تبیان، دستیار زندگی
ما حدس می زنیم نوشابه از همه چیز دندان را بیش تر خراب می کند بعد سرکه و شیر هم فقط مفید است. با دقت ما برای انجام طرح خود به جمع آوری اطلاعاتی زمینه ای نیاز داشتیم و برای پیدا کردن اطلاعات جامع و مفید به منابعی معتبرو بعد از کاویدن فراوان به اطلاعاتی...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوسیدن دندان دستاورد تقدیری دبستان رفاه

پوسیدن دندان دستاورد برتر دبستان رفاه

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های تقدیری در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های تقدیری برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دبستان
موضوع: پوسیدن دندان
نام مدرسه: رفاه
نام استاد: خانم سمانه جارچی زاده
دانش آموزان: ریحانه حق شناس، فاطمه ملکی تبار

پوسیدن دندان دستاورد برتر دبستان رفاه

چکیده:
ما حدس می زنیم نوشابه از همه چیز دندان را بیش تر خراب می کند بعد سرکه و شیر هم فقط مفید است.
 با دقت ما برای انجام طرح خود به جمع آوری اطلاعاتی زمینه ای نیاز داشتیم و برای پیدا کردن اطلاعات جامع و مفید به منابعی معتبر و بعد از کاویدن فراوان به اطلاعاتی کلی برخوردیم و چکیده ای از آن ها را به تصویر کشیدیم و بعد هر کدام را به شاخه هایی تقسیم کردیم و هر شاخه را با دقت بررسی کردیم تا نتیجه ای بدست آوردیم و برای تکمیل کارمان آزمایشی طراحی کردیم و نتایج هر کدام را به عمل آوردیم.

چگونه از پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم؟
عادت‌های غذایی خودمان را تنظیم کنیم. در همه مواد غذایی، قند وجود دارد؛ حتی خردل که یکی از تلخ‌ترین مواد غذایی است، قند دارد. در دهان همه ما هم باکتری‌هایی وجود دارد که اگر مواد قندی در مجاورت آن قرار گیرد، از ماده قندی، اسید تولید می‌کند و مینای دندان نیز به آن حساس است و به ‌راحتی در این ماده حل می‌شود و از بین می‌رود. این روند باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

پوسیدن دندان دستاورد برتر دبستان رفاه

در همه مواد غذایی، قند وجود دارد؛ حتی خردل که یکی از تلخ‌ترین مواد غذایی است، قند دارد. در دهان همه ما هم باکتری‌هایی وجود دارد که اگر مواد قندی در مجاورت آن قرار گیرد، از ماده قندی، اسید تولید می‌کند و مینای دندان نیز به آن حساس است و به ‌راحتی در این ماده حل می‌شود و از بین می‌رود. این روند باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

پوسیدن دندان دستاورد برتر دبستان رفاه

عده ای فكر می كنند كه نخ دندان برای بیرون آوردن غذاهای بین دندان هاست و لذا اگر غذایی در بین دندان ها گیر نكند، احتیاجی به نخ دندان نیست حال آن كه نخ دندان اصلاَ برای بیرون آوردن غذا از بین دندان ها نیست. یعنی اگر هیچ غذایی بین دندان های شما گیر نكند، باز هم لازم است حداقل یكبار در شبانه روز از نخ استفاده كنید دندان ها دارای 5 سطح هستند، كه تنها سه سطح آن با مسواك تمیز می شود. سطح بین دندانی به هیچ وجه با مسواك تمیز نمی شود و حال این كه میكروب كه عامل پوسیدگی است در آن جا نیز لانه می كند حقیقت امر آن است كه در سنین نوجوانی و جوانی نیز، این سطوح بین دندانی است كه بیشتر در معرض پوسیدگی قرار می گیرد. لذا اغراق نیست اگر بگوییم در این سنین، استفاده از نخ دندان اهمیت بیشتری دارد، تا مسواك زدن.

پوسیدن دندان دستاورد برتر دبستان رفاه

با دندان‌های پوسیده نوزادان را نبوسید 
کسانی که دندان‌های پوسیده دارند سعی کنند از بوسیدن نوزادان خودداری کنند چرا که این باکتری با بزاق آن‌ها وارد دهان نوزاد می‌شود و تا آخر عمر با او می‌ماند مسواک قبل از صبحانه به اندازه مسواک زدن قبل از خواب مهم است و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند در طول شب و در هنگام خواب، بزاق ترشح نمی‌شود و بر این اساس در این زمان دندان مستعد پوسیدگی است. بزاق کمک می‌کند که باکتری‌ها شسته شده و پایین روند و در صورتی که مسواک زده نشود، پوسیدگی تشدید می‌شود.

پوسیدن دندان دستاورد برتر دبستان رفاه

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی