تبیان، دستیار زندگی
نماینده ولی فقیه در جهادکشاورزی استان البرز در خلال این سخنرانی از آخرین فتاوای دو تن از مراجع عظام تقلید درباره تحریم کشت این محصولات تا حصول اطمینان کامل از بی خطر بودن آنها برای سلامت انسان رونمایی کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فتوای مراجع عظام تقلید درباره محصولات تراریخته

حضرات آیات عظام مکارم شیرازی و علوی گرگانی، در فتاوایی جداگانه، تحقیقات بر محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) را بدون اشکال، اما «کشت تجاری» این محصولات را حرام اعلام فرمودند.

فراوری: حجت الاسلام تیموری - بخش احکام اسلامی تبیان

دستکاری محصولات، تراریخته

خبرگزاری تسنیم: علی ارجمند عین الدین، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهادکشاورزی استان البرز امروز در یکصدوپنجمین نشست فرهنگ مهدوی با موضوع «تأثیرات و پیامدهای غذاهای آزمایشگاهی تراریخته بر انسان» در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به ایراد سخن پرداخت.

خبرگزاری تسنیم: علی ارجمند عین الدین، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهادکشاورزی استان البرز امروز در یکصدوپنجمین نشست فرهنگ مهدوی با موضوع «تأثیرات و پیامدهای غذاهای آزمایشگاهی تراریخته برانسان» در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به ایراد سخن پرداخت

وی در خصوص «جریان شناسی» و «الزامات فقهی» تجاری سازی و مصرف عمومی محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته)  توضیحات مبسوطی ارائه کرد.

نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان البرز در خلال این سخنرانی از آخرین فتاوای دو تن از مراجع عظام تقلید درباره تحریم کشت این محصولات تا حصول اطمینان کامل از بی خطر بودن آنها برای سلامت انسان رونمایی کرد.

در این راستا حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، اخیراً در پاسخ به یک استفتاء فرموده اند:

«بسمه تعالی»

با توجه به اینکه کشورهای زیادی هم اکنون آن را تحریم کرده اند و بسیاری از اهل خبره آن را مضر می دانند، لااقل باید پیش از روشن شدن مطلب از کشت آن خودداری شود و بنا بر احتیاط گذارده شود. همیشه موفق باشید.»

محصولات تراریخته

همچنین حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی در پاسخ به استفتاء در این خصوص تقریر فرمودند:

«بسمه تعالی»

تحقیق در مورد محصولات تراریخته و دستکاری شده ژنتیک اشکالی ندارد ولی این محصولات تا از نظر علمی بی خطر و ضرر بودن آن اثبات نشده تجاری سازی آنها جایز نیست و باید با دقت فراوان حتی در مورد جزئی مورد استفاده قرار گیرد.»

آیت الله العظمی خامنه ای پاسخ دادند:

با توجه به این که محصولات تراریخته به گفته کارشناسان عوارضی همچون: ناباروری، سرطان، مشکلات گوارشی و... به همراه دارد، حضرت آقا تولید این نوع محصولات را حلال می دانند یا حرام؟

ثانیا حکم مصرف این نوع محصولات در صورت احتمال مضر بودن چیست؟

پاسخ:

ج1) اگر ضرر قابل توجه بر بدن داشته باشد، جایز نیست.

ج2) اشکال ندارد.


منبع:
فردا نیوز
خبر گزاری حوزه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.