تبیان، دستیار زندگی
شهید «مجید بهرامی» با هدف انتقال فرهنگ جبهه به جامعه و ماندگار کردن حال و هوای آن روزهای جنگ، عازم مناطق جنگی شد، آثار زیادی خلق کرد و در همین مسیر به شهادت رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرهنگ جبهه و شهادت در نقاشی های یک شهید

شهید «مجید بهرامی» با هدف انتقال فرهنگ جبهه به جامعه و ماندگار کردن حال و هوای آن روزهای جنگ، عازم مناطق جنگی شد، آثار  زیادی خلق کرد و در همین مسیر به شهادت رسید.

فرآوری: سمیه رمضان ماهی -بخش هنری تبیان

شهید مجید بهرامی

شهید هنرمند «مجید بهرامی» از جمله شهدایی است که با هدف انتقال فرهنگ جبهه به شهرها، عازم مناطق جنگی شد و سرانجام در سومین اعزام و طی عملیات مسلم بن عقیل و منطقه سومار به تاریخ 12 مهر 1361 به شهادت رسید.

این شهید که امسال هم از سوی بسیج هنرمندان به صورت ویژه معرفی می شود، آثار زیبایی از حال و هوای جبهه دارد که این آثار نزد مادر شهید نگهداری می شود.

شهید مجید بهرامی در بهمن ماه سال 1340 در زمستانی سرد در محله عارف تهران به دنیا آمد. دوره ابتدائی را در مدرسه اسلامی سادات گذراند و از کلاس سوم دبستان علاقه زیادی به خواندن قرآن و نماز نشان می داد. در پایه چهارم ابتدایی مشغول به تحصیل بود که روزی معلم او علاقه و استعداد وافرش در نقاشی را به والدین او اطلاع داد و از آن زمان بود که استعداد او در زمینه طراحی و نقاشی روز به روز شکوفا می شد.

پس از پایان مقطع راهنمایی و در زمان انتخاب رشته به علت پر بودن ظرفیت رشته طراحی و نقاشی او مجبور شد یکسال منتظر بماند و سال بعد به هنرستان امین الدوله رفت. با ورود به هنرستان استعداد نهفته او با به دست آوردن امکانات بیش از پیش شکوفا گشت و بر تجربه او افزوده می شد. پس از آن به هنرستان قدوسی رفت و در این هنرستان رشته گرافیک را با موفقیت به پایان رسانید.

مادر این شهید می گفت: «دوست داشتم مجید به کلاس زبان انگلیسی برود. او را ثبت نام کرده بودم تا در کلاس زبان شرکت کند؛ پایین ساختمان کلاس زبان، نگارخانه بود؛ او هر روز که به خانه می آمد، دقت می کردم و می دیدم که اثری از زبان نیست. یک روز که دنبالش رفتم، دیدم مجید از ساعت آغاز کلاس می رود از پشت شیشه های نگارخانه تابلوهای نقاشی را نگاه می کند تا زمانی که ساعت کلاس تمام شود.» این علاقه شهید بهرامی سبب می شود تا خانواده هم او را برای حرکت در مسیر هنر یاری دهند.

بعد از طی دوران متوسطه در دوره تربیت معلم شرکت کرد و برای ادامه تحصیل به اصفهان رفت. پس از مدتی به تهران منتقل شد و از آن پس بود که به طرق مختلف در جبهه های جنگ شرکت می کرد و در کنار آن دوره های تربیت معلم را پیگیری می نمود.
با نزدیک شدن پایان دوره تربیت معلم از طریق بسیج برای عزیمت به جبهه های نبرد اقدام کرد و هنگام عزیمت تمام رنگ ها و قلم ها و ابزار نقاشی خود را که با زحمات بسیار به دست آورده بود به سپاه تقدیم نمود تا از وابستگی به نقاشی و طراحی جدا گردد. و سرانجام در سال 1361 زیباترین نقاشی دنیا را به پایان برد و در اثری جاودان از خود نه بر روی بوم و تابلو بلکه بر روی خاک تفته و خونین سومار بر جای گذاشت.

دوست داشتم مجید به کلاس زبان انگلیسی برود. او را ثبت نام کرده بودم تا در کلاس زبان شرکت کند؛ پایین ساختمان کلاس زبان، نگارخانه بود؛ او هر روز که به خانه می آمد، دقت می کردم و می دیدم که اثری از زبان نیست. یک روز که دنبالش رفتم، دیدم مجید از ساعت آغاز کلاس می رود از پشت شیشه های نگارخانه تابلوهای نقاشی را نگاه می کند تا زمانی که ساعت کلاس تمام شود

شهید مجید بهرامی در دوران قبل از انقلاب همواره در تظاهرات و راهپیمائی ها علیه رژیم شاه شرکت می کرد و در برنامه های مختلف فرهنگی و دینی حضوری مستمر داشت و بعد از انقلاب هم با علاقه وافری که به خدمت به محرومان داشت در تلاش برای کمک به روستائیان و مردم مناطق محروم بود و طرحی را با کمک چند تن از دوستانش به جهاد سازندگی ارائه دادند که به وسیله آن دانش آموزان را بسیج کنند و به روستاها بروند تا به کمک روستائیان بپردازند. بعد از وقوع سیل در خوزستان هم با شور و اشتیاق برای کمک به سیل زدگان به اهواز رفت و در راه رفع گرفتاری محرومان از هیچ تلاشی چشم پوشی نکرد.
نقاشی از چهره امام (ره) جزء علایق او بود. هرچند که اوایل از این کار امتناع می کرد و می گفت : آدم جرات نمی کند چهره انسان های بزرگ را به همین راحتی در دست بگیرد. اما به تدریج و با تمرین زیاد به این هدفش رسید به گونه ای که آخرین اثری که قبل از شهادتش کشید هم تصویری از امام (ره) بود.
هرکسی در جبهه شهید می شد او بلافاصله تصویری از آن شهید را می کشید  یک شعار زیر آن می نوشت تا یاد آن شهید فراموش نشود.

شهید مجید بهرامی نمونه بارز کسانی بود که استعداد درونی خویش و امکانات در اختیارش را در مسیر حضرت باری تعالی صرف کرد و سرانجام به مقصود نهایی خویش رسید و دعوت معبود را با لباس شهادت لبیک گفت و در مهر سال 61 به شهادت رسید و پیکر مطهرش در قطعه 26 بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

در ادامه نگاهی داریم به برخی آثار بجای مانده از این شهید هنرمند:

شهید مجید بهرامی

نقاشی از جبهه؛ رزمنده ای رخت های خود را روی طناب آویزان کرده  است.

شهید مجید بهرامی

کتری دودزده در جبهه

شهید مجید بهرامی

سنگر در جبهه

شهید مجید بهرامی

پیرزن وحشت زده در دوران جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران

شهید بهرامی در نقاشی های خود خواسته به نوعی سادگی رزمنده ها و اخلاص آنها را به تصویر بکشد.

شهید مجید بهرامی

نقاشی از پرتره شهید چمران

شهید مجید بهرامی

نقاشی ای که این شهید از پرتره خود کشیده است.

لازم به ذکر است که مرداد ماه سال جاری جواد جمیری معاون فرهنگی سازمان بسیج هنرمندان اظهار داشت: بسیج هنرمندان امسال شهید «مجید بهرامی» را برای معرفی به صورت خاص برای جامعه انتخاب کرد که بر همین اساس کارهای فرهنگی از جمله ساخت مستند، برگزاری یادواره، جمع آوری مجموعه آثار این شهید را در دستور کار قرار داد.

وی افزود: یکی از کارهای انجام شده در این زمینه، ساخت مستند 30 دقیقه ای است که به کارگردانی یکی از نیروهای متخصص بسیج انجام می شود؛ همچنین 12 مهر ماه و همزمان با سالروز شهادت «مجید بهرامی» یادواره ای با حضور خانواده شهید برگزار خواهد شد.


منابع: فارس/ راه دانا