تبیان، دستیار زندگی
شد جلد های اول تا چهارم كتاب مكاتیب الأئمه، نوشته علی احمدی میانجی، با تحقیق و مراجعه مجتبی فرجی از سوی سازمان چاپ و نشر مؤسسه علمی- فرهنگی دارالحدیث منتشر شد. به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، مسوول سرویس خبری دار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلد های اول تا چهارم كتاب مكاتیب الأئمه منتشر شد

جلد های اول تا چهارم كتاب مكاتیب الأئمه، نوشته علی احمدی میانجی، با تحقیق و مراجعه مجتبی فرجی از سوی سازمان چاپ و نشر مؤسسه علمی- فرهنگی دارالحدیث منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، مسوول سرویس خبری دارالحدیث گفت:مرحوم آیة اللَّه احمدى میانجى سالیانى پیش، كتاب مكاتیب الرسول‏ صلى الله علیه وآله را تألیف كرد. پس از آن شروع به تألیف «مكاتیب الأئمه»‏ علیهم السلام نمود. مجموعه دست نوشته ‏هاى آن مرحوم را، فرزند ایشان در اختیار مركز تحقیقات دارالحدیث گذاشتند. محققان دارالحدیث نیز با استفاده از فناورى جدید در عرصه تحقیقات به تكمیل این اثر ارزنده پرداخته و مجموعه مكاتیب ائمه علیهم السلام را آماده نشر كردند.
محمدمهدی خوش قلب افزود:در موارد بسیارى مؤلف براى تبیین شرایط نگارش نامه‏ هایى كه مخاطب خاص دارند، به شرح حال مخاطبان پرداخته ‏اند. در تكمیل این‏گونه اطلاعات، كوشش شده كه در حد توان اطلاعات درباره همه كسانى كه نقشى در نامه مورد نظر دارند ارائه شود. همچنین تنظیم موضوعى نگاشته ‏ها و در مواردى تنظیم تاریخى آنها، از جمله فعالیت‏هاى تكمیلى این اثر بوده است.
وی تصزیح كرد:در خصوص موضوع اثر یادشده شاید یادآوری این نكته لازم باشد كه حدیث، حكایتگر گفتار و كردار و تأیید معصومان‏ علیهم السلام است. اما به صورت غالب با شنیدن لفظ حدیث تصور نقل كلمات شفاهى معصومان‏ علیهم السلام به ذهن متبادر مى ‏شود. حال آن‏كه مكتوبات ائمه اطهار علیهم السلام هم كم نیستند. این نوع احادیث با عنوان مكاتبه شناخته مى ‏شوند. مجموعه این مكاتبات مى ‏تواند به منبع مهم اسناد علمى و تاریخى بدل شود . همچنین از آنجا كه نگاشته‏ هاى هر امام، حكایت از زمینه ‏ها و شرایط سیاسى- فرهنگى عصر آن امام دارد، لذا نیازهاى عصر امام، دیدگاه‏هاى فقهى و كلامى، حوادث تاریخى و بسیارى مطالب دیگر از این دست را مى ‏توان از مطالعه دقیق این نگاشته ‏ها بازشناسى كرد.