تبیان، دستیار زندگی
با توجه به مصرف زیاد رژ لب بین خانم ها و دختران و وجود سرب در رژ لب های موجود در بازار تصمیم گرفته ایم با توجه به مشکلات ناشی از سُرب موجود در رُژ لب، رُژلبی تهیه کنیم ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت رژ لب بدون سرب دستاورد تقدیری دوره دوم تزکیه

ساخت رژ لب بدون سرب دستاورد برتر دوره دوم تزکیه

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های تقدیری در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های تقدیری برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره دوم
موضوع: ساخت رژ لب بدون سرب
نام مدرسه: تزکیه
نام استاد: خانم نسیم پازوکی
دانش آموزان: زهرا شریف، مبینا خدابنده لو، ساقی شاملو جانی بیک 

چکیده:
 با توجه به مصرف زیاد رُژ لب بین خانم ها و دختران و وجود سُرب دررُژ لب های موجود در بازار تصمیم گرفته ایم با توجه به مشکلات ناشی از سُرب موجود در رُژ لب، رُژلبی تهیه کنیم که فاقد سُرب باشد و با توجه به اینکه سُرب جز مواد نگهدارنده رُژلب است به کمک مواد خوراکی و غذایی طبیعی می خواهیم عنصری جایگزین معرفی نماییم که در افزایش ایمنی بدن هم ضروری است.

هدف از انجام پروژه: تهیه رُژلب بدون سُرب به کمک مواد خوارکی که نه تنها سُرب درون آن که عواقبی چون یائسگی زودرس  سرطان دهانه رحم، صدمه وارد نمودن به اندام هایی نظیر کبد، کلیه و گلبول های سفید دارد حذف شود.
بکله مشکلات کمبود آهن یا فقر ویتامین D به کمک ساخت این رُژ لب برای خانم ها تأمین شود یعنی از ترکیباتی به کار رود که جذب آن برای بدن نیز بسیار سودمند است.

ساخت رژ لب بدون سرب دستاورد برتر دوره دوم تزکیه

روش انجام پروژه: در ابتدا شروع به بررسی مواد اولیه انواع رُژلب کردیم سپس به کمک اطلاعات جمع آوری شده و پیشنهادات ارائه شده سعی بر تهیه رُژلبی بدون داشتن سُرب نمودیم که با الهام گرفتن از شیمی تجزیه و شیمی مواد به کمک مواد زیر تهیه نمودیم:
1- موم زنبور عسل
2- روغن زیتون، روغن کنجد
3- رنگ دانه ها (نظیر عصاره زرشک و لبو)
4- خوشبوکننده ها (اسانس موز، آناناس)
5- عصاره انار (به عنوان حلّال موم و روغن به جای الکل)
6- آب هویج نگهدارنده و آنتی اکسیدان (برای جلوگیری از فساد رُژلب)

شرح آزمایش اول:
مواد لازم را به کمک حرارت ملایم مخلوط کرده و عصاره ای به صورت ژله ای در آورده، عصاره حاصله را در قالب های شیرینی پزی که با روغن کنجد و روغن زیتون چرب شده است ریخته و در یخچال قرار داده تا سرد و جامد شود. نتیجه حاصل از تحقیقات و مطالعات به عمل آمده مشخص کرد که هر چقدر رُژلب های موجود در بازار قرمزتر باشد سُرب درون آن بیشتر است و خطرات ناشی از آن هم بیشتر می باشد.

شرح آزمایش دوم:
ابتدا دو قاشق مرباخوری روغن وازلین را در کاسه ای می ریزیم.

برای مشاهده مجموعه فایل هایضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی