تبیان، دستیار زندگی
« امین شریعت: ویژه نامه همایش رونمایى از كتاب المقاصد العلیَّة فی المطالب السنیة تألیف علامه امینى» مجموعه اى از مقالات( فارسى و عربى)، گفتگوها، اشعار، اسناد و تصاویرى است كه براى گرامى داشت و معرفى علامه امینى
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امین شریعت

« امین شریعت: ویژه نامه همایش رونمایى از كتاب المقاصد العلیَّة فی المطالب السنیة تألیف علامه امینى» مجموعه اى از مقالات( فارسى و عربى)، گفتگوها، اشعار، اسناد و تصاویرى است كه براى گرامى داشت و معرفى علامه امینى

فرآوری: محمد باعزم- بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
ا

« امین شریعت: ویژه نامه همایش رونمایى از كتاب المقاصد العلیَّة فی المطالب السنیة تألیف علامه امینى» مجموعه اى از مقالات( فارسى و عربى)، گفتگوها، اشعار، اسناد و تصاویرى است كه براى گرامى داشت و معرفى علامه امینى صاحب الغدیر و به مناسبت رونمایى و انتشار كتاب« المقاصد العلیَّة فی المطالب السنیة» تنظیم و منتشر شده است. جالب است كه كتاب المقاصد العلیة علامه پس از گذشت حدود شصت سال از تألیف آن منتشر شده است! زبان و ادبیات هر دو بخش فارسى و عربى این اثر، امروزین، سلیس و روان است. كتاب حاضر از نظر شناخت اندیشه ها، دغدغه ها، روش و مشرب فكرى علامه امینى و نیز روش شناسى كتاب مذكور داراى اهمیت است.

ساختار

كتاب حاضر از مقدمه محقق طباطبایى، سالشمار، مقالات( شامل: 1- عالم ذر و علامه امینى، 2- چند نكته اى درباره كتاب المقاصد العلیة، 3- مرورى بر« المقاصد العلیة»، 4-« چهل حدیث» برگرفته از المقاصد العلیة علامه امینى( ره)، 5- الحجة الأمینی طاب ثراه، 6- منهجیة صاحب الغدیر، 7- چند نسخه از نفائس كتابخانه امیرالمؤمنین( ع) بر اساس فهرست محقق طباطبائى) و گفتگوها( شامل: 1- گفتگو با محقق طباطبائى، دكتر جلیل تجلیل و استاد فاطمى نیا پیرامون شخصیت علامه امینى، 2- گفتگو با آیة الله میلانى، 3- گفتگو با حجة الاسلام والمسلمین محمد رضا كریمى) و اشعار( شامل: 1- سلام قطره به دریا دل غدیرى، 2- امین دین الهى، صدیق آل رسول، 3- به یاد مرحوم علامه امینى صاحب الغدیر، 4- اى آیت حق، رحمت دادار، 5- اثر بى نظیر) و اسناد و تصاویر تشكیل شده است.

محتوا

یكى از مطالب مهمى كه در اثر حاضر مطرح شده و از نظر روش شناسى مجموعه آثار علامه امینى سزاوار تحقیق و تأمل است، این كلام نویسنده است كه: كتاب المقاصد العلیة علامه امینى از چند جهت حائز اهمیت است: 1- این كتاب تا اندازه زیادى منش فكرى و طرز اندیشه اعتقادى مرحوم آقاى امینى را بازتاب مى دهد. از آن مرحوم جدا از كتاب ارزشمند الغدیر، البته آثار متعدد دیگرى هم در دست است، اما  هیچ كدام به اندازه این اثر نماینده طرز فكر آن مرحوم در رابطه با مسائل اعتقادى و مشى كلى فكرى ایشان نیست. در بحث هاى مختلف این كتاب، در رابطه با مسائل اسماء و صفات و عوالم ذرّ و بحث طینت و نسبت این عوالم با سرنوشت و اختیار آدمیان، همه جا مى توان آثار گرایشات ویژه آن مرحوم را به وضوح دید.

از آن مرحوم جدا از كتاب ارزشمند الغدیر، البته آثار متعدد دیگرى هم در دست است، اما هیچ كدام به اندازه این اثر نماینده طرز فكر آن مرحوم در رابطه با مسائل اعتقادى و مشى كلى فكرى ایشان نیست.

2- بهره ورى نویسنده از آثار و منابع متعدد و نقل قول هاى مفید از آثار متقدم، و نیز نقل پاره اى از ابیات و اشعار فارسى و عربى به مناسبت هاى مختلف است. 3- مشى حدیث گرایانه مرحوم امینى است كه اثرى واضح در محتوا و شكل كتاب فراهم كرده است. پایه اصلى استدلالات و مطالب ایشان در مباحث اعتقادى مطرح شده در كتاب، بر اساس احادیث منابع مختلف شیعى است و در این زمینه البته تنها به كتاب هاى اربعه استناد نكرده و از منابع گاه مهجور هم در مقام استدلال بهره برده اند. البته ایشان در مقام استدلال، تنها به ذكر احادیث بسنده نكرده و گاه در مقام بحث و توضیح احادیث، و یا موضوعاتى كه مورد تأیید قرار داده اند، به گفتار دانشمندان قدیم و جدید امامیّه استناد كرده و حتى در موردى در یك بحث اعتقادى به نقل استفتائات فقهى برخى از فقیهان معاصر استناد كرده اند؛ كه البته چنانكه معلوم است مباحث اعتقادى، مجال استفتاء نیست و حتماً آن مرحوم در مقام تأیید بدان استناد كرده اند. 4- مشى كلى مرحوم امینى در این كتاب، تبیین پاره اى از مباحث اعتقادى بر اساس« مكتب اهل بیت( ع)» است. گرچه گاه در بحث از مقامات اهل بیت( ع) از نقطه نظر تكوینى، تأثیرپذیرى ایشان از اصطلاحات اهل عرفان و گاه فلسفه در مباحث این كتاب دیده مى شود، اما در مجموع مشى كلى ایشان، مخالفت با آراى فلاسفه و حتى متكلمان قدیم امامیه است.


منبع:
1- سایت الغدیر
2- ویژه نامه همایش رونمایى از كتاب المقاصد العلیَّة فی المطالب السنیة

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.