تبیان، دستیار زندگی
ست استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت : بعد از رحلت پیامبر بزرگ اسلام (ص) به دلیل خلاء‌های بوجود آمده در جامعه نوپای اسلامی و به منظور پركردن این خلاء‌ها وجود امامان معصوم (ع) یك ضرورت انكار ناپذیر بود. به گزارش خبرنگار تبیا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پس از خاتمیت، وجود معصومین(ع) ضرورتی انكار ناپذیر است

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت : بعد از رحلت پیامبر بزرگ اسلام (ص) به دلیل خلاء‌های بوجود آمده در جامعه نوپای اسلامی و به منظور پركردن این خلاء‌ها وجود امامان معصوم (ع) یك ضرورت انكار ناپذیر بود.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از شبستان آیت‌الله جعفر سبحانی امروز در مدرسه فیضیه قم درهمایش گفتمان دینی با عنوان "امام‌شناسی" خاطرنشان كرد: امامان معصوم(ع) وحی تشریعی نداشتند ولی با استفاده از كتاب خدا و سنت پیامبر(ص) خلاء‌های موجود را پرمی‌كردند.

وی، نیاز مردم تازه مسلمان شده به تفسیر قرآن كریم، رقابت و لجاجت یهود و نصارا با اسلام، وجود شبهات دینی و عدم حضور پیامبر (ص) در میان مردم را از جمله مهمترین این خلاء‌ها ذكر كرد.

آیت‌الله سبحانی افزود: پیامبر اسلام برای همه مردم میزان حق و باطل بود به همین دلیل در زمان حضور ایشان هیچ فرقه مذهبی وجود نداشت.

وی ادامه داد: پیامبر اسلام همیشه قرآن كریم را تفسیر و به شبهات مختلف مردم نیز پاسخ می‌داد و طبیعی بود كه بعد از فوت ایشان خلاء‌هایی ایجاد شود.

آیت‌الله سبحانی در بیان علل وجود فرقه‌های مختلف اسلامی گفت: بعد از رحلت پیامبراسلام برخی از مردم از سخنان معصومین (ع) برای تشخیص حق و باطل استفاده نكردند و این امر منجر به فرقه‌گرایی مذهبی شد.

وی تصریح كرد: امامان ما برای پر كردن خلاء‌های بعد از رحلت پیامبر، از تربیت غیبی بهره‌مند شدند در حالی كه نبوتی ویا رسالتی نداشتند.

رییس موسسه امام صادق (ع) قم یادآور شد: امامان معصوم (ع) با الهام از كتاب خدا، آموزش‌های غیبی و استفاده از نهج‌البلاغه به شبهات مختلف پاسخ می دادند.

آیت الله سبحانی در بیان ضرورت وجود ائمه معصومین گفت: اگر خداوند همه دین را در كتابی جمع‌آوری ودر اختیار بشر قرار می‌داد، بطور قطع به سادگی این دین با تحریف آن كتاب آسیب می‌دید .

وی ، حضور معصومین (ع) و شركت آنان در گفتمان‌ها و پرسش و پاسخ ها، مذاكرات، مباحثه‌ها و گفت و گوهای الهام گرفته از احادیث و روایات را از مهمترین عوامل حفظ دین از انحراف ذكر كرد و گفت : امامان معصوم (ع) با این ابتكار موفق به حفظ دین از خطرات مختلف می‌شدند.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح كرد: ما در پرتو وجود این مباحث قرآنی و فقهی ائمه معصومین است كه می‌توانیم به همه شبهاتی كه ایجاد شده پاسخ قاطع دهیم.

آیت‌الله سبحانی با این حال گفت: درب امداد غیبی هم اكنون نیز برای انسانها باز است و ممكن است فردی با ملائكه ارتباط داشته باشند اما هركه با عالم غیب ارتباط داشت، رسول و یا نبی نیست .

وی خاطرنشان كرد: امامان معصوم ما هم آموزشهای غیبی دیده‌اند ولی منصبی به عنوان نبی و یا رسول از طرف خداوند به آنها اعطا نشد.

گفتنی است با توجه به درخواست حاضرین، بخش دوم این همایش روز سه‌شنبه هفته آینده در مدرسه فیضیه قم وبا حضور آیت‌الله سبحانی ادامه خواهد یافت.