تبیان، دستیار زندگی
فت همایش "زیبایی‌شناسی دین با حضور صاحب‌نظران، استادان دانشگاه وهنرمندان داخلی و خارجی در موزه هنرهای معاصر تهران گشایش یافت. به‌گزارش خبرنگار تبیان به نقل از  ایرنا، در این همایش دو روزه، ‪ ۲۷‬اندیشمند ایرانی و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همایش "زیبایی شناسی دین" گشایش یافت

همایش "زیبایی‌شناسی دین با حضور صاحب‌نظران، استادان دانشگاه وهنرمندان داخلی و خارجی در موزه هنرهای معاصر تهران گشایش یافت.

به‌گزارش خبرنگار تبیان به نقل از  ایرنا، در این همایش دو روزه، ‪ ۲۷‬اندیشمند ایرانی و خارجی دیدگاه‌های خود در زمینه زیبایی‌شناسی دین را ارئه خواهند داد.

آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، حبیب شهبازی شیران، سیدمحمد مهدی جعفری، اصغر فهیمی‌فر، غلامرضا جلالی، احمد تمیم داری، مریم دانشگر،احمد اكوچكیان، حسن بلخاری، همایون همتی، علیرضا هاشمی‌نژاد، مریم حسینی، مهدی مطیع، ابوالفضل حری، احمد حق‌دوستی، محمدرضا بهشتی،حبیب الله آیت‌اللهی، غلامرضا اعوانی و آیت‌الله محمدهادی معرفت ازجمله پژوهشگران ایرانی شركت‌كننده در این همایش هستند.

وینچنزو وروجری از واتیكان، رولاند پیچ از آلمان و سام الخطاوی از عراق، محمد والدمن از اتریش، طراد حماده از لبنان و دنیوسیوس كالاماكیس از یونان صاحب‌نظران خارجی هستند كه برای شركت در همایش زیبایی شناسی دین در ایران حضور یافته‌اند.

"امیر شهیدی یكتا" دبیراین همایش هدف از برگزاری همایش زیبایی‌شناسی دین را توجه به مولفه‌های اصلی این عرصه و توجه بیشتر به زیبایی شناسی دین و ارایه گلچینی از یافته‌های پژوهشی این عرصه به دوستداران حوزه دین و هنر عنوان كرد.

وی اظهار داشت : زیباشناسی قرآن مجید، زیباشناسی نظری و فلسفی دین، جنبه‌های زیباشناختی ادبیات وعلم كلام، زیبایی شناسی كتاب مقدس و زیباشناسی علم اخلاق و هنرهای اسلامی محورهای اصلی و مورد بحث در این همایش را تشكیل می‌دهند.

‪ ۷۸‬مقاله به دبیرخانه این‌همایش ارسال شده كه از بین آن‌ها ‪ ۲۵‬مقاله برای پذیرفته شده است.

آفرینش‌های هنری در نهج‌البلاغه، هنر اسلامی انتزاعی از حضور، هنر مجاز در قرآن كریم، مبانی زیبایی‌شناسی درقرآن (قرآن به مثابه نظریه‌پرداز زیبایی)، زیبایی شناسی خوشنویسی، بازشناسی معماری مكتب اصفهان براساس مفاهیم فلسفی اسلامی،تاثیر زیباشناسی تقدس آب درمعماری دینی و بررسی رابطه مذهب‌و زیبایی شناسی در تزیینات معماری ایران از جمله موضوعات مقاله‌های ارایه شده به این همایش است.

"زیباشناسی خاستگاه عرفانی (شهودی) دین، تصویر و تصویرپردازی و انسجام ساختاری متن درپرتو قرائت تنگاتنگ سوره"والعادیات"،بررسی نظریه‌های آفرینش هنر و نسبت آن‌ها با الهام، شهود وحقیقت، بنیان‌های نظری زیبایی‌شناسی اسلامی درقرآن كریم، زیبایی‌شناسی نیایش، تاثر ذائقه زیباشناختی از ملكات و مراتب اخلاقی، زیبایی شناسی در قرآن كریم با رویكردی به عناصر داستان و اسطوره، بازتاب تصویری صورخیال درقصص قرآن مجید،زیبایی‌شناسی زبان عرفانی درشطحیات بایزید موضوع دیگر مقاله‌های پذیرفته شده برای شركت در این همایش است." پس‌از همایش مجموعه مقالات و سخنرانی‌های ارائه شده در قالب یك كتاب منتشر می‌شود.

تمبر یادبود همایش زیبایی‌شناسی دین به‌سفارش مركز مطالعات وتحقیقات هنری در یك قطعه با نمایی از یادمان همایش توسط شركت پست جمهوری اسلامی ایران چاپ و منتشر شده است.

این همایش فردا (سه‌شنبه) به كار خود پایان می‌دهد.