تبیان، دستیار زندگی
ند  آیت الله معرفت در مراسم افتتاح پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پذیرش مسئولیت در برابر اثر پژوهشی را ویژگی‌ مهم یك محقق دانست و از برخی پژوهش‌گران اسلامی به خاطر نقل نسنجی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برخی از اهل تسنن در حق اهل بیت (ع) غلو می‌كنند

آیت الله معرفت در مراسم افتتاح پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پذیرش مسئولیت در برابر اثر پژوهشی را ویژگی‌ مهم یك محقق دانست و از برخی پژوهش‌گران اسلامی به خاطر نقل نسنجیده فضایل و مناقب اهل بیت (ع) انتقاد كرد.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از  رسا، آیت الله  معرفت در این مراسم بر پژوهش و بررسی بر اساس قرآن و سنت تأكید كرد و گفت: تحقیق قرآن و سنت محور، باید مبنای كار پژوهش‌گران اسلامی قرار گیرد نه اینكه اساس كار خود را دیدگاه‌های دانشمندان گوناگون و غرب‌زده قرار دهند و قرآن و سنت را مؤید خود ذكر كنند.
وی مسئولیت پذیری را دیگر ویژگی یك تحقیق عنوان كرد و افزود: كسی كه سخنی می‌گوید باید هم پاسخ‌گوی صحت و سقم آن و هم مسئول تفسیر و توضیح آن باشد.
استاد برجسته حوزه علمیه قم پس از بیان اهمیت مخاطب شناسی در امر پژوهش، مطالعه تمام دیدگاه‌های پیشینیان را در یك موضوع تحقیقی ویژگی مهم تحقیق برشمرد و تصریح كرد: یك محقق نباید بی‌گدار به آب بزند، بلكه باید پس از دیدن اقوال علمای گذشته و حال به قلم فرسایی بپردازد.
این قرآن پژوه معاصر در پایان از برخی پژوهش‌گران به خاطر نقل نسنجیده فضایل و مناقب اهل بیت (ع) انتقاد كرد و گفت: برخی برای بیان مناقب اهل بیت (ع) به كتب عامه استناد می‌كنند و همان را حجت می‌دانند و می‌گویند «الفضل ما شهد به الاعداء؛ برتری آن است كه دشمنان به آن گواهی دهند»؛ مگر اهل تسنن دشمن ما هستند؟! اگر مطلبی را در كتب عامه دیدیم باید نمونه آن را نیز در كتب شیعی بیابیم و سپس نقل كنیم. زیرا برخی از اهل تسنن غالی هستند و در حق اهل بیت (ع) غلو می‌كنند.