تبیان، دستیار زندگی
هدف از انجام این طرح تحقیقاتی جمع آوری ریزش های جوی جهت استفاده های عمومی می باشد. با انجام این طرح، آب باران و برف ذخیره گردیده و از آن ها به طور بهینه استفاده می شود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ریزش های جوی و استفاده بهینه آن ها دستاورد تقدیری دوره اول پژوهشگران

ریزش های جوی و استفاده بهینه آن ها دستاورد برتر دوره اول پژوهشگران

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های تقدیری در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های تقدیری برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره اول
موضوع: ساخت ماكت جمع آوری ریزش های جوی و استفاده بهینه از آن ها
نام مدرسه: پژوهشگران
نام استاد: خانم ریانه مظاهری
دانش آموزان: آنوشا مصباحی طریقی، نیلوفر ریاحی

بیشینه تحقیق:
مقدار کل منابع آب شیرین به دلیل تغییرات آب و هوایی که موجب عقب نشینی یخچال های طبیعی، کاهش جریان رودخانه و کوچک شدن دریاچه ها شده، کاهش یافته است. بسیاری از سفره های آب زیر زمینی که بیش از حد پمپ شده اند، به سرعت پر نمی شوند. با افزایش دما، میزان بارش به ویژه برف کاسته می شود که این امر منجر به خشکسالی و از بین رفتن سفره های آب زیر زمینی می شود.

ریزش های جوی و استفاده بهینه آن ها دستاورد برتر دوره اول پژوهشگران

ایران از سال های دور با مشکل آب مواجه بوده است، موضوعی که مقامات ایران به دفعات از آن به عنوان "بحران آب" یاد کرده اند.

89/7 درصد از کشور ایران را سرزمین های خشک تشکیل می دهد و سرزمین خشک اولین ویژگی اش این است که دوره های نامشخص خشکسالی دارد. این ویژگی طبیعی سرزمین و منطقه ماست.

70 درصد کره زمین را آب تشکیل می‌دهد. برای همین شاید بسیاری از ما با خود فکر کنیم که زمین تا همیشه آب خواهد داشت ولی تنها 3 درصد از آب های روی کره زمین جزو آب های قابل استفاده برای انسان محسوب می‌شوند! 
دو سوم آب ‌های روی زمین جزو یخ‌ها و یخچال ‌های طبیعی هستند و باقی غیرقابل استفاده برای انسان می باشند. روز به روز رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، آبخیزها و تالاب‌ها در حال خشک شدن هستند و یا آنقدر روند آلوده شدنشان سریع است که تا سال‌های دیگر قابل استفاده نخواهند بود.

ریزش های جوی و استفاده بهینه آن ها دستاورد برتر دوره اول پژوهشگران

در حال حاضر میزان مصرف آب بسیار نگران کننده است. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 دو سوم جمعیت روی زمین با کمبود آب مواجه باشند و اکو سیستم در سراسر زمین با مشکلات جدی روبرو شود.
کمبود آب مشکل جدی میلیون ها انسان در سطح دنیا می باشد و تأمین آب آشامیدنی از مشکلات جدی موجود در دنیاست. آب باران یکی از مهم ترین منابع تأمین آب و یک منبع خدادادی  می باشد که استفاده بهینه از آن می تواند بسیاری از مشکلات مربوط به بحران کمبود آب را جبران کند.

از آب باران می توان برای مصارف مختلفی بهره گرفت. این آب با کمترین هزینه در دسترس می باشد. البته باید در نظر داشته باشیم که آب باران همیشه در دسترس نبوده و باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم تا در زمان ریزش باران آن را به مسیر های مورد نظر هدایت نموده و به گونه ای ان را ذخیره نماییم.

ریزش های جوی و استفاده بهینه آن ها دستاورد برتر دوره اول پژوهشگران

هدف: 
هدف از انجام این طرح تحقیقاتی جمع آوری ریزش های جوی جهت استفاده های عمومی می باشد. با انجام این طرح، آب باران و برف ذخیره گردیده و از آن ها به طور بهینه استفاده می شود.

فواید این سیستم:
جمع آوری ریزش های جوی با استفاده از سیستم های جمع آوری آب باران و برف، موجب کاهش تقاضا برای آب لوله کشی در مناطق شهری می شود. از آنجایی که شبکه آب شهری عمدتاً از چاه ها و سفره های زیر زمینی تغذیه می شود، با بهره گیری از این سیستم می توان به حفظ منابع طبیعی آب که در کشور ما در حال حاضر در وضعیت بحرانی به سر می برد کمک شایان توجهی نمود. استفاده از این سیستم در مناطق شهری همچنین مانع از هجوم آب به کانال ها و معابر می شود که می تواند از آب گرفتگی فضاهای شهری و خسارتهای احتمالی آن جلوگیری نماید.

ریزش های جوی و استفاده بهینه آن ها دستاورد برتر دوره اول پژوهشگران

منشأ پیدایش اولیه ایده:
عامل ایجاد ایده اولیه این طرح، کمبود آب در بسیاری از نقاط جهان از جمله ایران و تأمین بخشی از آب مصرفی در منازل می باشد.
لازم به ذکر است که این ایده در بسیاری از نقاط جهان متناسب با نوع ساختمان ها و شرایط محیطی هر کشور قابلیت اجرایی دارد.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.

مطالب مرتبط:
ساخت ماكت جمع آوری ریزش های جوی 
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی