تبیان، دستیار زندگی

چطور آلزایمر نگیریم؟

عوامل خطر بسیاری برای ابتلا به آلزایمر وجود دارند، از ژن‌ها گرفته تا عادات ورزشی. تا به حال بیست درصد از این عوامل خطر شناسایی شده‌اند که می تواند موجب شود تا حدی جلوی ابتلا به این بیماری را بگیریم. در این جا به 9 عامل خطر آلزایمر اشاره می‌کنیم و به شما می‌گوییم که چطور از خودتان در برابر این بیماری مراقبت نمایید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

آلزایمر، ابتلا به آلزایمر، فراموشی،

چاقی به ویژه در میانسالی

ما مجبور نیستیم شما را متقاعد کنیم که چاقی خطری برای سلامتی کل بدن شماست. اضافه وزن می‌تواند نشانه‌ی این باشد که برنامه غذایی شما سرشار از قند و مواد فرآوری شده است. می توان به جای این روش، رژیم غذایی مدیترانه ای را جایگزین کرد که می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را تا بیش از 50 درصد کاهش دهد. چاقی نشانه‌ی یک زندگی نامناسب است.

افراد اگر ورزش و تحرک داشته باشند، می توانند حتی در سن 70 سالگی رشد نواحی ای از مغز که مربوط به حافظه است را تجربه کنند.

برای خودتان یک وزن ایده آل و مناسب کسب کنید و برای حفظ آن پافشاری نمایید. برنامه ریزی کنید و به وزن ایده آل تان برسید(ما می دانیم که به راحتی آنچه که می‌گوییم نیست). وزن سالم علاوه بر اینکه شما را از ابتلا به بیماری‌ها حفظ می‌کند، بلکه به شما امکان این را می‌دهد که به کارهای مورد علاقه‌ای که در زمان چاقی نمی‌توانستید انجام دهید بپردازید.

مغز مانند ماهیچه است. اگر از آن استفاده نکنید، آن را از دست خواهید داد. اما بر خلاف عضلات که شما متوجه ضعف آن‌ها شده و برای جبران آن دست به کار می شوید، ممکن است هرگز متوجه کاهش قدرت مغز نشوید

 

سستی و ضعف

ضعف و سوء تغذیه نیز برای حافظه خوب نیست، هر چند که محققان کاملا نمی‌دانند چرا؟

ممکن است که آلزایمر و سستی ناشی از یک علت باشند. از طرفی ممکن است سستی یکی از نشانه های فیزیکی آلزایمر به حساب بیاید که قبل از زوال حافظه ظاهر می‌شود و قابل توجه است. در این صورت اجتناب از سستی، به راحتی مصرف رژیم غذایی سالم و ورزش نیست.

اگر یک فرد در حال ضعیف شدن است به این معنی است که نمی تواند به خوبی از خودش مراقبت کند.

در این صورت می توان گفت زوال عقلی در حال حاضر به یک حد معینی از پیشرفت رسیده است. اما ضعف و سستی می‌تواند نشانه‌ی سایر عوامل مداخله گر نیز باشد.

بیماری شریان کاروتید

زمانی که پلاک ها در داخل شریان کاروتید (در امتداد دو طرف گردن قرار دارد) تشکیل شوند، خون به سختی به مغز می رسد. بدیهی است که محدود شدن خون رسانی به بخش های مختلف بدن مشکل ساز خواهد بود. اما در مورد شریان کاروتید می‌تواند آسیب و مرگ سلول‌های حیاتی را به دنبال داشته باشد.

در موارد جدی، پزشک ممکن است یک عمل جراحی را برای باز کردن شریان مسدود شده توصیه کند. برای سایر موارد، داروهای ضد انعقاد خون ممکن است به رفع انسداد رگ و جلوگیری از سکته ی مغزی کمک کنند. اما بسیاری از مردم می توانند با انجام روش کلاسیک یعنی کنترل کلسترول و فشار خون، ورزش و ترک سیگار بیماری شریان کاروتید را کنترل کنند.

فشار خون بالا

مانند بیماری شریان کاروتید، فشار خون بالا می‌تواند به عروق خونی آسیب برساند و خون رسانی به مغز را دچار اختلال کند.

همیشه فشار خون خود را چک کنید.تعداد زیادی از مردم جهان به فشار خون بالا مبتلا هستند، اما تقریبا نیمی از آن‌ها فشار خود را مدیریت می نمایند. استاندارد ترین توصیه این است که باید فشار خون را به زیر 140 روی 90 میلی متر جیوه نگه دارید.

تحصیلات کم

مغز مانند ماهیچه است. اگر از آن استفاده نکنید، آن را از دست خواهید داد. اما بر خلاف عضلات که شما متوجه ضعف آن‌ها شده و برای جبران آن دست به کار می شوید، ممکن است هرگز متوجه کاهش قدرت مغز نشوید. مطالب جدید را بیاموزید و برای حفظ آنها تلاش کنید. اگر از مغزتان استفاده نکنید، زودتر فرآیند پیری را تجربه می‌کند و آسیب می بیند.

آموزش و پرورش از روش های مهم کنترل آلزایمر در جهان است و افزایش سطح تحصیلات و یادگیری به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک می‌کند. آموزش زبان خارجی و مهارت های هنری و فنی می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به زوال حافظه کمک کند و تنها تحصیلات مدرسه و دانشگاهی نیست که کمک کننده است.

افسردگی

 

افسردگی

در حالی که بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد افسردگی احتمال ابتلا به آلزایمر را بالا می‌برد، اما کاملا واضح نیست که چه اتفاقی در سلول‌های افسرده می افتد که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد!

شاید دوری از اجتماع و انزوای اجتماعی که در طی افسردگی پدیدار می‌شود موجب خواهد شد که سلول‌های مغزی آن طور که باید درگیر نشوند. یا شاید تغییر سلول‌های مغزی در طی آلزایمر باعث بروز علائم افسردگی می‌شود.

مصرف دارو و تغییر الگوی زندگی و یا ترکیبی از این‌ها می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به زوال عقل موثر باشد، اما مهم ترین اصل این است که فرد افسرده باید خود را قادر به ماندن در اجتماع سازد و از نظر جسمی فعال باشد.

اگر شما برای گفت و گو با یک روان شناس درباره افسردگی خود دچار تردید هستید بهتر است دیگر این حالت را کنار بگذارید، زیرا پای از دست دادن حافظه نیز در میان است.

سطح بالای هموسیستئین

هموسیستئین یک آمینواسید است که در طی فرآیند شکسته شدن پروتئین‌ها تولید می‌شود. سطوح بالای این ماده در خون افرادی که گوشت قرمز زیادی مصرف می‌کنند دیده می‌شود. به نظر می رسد این آمینواسید با التهاب مرتبط است و فرد را بیشتر مستعد زوال شناختی می‌کند.

بهتر است تنها یک بار در هفته از گوشت قرمز استفاده نمایید و به جای آن سبزیجات تازه، غلات و میوه ها را در اولویت قرار دهید تا هموسیستئین خون تان افزایش نیابد.

دیابت

در ابتدایی ترین سطح دیابت، رگ های خونی و جریان خون تغییر می یابد و به نوبه ی خود موجب تغییر خون رسانی به مغز می‌شود. اما بیشتر پژوهش ها نشان می‌دهد که شاید آلزایمر نتیجه ی مقاومت به انسولین در سلول‌های مغزی است که به آن دیابت نوع 3 می گویند که می‌تواند منجر به تجمع پروتئین‌های سمی و مرگ سلول‌های مغزی شود.
بنابراین کنترل دیابت (افزایش گلوکز خون) تا حد زیادی می‌تواند جلوی بروز زوال شناختی را بگیرد.

سیگار کشیدن

از مهم‌ترین خطراتی که سیگار برای افراد ایجاد می‌کند این است که تنباکو می‌تواند به حافظه آسیب برساند.سیگار با آسیب به رگ‌های خونی موجب ایجاد پلاک و محدودیت خون رسانی به سمت مغز می‌شود.

اگر هنوز سیگار را ترک نکرده‌اید، جلوگیری از ابتلا به آلزایمر هدف خوبی برای ترک آن است. یادتان باشد هرگز برای ترک سیگار دیر نیست.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.