تبیان، دستیار زندگی
نی  هم‌زمان با هشتادمین سال قیام علمای ایران به رهبری حضرت آیت الله نورالله نجفی اصفهانی ـ ره ـ ، همایشی به منظور تبیین آرا و اندیشه‌های ایشان، روز دوشنبه 17 مرداد ماه در اصفهان برگزار می‌شود  این همایش یک‌روزه ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همایش تبیین آرا و اندیشه‌ها آیت الله نجفی اصفهانی

هم‌زمان با هشتادمین سال قیام علمای ایران به رهبری حضرت آیت الله نورالله نجفی اصفهانی ـ ره ـ ، همایشی به منظور تبیین آرا و اندیشه‌های ایشان، روز دوشنبه 17 مرداد ماه در اصفهان برگزار می‌شود
 این همایش یک‌روزه به بررسی آرا و اندیشه‌های مرحوم حضرت آیت الله نجفی اصفهانی اختصاص دارد که از سوی مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر، حوزه علمیه اصفهان و سازمان فرهنگی ـ تفریحی شهرداری اصفهان در روز دوشنبه 17 مرداد ماه، 9 صبح تا 8 شب در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.
دبیرخانه این همایش، از میان شصت مقاله دریافتی، 23 مقاله را برای چاپ و ارائه در همایش برگزیده است. به منظور غنای هر چه بیشتر همایش، پنج جلد کتاب در مورد قیام و شخصیت حاج آقا نور‌الله نجفی اصفهانی و همچنین سه شماره خبرنامه علمی تهیه شده که در روز همایش توزیع خواهد شد. نمایشگاهی از عکس و سند نیز در حاشیه همایش برگزار می‌شود. همچنین منزل حاج آقا نور‌الله نجفی اصفهانی نیز بعنوان خانه مشروطیت در اصفهان افتتاح خواهد شد.
جایگاه آیت الله نجفی اصفهانی در قیام فوق و هم‌چنین تحولات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ایران از نهضت تنباکو تا قیام بر ضد رضا شاه ملعون، از جمله موضوعات مورد توجه برگزارکنندگان همایش 17 مرداد ماه اعلام شده است. اندیشه‌های دینی و سیاسی این روحانی بلند پایه در موضوعات ولایت فقیه، یگانگی دین و سیاست، رویارویی با تعارضات فرهنگی ( بهائیت و فعالیت تبشیری) بررسی و مواضع اقتصادی او در ترویج خودکفایی ملی در واقعه تحریم تنباکو، تأسیس شرکت اسلامیه از جمله ویژگی های شاخص آیت الله نجفی اصفهانی است. همچنین تلاش برای استقلال و تمامیت ارضی، استبداد ستیزی، استعمارستیزی و اندیشه اتحاد اسلامی از دیگر ویژگی‌های فکری آیت الله اصفهانی به شمار می‌آید.
به گفته امام خمینی ـ ره ـ قیام علمای ایران، اساسی‌ترین قیام بر ضد استبداد رضاخانی بوده است که به ظاهر در واکنش به سربازگیری اجباری، اما در واقع بر ضد اقدامات ضد دینی رژیم پهلوی صورت گرفت.
مهر