تبیان، دستیار زندگی
ست  بانو مجتهده زهرا صفاتی یكی از زنان مجتهده قم در واكنش به برخی اعلام نظرها پیرامون عدم وجود زنان مجتهده گفت: نشناختن زنان فقیهه و مجتهده دلیل بر عدم وجود آنان در جامعه نمی‌باشد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تبیا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشناختن زنان فقیهه دلیل نبودن آنان ‌در جامعه ‌نیست

بانو مجتهده زهرا صفاتی یكی از زنان مجتهده قم در واكنش به برخی اعلام نظرها پیرامون عدم وجود زنان مجتهده گفت: نشناختن زنان فقیهه و مجتهده دلیل بر عدم وجود آنان در جامعه نمی‌باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تبیان به نقل از رسا، خانم صفاتی با اعلام این خبر افزود: اینكه برخی افراد می‌گویند ما زن مجتهده نداریم به دلیل بی‌اطلاعی آنان از وجود زنان توانا در علوم فقهی است.
وی با تاكید بر اینكه فراگیری علوم و رسیدن به حقایق نه مرز دارد و نه زن و مرد می‌شناسد، اضافه كرد: هر كس كه مسلط به علوم شد، عالم است و در این عرصه برای جنسیت خاصی در بهره‌گیری از علم برتری قایل نمی‌شوند.
استاد درس خارج فقه طلاب خواهر حوزه علمیه قم بااشاره به گستردگی حوزه‌های گوناگون فقه گفت: فقیه یا فقیهه را نمی توان در یك عرصه محدود مانند كار در مجلس خبرگان رهبری محصور كرد. یك فقیه یا فقیهه می‌تواند یك حكم شرعی را بگیرد و استنباط كند و این كار همیشگی ماست.
وی ادامه داد: آیات احكام زنان تخصصی است و مربوط به یك حوزه ویژه می‌باشد و من دراین عرصه فعالیت كرده‌ام، كتاب نوشته‌ام و این علوم را سال‌ها است در درس خارج خود به طلاب زن ارایه می‌كنم.
بانو صفاتی گفت: مطالب درسی خود را در سایت اختصاصی خودم منتشر می‌كنم و قابل مشاهده برای همه‌است.
وی اضافه‌كرد: ما علوم فقهی را برای نمایندگی فلان مجلس و فلان كار سیاسی نخوانده‌ایم چرا كه مسایل فقهی به كار كردن در یك مجلس خلاصه نمی‌شود، ما علم را یاد گرفتیم تا مسایل اساسی‌تر را در باب بانوان حل ‌نماییم.
وی با تاسی به سخنان رهبر معظم انقلاب خطاب به زنان فقیهه و مجتهده ‌افزود: ایشان گفتند بروید و احكام خاص زنان را در باب طهارت حل كنید و كار در این حوزه، اساس كار ما می‌باشد.
وی تاكیدكرد: جایگاه علمی نباید دستخوش خطر سیاست بازی افراد شود و بخاطر برخی مسایل سیاسی نباید علم و دانش زنان را تكذیب كرد و نقش آنان را تضعیف نمود.
بانو صفاتی در خصوص پذیرش زنان در مجلس خبرگان رهبری گفت: من برای خدمت فقهی به زنان كسب این علوم را در پیش گرفته‌ام نه برای كسب كرسی و مقام و منصب.
وی از بعضی افراد كه بخاطر تنها برخی مسایل سیاسی و كرسی‌ها از وجود چنین بانوانی سرباز می‌زنند خواست تا وجود زنان فقیهه را تنها بخاطر بی‌اطلاعی از حضور آنان منكر نشوند.
بانو صفاتی با اشاره به توانایی برخی زنان در حوزه‌های فقهی افزود: از سویی امروز نباید زنان را به‌ یك مجلس سخنرانی ویایك تحلیل اجتماعی وسیاسی محدود كرد، برخی زنان در گستره فقهی كار بسیاری انجام داده‌اند و سرمایه‌گذاری سنگینی دراین راستا كرده‌اند كه نباید نادیده گرفته شود.
بر اساس گزارش ایرنا،‌ بانو صفاتی كه درس خارج خود را از سال ‪ ۷۵‬آغاز كرده است افزود: از ‪۱۰‬ سال پیش اجازه روایت گویی را از برخی فقهای معاصر دریافت كردم و كتاب‌های مختلفی در زمینه احكام زنان با ارایه شرحی بر عروه الوثقی ارایه نموده‌ام.