تبیان، دستیار زندگی
ود   رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) پس از نماز مغرب و عشا در درس اخلاق خود در بیت رهبر معظم انقلاب در قم، با انتقاد از دیدگاه افراطی برخی مبنی بر تعطیلی احكام اسلام در دوران حاضر گفت: اگر احكام اسلام...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نفی احكام الهی موجب كفر باطنی می‌شود

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) پس از نماز مغرب و عشا در درس اخلاق خود در بیت رهبر معظم انقلاب در قم، با انتقاد از دیدگاه افراطی برخی مبنی بر تعطیلی احكام اسلام در دوران حاضر گفت: اگر احكام اسلامی نباید اجرا شود، پس اسلام چه تفاوتی با یهودیت دارد؟

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از  رسا، آیت الله  مصباح یزدی در این جلسه، تمام پیامبران، آموزه‌ها و احكام آن‌ها را به حق برشمرد و با بیان اینكه شریعت پیامبران دارای دو جنبه موقتی و جاودانگی بوده است تصریح كرد: همه پیامبران الهی بر حق بودند، اما آنچه امروز ما باید عمل كنیم آموزه‌های جاودانگی اسلام است. زیرا برخی از احكام پیامبران الهی جاودانه بوده كه این احكام در دین مبین اسلام نیز مشاهده می‌شود، ولی شماری از احكام هم وجود داشته كه موقتی بوده و تنها برای یك عصر و زمان خاص مورد استفاده قرار می‌گرفته و امروز، هنگام آن به پایان رسیده است. از این گونه احكام در اسلام نداریم.
وی با اشاره به اینكه برخی افراد معتقدند آموزه‌ها و احكام اسلام متعلق به چهارده قرن پیش است و امروز كاربرد ندارد خاطر نشان كرد: برخی فكر می‌كنند همه احكام اسلام برای یك دوره خاص بوده است و در واقع اسلام را مانند یهودیت، دین منسوخ می‌دانند و می‌گویند بشر دیگر پیشرفت كرده است و باید احكام آن تعطیل شود. از این رو بر این باورند كه همه احكام اسلام باید تغییر كند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژگی مهم رسول الله (ص) را خاتم الانبیا بودن ارزیابی كرد و افزود: البته در دوران پیغمبری موسی (ع) احكامی كه نازل شد حق بود ولی در هنگام خودش؛ چون پس از آن دین كامل‌تری آمد؛ ولی امروز این گونه نیست. زیرا دین اسلام كامل و جاودانه است. اگر بخواهیم با اسلام همانند یهودیت برخورد كنیم باید گفت: بی دین هستیم. پذیرفتن اسلام باورمند شدن به شریعتی كه تا واپسین روز دنیا، باید به آن عمل كنیم، یعنی تا روز قیامت. اگر احكام اسلامی نباید اجرا شود، پس اسلام چه تفاوتی با یهودیت دارد؟
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به برخی آیات قرآن اضافه كرد: آن‌ها كه می‌گویند ما به احكام اسلام عمل می‌كنیم ولی برخی از احكام متعلق به گذشته است و حد وسط را بر می‌گزینند، به گفته قرآن ایمانشان كامل نیست. ایمان باید مطلق باشد. اگر یكی از احكام الهی انكار شد یعنی همه احكام انكار شده است. شخصی كه حكمی از احكام اسلام را نفی كند كافر باطنی است.
وی با اشاره به دیدگاه سكولار‌ها كه معتقدند دین، تنها ارتباط فردی با خداست و وارد مسایل دیگر نمی‌تواند بشود توضیح داد: سكولارها می‌گویند دین تنها رابطه با خداست. ولی ما معتقدیم دین فراتر از این‌ها است و تمام شئون زندگی انسان‌ها را شامل می‌شود.
نماینده مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنانش، رسیدن بشر به كمال را در گرو چشم پوشی از برخی خواسته‌هایش عنوان كرد و گفت: اگر پرسیده شود از دیدگاه قرآن چه عاملی برای رستگاری بشر لازم است، بی‌گمان باید گفت: «تقوی»؛ یعنی ایمان به خدا و انجام دادن كارهای خیر.
وی مؤمنان را افرادی با ایمان و باورمند به توحید، نبوت و آخرت دانست و ادامه داد: اگر رستگاری مراتبی داشته باشد، در مرحله ایمان ظهور می‌كند. به هر میزان كه ایمان یك انسان به خدا و رسالت پیامبران بالاتر باشد مقام رستگاری او نیز والاتر است.