تبیان، دستیار زندگی
«شهریار در نگاه حضرت آیت الله خامنه ای»، « مناقب علویه در شعر شهریار» و «مکتب شهریار» آثار جدیدی هستند که درباره استاد شهریار منتشر شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتشار سه کتاب درباره استاد شهریار

«شهریار در نگاه حضرت آیت الله خامنه ای»، « مناقب علویه در شعر شهریار» و «مکتب شهریار» آثار جدیدی هستند که درباره استاد شهریار منتشر شده اند.

فرآوری: حسین جمالی فرد - بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
استادشهریار

27 شهریور روز بزرگداشت «شعر و ادب فارسی» است. بهانه ی این نام گذاری، وفات شاعر برجسته ی ایرانی، محمدحسین بهجت تبریزی (شهریار) است که به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی باید او را «حکیم» خواند. به همین مناسبت ، سه کتاب منتشر شده در سال جاری درباره  این غزل سرای بزرگ را برای علاقه مندان کتاب و ادبیات معرفی می کنیم:

شهریار و رهبری


«شهریار در نگاه حضرت آیت الله خامنه ای» به انضمام برخی اشعار و دست نوشته های استاد شهریار در خطاب به ایشان عنوان دیگری از درس گفتار است که از سوی انتشارات صهبا منتشر شده است.

مقام معظم رهبری، استاد شهریار را از شعرای برجسته کل دوران ادب فارسی می دانند. در این گفتار سعی شده، مختصری درباره این شاعر بلند آوازه و ارتباط او با انقلاب اسلامی آورده شود. همچنین در کنار روایت ارتباطات استاد با آیت الله خامنه ای، سخنرانی ها و پیام اصلی معظم له درباره ایشان، شامل سه سخنرانی در تاریخ 29 تیرماه 1366، 11 آذرماه 1371 و 26 شهریور 1385 و پیام تسلیت، آمده است. ضمیمه گفتار، بخشی از اشعار شهریار است که با دست خط خود نوشته و تقدیم آیت الله خامنه ای کرده است.

مناقب علویه

« مناقب علویه در شعر شهریار» اثر دیگری است که برای کنگره بین المللی بزرگداشت استاد شهریار منتشر شده است. کتاب 'مناقب علویه در شعر شهریار' یکی از 13 عنوان کتابی است که با محوریت شهریار، توسط حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی منتشر شده است.

شخصیت عظیم و بزرگ مولی الموحدین علی (ع) بیشتر عاشقان طریق الی الله را به خود متوجه ساخته است و استاد شهریار در این میان از این قاعده مستثنی نبوده است.

 بر همین اساس  دکتر علی حاجی بلند در کتاب 'مناقب علویه در شعر شهریار' به برخی از رموز اشعار زیبای استاد شهریار درباره اهل بیت و به ویژه امام علی (ع) پرداخته است.

کتاب 'مناقب علویه در شعر شهریار' توسط انتشارات سوره مهر در شمارگان یکهزار نسخه و در 288 صفحه در موضوع علی بن ابی طالب(ع) چاپ و منتشر شده است.

مکتب شهریار

کتاب «مکتب شهریار» در سه جلد، تاملی است بر زندگی و آثار استاد شهریار که در بخش های مختلف به قلم محمد تقی سبکدل تالیف شده است.

شرح حال، شرح زندگی همراه با مقدمه ای جامع در این اثر آورده شده است. تاثیر شهریار بر ادبیات معاصر، هویت ملی و ایرانی در اشعار شهریار، علی(ع) از دیدگاه شهریار؛ ستایش ائمه و...از جمله بخش های متنوع این اثر است.

مکتب شهریار در ٧٠٠ صفحه و توسط انتشارات بهار دخت تبریز منتشر شده که به بررسی شعر شهریار از جوانب مختلف به سبک دانشگاهی و آکادمیک می پردازد.


منابع:
ایرنا
فارس
دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب