تبیان، دستیار زندگی
ست  مسئول مركز فقهی ائمه اطهار (ع) در دیدار معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی بیان حقایق و مشكلات بیماری‌های خطرناك همچون ایدز را برای جامعه مهم و وجود این بیماری را برای كشورهای اسلامی یك بحران دانست. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در صورت ضرورت، مراجعه بیمار زن به پزشك مرد یا بالعكس بلامانع است

مسئول مركز فقهی ائمه اطهار (ع) در دیدار معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی بیان حقایق و مشكلات بیماری‌های خطرناك همچون ایدز را برای جامعه مهم و وجود این بیماری را برای كشورهای اسلامی یك بحران دانست.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از  رسا، حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد فاضل لنكرانی در این دیدار بیماری‌های مهلك و مسری از جمله ایدز را یك بحران برای جوامع بشری بخصوص ایران اسلامی دانست و اظهار داشت: برای آموزش و پیشگیری از این بیماری‌ها باید دقت داشت كه بیان جزئیات تا چه میزان برای جامعه و نسل جوان مفید است. گاه بر اثر بی‌دقتی در اطلاع‌رسانی و بیان برخی مسائل، جوانان به سوی برخی از انحراف‌ها كشیده می‌شوند.
وی از دیدگاه فقهی بیان حقائق را در صورتی حرام دانست كه باعث مفسده باشد و توضیح داد: اگر كسی بیان فساد را به قصد شیوع فساد مطرح كند اشكال شرعی دارد، ولی باید به جامعه هشدار داد و در رسانه‌ها به صورت آشكار گفت كه روابط نامشروع جنسی چه مشكلاتی را در پی دارد. جهان غرب با این ابزار به سراغ كشورهای اسلامی آمده و بدنبال ضربه زدن است.
رییس مركز فقهی ائمه اطهار (ع) برخی آیات و روایات را مد نظر قرار داد و گفت: در اسلام اهم این است كه اگر كسی مبتلا به فساد است معرفی شود و افراد جامعه هم نسبت به آن فساد آگاهی پیدا كنند. یكی از مصادیق شیوع فساد و فاحشه كه در تعبیر قرآن آمده این است كه فساد، به قصد گسترش تباهی در جامعه بیان و حریم‌ها شكسته شود؛ ولی به قصد آگاهی جامعه و افكار عمومی، چه بسا لازم هم باشد. البته جوانب، حد و اندازه بیان آن می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.
وی اجرای طرح انطباق را از آرزوهای نظام جمهوری اسلامی برشمرد و بیان داشت: از مسئولان دولت جمهوری اسلامی انتظار می‌رود به گونه‌ای برنامه‌ریزی كنند كه بیماران مرد برای درمان به متخصصین مرد و بیماران زن‌ به متخصصین زن رجوع كنند.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: گاه اطمینان یا تخصص لازم در زن یا مرد پزشك دیده نمی‌شود، در این صورت با وجود اینكه اسلام در مسئله رعایت حریم‌ها و نامحرم بودن بین زن و مرد تأكید دارد ولی این‌گونه نیست كه در ضرورت‌ها هم سخت‌گیری صورت گیرد. اگر اطمینان است كه باید به پزشك جنس مخالف مراجعه شود، شرعا ایرادی ندارد.
وی در ادامه مباحث مطرح شده در این جلسه را نیازمند تشكیل جلسات تخصصی و فقهی عنوان كرد و گفت: بحمدالله امروز در حوزه‌، مراكز علمی، فقهی و تخصصی بسیاری وجود دارد كه به مباحث نو پیدا و مورد نیاز جامعه می‌پردازند. دستگاه‌های دولتی برای رفع نیازهای خود با این مراكز علمی همكاری داشته باشند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مسأله فقهی اشتغال بانوان و تعهدات پزشكان نسبت به دولت تصریح كرد: اگر پزشك تعهدی به مسئولین خود داد، پایبندی به این تعهد عقلایی است و از نظر قانونی و شرعی لازم است كه وفا شود، حتی بانوان پزشك كه این‌گونه تعهد را داده‌اند وقتی می‌خواهند ازدواج كنند باید در هنگام ازدواج به این تعهد دقت داشته باشند و آن را با همسران خود مطرح كنند. چون باید به آن عمل كنند.