تبیان، دستیار زندگی
«خلاصه الغدیر در هزار نكته» اثر محمدرضا معراجى، تلخیص كتاب شریف« الغدیر» علامه امینى است كه به زبان فارسى در یک جلد منتشر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی خلاصه الغدیر در هزار نكته !

«خلاصه الغدیر در هزار نكته» اثر محمدرضا معراجى، تلخیص كتاب شریف« الغدیر» علامه امینى است كه به زبان فارسى در یک جلد منتشر شده است.

فرآوری: محمد باعزم- بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
ت

در مقدمه کتاب نویسنده به اهمیت و جایگاه كتاب شریف « الغدیر» و نویسنده آن اشاره و نكاتى پیرامون اثر حاضر، بیان شده است. نویسنده معتقد است نباید مباحث كتاب شریف« الغدیر» را برخلاف وحدت جامعه ى اسلامى تلقّى كرد؛ زیرا پرداختن به مباحث فقهى و كلامى و... هر فرقه از فرقه هاى سنى و شیعه، امرى متداول در حوزه هاى دینى و پژوهشى بوده است و اگر به عنوان مباحث صرفاً علمى پیگیرى شود، هیچ مانعى براى اتّحاد مسلمانان در مقابل دشمنان اسلام كه از هرسو كشورهاى اسلامى را مورد تاخت وتاز قرار داده اند نیست و آنچه در« الغدیر» دنبال مى شود، یك واقعه تاریخى سرنوشت ساز است كه اصل آن مورد قبول همه فرقه هاى اسلامى مى باشد و اما آنچه در حاشیه ى این كتاب شریف، مورد كنكاش قرار گرفته و در اثر حاضر، بیشتر به آن پرداخته شده، به قرار زیر است:
 الف) قسمتى از آیات و روایاتى كه علّامه امینى، مانند هزاران دانشمند دیگرى كه به تفسیر و بررسى آیات و روایات مى پردازند، پرداخته است ب) قسمتى از مباحث كتاب نیز به بررسى روایات ساختگى و دروغى اختصاص یافته است كه به نفع و یا ضرر اصحاب پیامبر( صلی الله علیه و آله) جعل شده كه نمایان كردن دروغ بودن این گونه احادیث وظیفه هر دانشمند مسلمانى است كه نگران حفظ اسلام و مسلمین است و اتفاقاً همانطور كه در این كتاب به آن اشاره شده است، قبل از علّامه امینى، خود دانشمندان اهل سنّت به ساختگى بودن آنها اذعان كرده اند
 ج) قسمتى از مباحث كتاب نیز به سخنان پیامبر( صلی الله علیه و آله) بر له یا علیه بعضى از اصحاب اختصاص دارد كه منابع آن از كتاب هاى مورد اعتماد اهل سنّت استفاده شده است.
 د) قسمتى از مباحث كتاب به زندگى و عملكرد خلفاى بعد از پیامبر( صلی الله علیه و آله) و احادیث مربوطه اختصاص یافته است كه ممكن است بعضى به این مباحث حساسیت نشان دهند ولى باتوجه به این كه آنچه علّامه امینى در این موضوع آورده است همگى از منابع اهل سنّت آن هم كتب دست اوّل آنها انتخاب شده و درواقع علّامه امینى چیزى از خودش درنیاورده بلكه آنچه اهل سنّت در كتاب هاى خود آورده اند را نقل كرده و در ذیل آن نتیجه گیرى كرده است.
 و) پاره اى از مباحث كتاب نیز به پاسخ گوئى به شبهات و تهمت هائى كه به شیعه زده شده است اختصاص دارد.

نباید مباحث كتاب شریف« الغدیر» را برخلاف وحدت جامعه ى اسلامى تلقّى كرد؛ زیرا پرداختن به مباحث فقهى و كلامى و... هر فرقه از فرقه هاى سنى و شیعه، امرى متداول در حوزه هاى دینى و پژوهشى بوده است و اگر به عنوان مباحث صرفاً علمى پیگیرى شود، هیچ مانعى براى اتّحاد مسلمانان در مقابل دشمنان اسلام كه از هرسو كشورهاى اسلامى را مورد تاخت وتاز قرار داده اند نیست

ه) سایر قسمت هاى كتاب هم به نقل اشعار و زندگینامه شعراء و غیره اختصاص دارد.
 به اعتقاد نویسنده، اصل موضوع كتاب، نه تنها مخالف وحدت نیست بلكه خود مى تواند مبناى روشن شدن بسیارى از مسائل تفرقه آمیز شود و مباحث مستدل كتاب كه اثبات مى كند شیعه دنبال روى از قرآن و سنّت پیامبر( صلی الله علیه و آله) و خاندان پاكش را سرلوحه ى خود قرار داده است، سبب رفع بدبینى ها و باعث وحدت جامعه مسلمین مى گردد.
 نویسنده به این نكته اشاره دارد كه در كتاب« الغدیر»، به اشعار بیش از 100 تن از شعرا در قرون مختلف پرداخته شده است و با توجه به این كه علّامه امینى از اشعارى كه به زبان عربى سروده شده، آن هم شعرایى كه زندگینامه و شرح حال آنها در اختیار او قرار گرفته استفاده كرده است، بایسته است كسانى همّت كنند و اشعارى كه به زبان هاى دیگر دراین خصوص سروده شده را جمع آورى كنند.
 كتاب شریف« الغدیر» در حال حاضر در 11 جلد عربى به جامعه ارائه شده كه در 22 جلد به فارسى ترجمه شده است و نویسندگانى كه برگرداندن فارسى را عهده دار شده اند به ترتیب مجلدات فارسى عبارتند از: جلد 1 و 2 و 3 توسط محمّدتقى واحدى، جلد 4 توسط دكتر شیخ الاسلامى، جلد 5 و 6 توسط دكتر سید جمال موسوى، جلد 7 و 8 توسط محمّدباقر بهبودى، جلد 9 و 10 توسط زین العابدین قربانى، جلد 11 و 12 توسط محمّدشریف رازى، جلد 13 و 14 و 15 و 16 توسط اكبر ثبوت، جلد 17 و 18 و 19 و 20 توسط جلال الدّین فارسى، جلد 21 و 22 توسط جلیل تجلیل؛ كه نویسنده اثر حاضر، از ترجمه آنان، خصوصاً در اشعار با كمى تصرف، استفاده كرده است.
 از آنجا كه هدف نویسنده از این خلاصه نویسى، استفاده همه اقشار بوده است، ناگزیر براى استفاده ى اهل منبر و وعظ و دانشمندان ادبیات، متن آیات، روایات و اشعار و براى سایر افراد، ترجمه آن با هم ذكر شده است.
 این اثر كه با مقدمه نویسنده آغاز گردیده، در 25 بخش و 1000 نكته تنظیم شده است و چون علّامه امینى از میان صدها شاعرى كه درباره ى غدیر خمّ شعر سروده اند، فقط به اشعار شعرایى پرداخته كه به زندگینامه و شرح حال آنها دسترسى یافته، نویسنده این اثر نیز زندگى نامه هر شاعرى را در یك نكته آورده است. مطلب دیگرى كه باید اشاره شود، آن است كه در این اثر، سعى شده هر نكته را كه خواننده مى خواند، نتیجه بگیرد، ولى در بعضى موارد، لازم است چند نكته را دنبال كند تا نتیجه مطلوب حاصل آید.


منابع:
1- نرم افزار علامه امینی
2- هزار نکته از الغدیر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.