تبیان، دستیار زندگی
«حج» در لغت، قصد کردن چیزى را گویند.[1] و در اصطلاح شرع، «حج» عبادت مخصوصى است که در زمان و مکان معین، و به شکل خاصى، در جوار بیت الله الحرام به منظور اطاعت و تقرّب به خدا انجام می شود.[2] ارتباط میان معنای لغوی و اصطلاح شرعی در این جا است که شخص برای ان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دروغی دیگر از شبکه بی بی سی!

حال اینکه شبکه بهایی بی بی سی چگونه این مطلب را گسترش داده که رهبر انقلاب فرمودند که بخاطر اینکه امسال سد عن سبیل الله  توسط آل سعود انجام شده به جایش در کربلا مناسک را انجام دهید؛ که این حرف بسیار مضحک و روشن است دسیسه ای بیش نیست حال ما در اینجا به روایاتی اشاره می کنیم که جز سرزمین مکه نمی شود اعمال را بجای آورد و در آخر تکذیبه که از دفتر مقام معظم رهبری انتشار یافته نقل می کنیم:

فرآوری: حجت الاسلام تیموری - بخش احکام اسلامی تبیان

شبکه بی بی سی

«حج» در لغت، قصد کردن چیزى را گویند. و در اصطلاح شرع، «حج» عبادت مخصوصى است که در زمان و مکان معین، و به شکل خاصى، در جوار بیت الله الحرام به منظور اطاعت و تقرّب به خدا انجام می شود. ارتباط میان معنای لغوی و اصطلاح شرعی در این جا است که شخص برای انجام اعمال مخصوصی قصد زیارت خانه خدا را می کند.

احکام و مناسک حج کاملا واضح و مشخص است و هیچ جایگزینی ندارد. و تمام اون اعمال باید در مکه و هر کدام در جای خاص خود انجام داد و هیچ یک را نمی شود در جای دیگر انجام داد

اساس روایات؛ اولیای الهی خود تشریع کننده این اعمال نبودند، بلکه خداوند توسط جبرئیل علیه السلام کیفیت انجام مناسک را به آنان تعلیم نمود که البته برخی از اعمالی که حضرت ابراهیم و خانواده شان انجام دادند به عنوان سنتی نمادین برای امت های دیگر باقی ماند.
امام صادق(علیه السلام) فرمود: «خداوند تعالی به حضرت ابراهیم در وقتی که اسماعیل همراه او بود فرمان داد که حج گزارد و ساکن حرم (مکه) شود. آن دو بر شتر سرخی حج گزاردند و کسی به غیر از جبرئیل با آنان نبود پس چون به حرم رسیدند، جبرئیل به حضرت ابراهیم علیه السلام گفت: پیاده شوید و قبل از ورود به حرم غسل نمایید پس از مرکب پایین آمدند و غسل کردند. جبرئیل به آنها چگونگی آمادگی برای احرام را نشان داد و تلبیه های چهارگانه ای را که رسولان الهی می گفتند به آنان آموزش داد سپس آنان را تا درب صفا همراهی کرد. آنان از شتر پیاده شدند و جبرئیل میان آن دو ایستاد و رو به خانه خدا کرد و تکبیر گفت و آنان نیز تکبیر گفتند. او حمد الهی بجا آورد و آنان نیز چنین کردند. او مجد و ثنای پروردگار کرد و آنان نیز متابعت نمودند. پس از این اعمال با آنان نزد جحرالاسود آمد پس جبرئیل دست خود را به آن کشید و فرمان داد که آنان نیز چنین کنند پس با آنان هفت دور طواف کرد و نزد مقام ابراهیم آمد سپس جبرئیل دو رکعت نماز خواند و  آنان نیز خواندند بعد از آن بود که اعمال حج و تمام آنچه لازم است انجام دهند را به آنان نمایاند...».

بر اساس روایات؛ حج، از سابقه ای بسیار طولانی برخوردار است و سابقه و قدمتی دارد که امتداد آن، به سال ها قبل از خلقت حضرت آدم(ع) می رسد. پس از آن که حج حضرت آدم(ع) به پایان رسید، جبرئیل به او فرمود گوارا باد بر تو، ای آدم، بخشوده شدی، من این خانه را سه هزار سال قبل از تو طواف کرده ام.

شیوه و ترتیب حجِّ  مسلمانان، با مناسکی از قبیل: «طواف»، «سعی»، «قربانی» و «رمی شیطان»، به زمان سرسلسله پیامبرانِ حنیف، حضرت ابراهیم(ع) باز می گردد. همان گونه که به طور قطع، بینان گذار عمومی کردن حج نیز، آن حضرت بوده و خدای تعالی به او دستور فرمود تا اعلام حج کند و مردم را از هر سو به حجِّ خانه خود، فرا خواند. بر اساس روایات؛ حج، از سابقه ای بس زیاد برخوردار است و سابقه و قدمتی دارد که امتداد آن، به سال ها قبل از خلقت حضرت آدم ابوالبشر(ع) می رسد. چنان که امام صادق(علیه السلام) فرمود: «پس از آن که حج حضرت آدم(ع) به پایان رسید، جبرئیل به او فرمود: گوارا باد بر تو، ای آدم، بخشوده شدی، من این خانه را سه هزار سال قبل از تو طواف کرده ام».

احکام و مناسک حج کاملا واضح و مشخص است و هیچ جایگزینی ندارد. و تمام اون اعمال باید در مکه و هر کدام در جای خاص خود انجام داد و هیچ یک را نمی شود در جای دیگر انجام داد.

به دنبال خبرسازی کذب برخی رسانه های عربی در مورد صدور فتوایی از سوی مقام معظم رهبری و انجام مناسک حج از سوی یک میلیون ایرانی در کربلا و مراقد مقدسه، دفتر حفاظت منافع کشورمان در قاهره ضمن تکذیب این گزارشها و در واکنش به بیانیه صادره از سوی موسسه الازهر و گزارش های خبری در برخی رسانه های گروهی مصر تاکید کرد: چنین فتوایی به هیچ وجه در سال جاری یا سال های گذشته صادر نشده است و این مساله نادرست، ساختگی و افتراست

دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره، درباره دروغ رسانه های عربی در مورد فتوای منتسب به امام خامنه ای، بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، به دنبال خبرسازی کذب برخی رسانه های عربی در مورد صدور فتوایی از سوی مقام معظم رهبری و انجام مناسک حج از سوی یک میلیون ایرانی در کربلا و مراقد مقدسه، دفتر حفاظت منافع کشورمان در قاهره ضمن تکذیب این گزارشها و در واکنش به بیانیه صادره از سوی موسسه الازهر و گزارش های خبری در برخی رسانه های گروهی مصر تاکید کرد: چنین فتوایی به هیچ وجه در سال جاری یا سال های گذشته صادر نشده است و این مساله نادرست، ساختگی و افتراست.

دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه فریضه حج یکی از شعائر اسلامی است و ادای مناسک حج بر همه کسانی که استطاعت آن را دارند، واجب می باشد، افزود: زیارت امام حسین در روز عرفه در احادیث و روایات متعدد وارد شده و دارای ثواب و اجر عظیمی است و مشتاقان بسیاری در طول قرن ها و هر ساله در روز عرفه به سوی مرقد مطهر حضرت سید الشهداء علیه السلام روی می آورند.

دفتر حفاظت منافع کشورمان در مصر در ادامه تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران در روندی فنی و غیرسیاسی تمامی تلاش خود را بکار گرفت تا تدابیری را اتخاذ نماید تا مردم مسلمان ایران بتوانند فریضه دینی حج را در سال جاری انجام دهند، اما متاسفانه طرف سعودی با اصرار بر سیاسی کردن این فریضه دینی و برخوردی کاملا سیاسی، علاوه بر قصور آشکار در انجام مسئولیت میزبانی حرمین شریفین و دخالت دادن اختلافات سیاسی در یک فریضه دینی و به جای ارائه پاسخ های قانع کننده، با توسل به ابزارهای تبلیغاتی و رسانه ای و با نگاه سیاسی و غیر منصفانه همچنان تلاش می کند جمهوری اسلامی ایران را مقصر جلوه داده و از مسئولیت های شرعی و بین المللی خود در این راستا شانه خالی کند.

بیانیه دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره می افزاید: بی کفایتی و قصور سعودی ها و ناامنی تحمیل شده از سوی آنان بر حجاج خانه خدا و کارشکنی و مانع تراشی آنها عامل اصلی و حقیقی عدم حضور مردم مسلمان ایران در مناسک حج امسال می باشد.

دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در پایان خاطر نشان کرد: لازم به تاکید نیست که رسانه های گروهی نقش خطیری در انتقال درست و کامل وقایع و حوادث به افکار عمومی برعهده دارند و محافل حقوق بشری و رسانه ای باید به وظیفه انسانی و حرفه ای خود در قبال جان هزار انسان مظلوم و بی گناه ایفاء نمایند.

پی نوشت ها:

شیخ صدوق ، علل الشرائع ، ج 2، ص 407 ، کتاب فروشى داورى ، چاپ اول ، قم، 1385ش .
[2]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 230، دفتر نشر اسلامی ، قم، چاپ دوم، 1404ق.
[3]. مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، ج 10، ص 78، دار إحیاء التراث العربی ، بیروت، 1403ق.
[4]. «وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجالاً وَ عَلى کُلِّ ضامِرٍ یَأْتینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمیق»؛ حج، 27.
[5]. «ثُمَّ أَفیضُوا مِنْ حَیْثُ أَفاضَ النَّاسُ وَ اسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیم»؛ بقره، 199.
[6]. عروسى حویزى، عبد على بن جمعه، تفسیر نور الثقلین، ج 1، ص 195،اسماعیلیان، قم، چاپ چهارم، 1415ق.
[7]. توبه، 37.
[8]. تفسیر نور الثقلین، ج 2، ص 217.
[9]. بقره، 158.
[10]. تفسیر نور الثقلین، ج 1، ص 146 و 148.
[11]. فیض کاشانى، ملا محسن، تفسیر صافی، تحقیق: اعلمی،


منبع:

اسلام کوئست
خبرگزاری تسنیم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.