تبیان، دستیار زندگی
باروری ابرها در واقع یک روند طبیعی است که در آن ابرها به بخار آب تبدیل و سپس به باران مبدل می شود. برای ایجاد باران مصنوعی باید عوامل ابر، رطوبت، دما و سایر شرایط جوی فراهم باشد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تکنیک بارور کردن ابرها دستاورد تقدیری دبستان رفاه

نفس گرفته زمین


یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های تقدیری در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های تقدیری برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دبستان
موضوع: تکنیک بارور کردن ابرها
نام مدرسه: رفاه
نام استاد: خانم سمانه جارچی زاده
دانش آموزان: محدثه رضی، هلیا امینی، هدیه گل پیرا

باروری ابرها به چه معناست؟
باروری ابرها در واقع یک روند طبیعی است که در آن ابرها به بخار آب تبدیل و سپس به باران مبدل می شود. برای ایجاد باران مصنوعی باید عوامل ابر، رطوبت، دما و سایر شرایط جوی فراهم باشد. به هر حال با انجام باروری منظم و برنامه دار ابرها مقدار بارش را می توان در یک دوره کامل به میزان ۵ تا ۲۵ درصد افزایش داد.

می دانیم رطوبت (وزن بخار آب موجود در یک متر مکعب هوا) عامل مهمی در تشکیل ابرهاست و هر قدر هوا گرم تر باشد، قابلیت بیشتری برای داشتن بخار آب و تشکیل ابر دارد. اما برای تشکیل ابر ضمن وجود رطوبت و دمای زیر نقطه شبنم، وجود ذرات میکروسکوپی گرد و خاک، دوده بلورهای نمک و... لازم است. به هر حال دو ساز و کار اصلی برای بارش از ابرها به نام روند باران گرم و روند باران سرد معروف اند. بعد از این که دانشمندان متوجه شدند که در مناطق حاره، باران از ابرهایی بارش می کند که هرگز دمای آن ها زیر صفر نیست آن را باران گرم نامیدند.

در این ابرها قطرات درشت آب که ابر را تشکیل می دهند در برخورد با قطرات کوچک، آن ها را جذب می کنند (پدیده ادغام) و به این ترتیب شروع به بارش می کنند. در روند باران سرد، یعنی زمانی که دمای ابر یا قسمتی از آن پایین تر از صفر می باشد، در آن پاره ای ابر از قطرات آب و بلورهای یخ تشکیل شده است. در این عمل بلورهای یخ با جذب رطوبت اطراف خود سریع شروع به رشد می کنند تا این که وزن آن باعث فرود آن ها می شود. این بلورها هنگام فرود اگر از مکان های گرم بگذرند به باران تبدیل می شوند و در غیر این صورت به صورت برف فرود می آیند. انسان از طریق باروری ابرها می تواند از لحاظ تعداد و نوع هسته های تشکیل باران به طبیعت کمک کند. باروری به وسیله هسته های تراکم در اندازه های بزرگ (به عنوان مثال عناصر جذب کننده رطوبت مانند بلور نمک و اوره) می تواند برای سرعت دادن به روند بارش گرم به کار رود. باروری به وسیله هسته ای منجمد (از قبیل یدور نقره و یخ خشک) در افزایش باران در روند بارش سرد به ابرهایی که کمبود هسته دارند، کمک قابل توجهی می کند. 

روش های باروری ابرها در ایران
در ایران از دو روش برای بارور کردن ابرها استفاده می شود؛ یکی روش باروری قله ابر و دیگری باروری درون ابر.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی