تبیان، دستیار زندگی
همزمان با فرارسیدن روز ملی سینما، از فاطمه معتمدآریا، منوچهر محمدی، علیرضا رضاداد و سیدمحمدخادم تجلیل شد. . . .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از عذرخواهی حجت‌الاسلام دعایی تا مرگ منوچهر محمدی در شب تجلیل از هنرمندان

همزمان با فرارسیدن روز ملی سینما، از فاطمه معتمدآریا، منوچهر محمدی، علیرضا رضاداد و سیدمحمدخادم تجلیل شد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
title

 آئین تجلیل از فاطمه معتمدآریا، علیرضا رضاداد، سیدمحمد خادم و منوچهر محمدی به عنوان چهار چهره فعال بخش سینمایی هجدهمین جشن سینمای ایران، شنبه شب با حضور علی ربیعی وزیر کار و امور اجتماعی، محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، حجت اله ایوبی معاون سینمایی ارشاد و جمعی از اهالی سینما برگزار شد.

در ابتدای این مراسم منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما گفت: امشب شب تکریم و احترام به بزرگان، پیشکسوتان و خلاقان هنر است. نسل جوان سینما باید بدانند چه کسانی با چه دشواری‌هایی پرچم سینما را به اهتزاز درآورده‌اند. خوشحالم که در آستانه روز عید، در جشن بزرگ سینمای ایران میزبان شما خواهم بود و آرزو می‌کنم در این روز بار دیگر کنار هم میزبان مردم باشیم. سینمای ما بدون درک و فهم مردم راه به جایی نمی‌برد. باید همیشه رنج‌ها، رؤیاها و افتخارات مردم را در پرده سینما به نمایش دربیاوریم.

مدیرعامل خانه سینما اشاره کرد: امروز مراسم تشییع مرحوم فرهنگ شریف نوازنده تار بود که امروز در ابتدای این مراسم بخشی از بداهه‌نوازی او را پخش کردیم.

در ادامه محمد متوسلانی، محمد قاصد اشرفی، عبدالله علیخانی برای تجلیل از محمد خادم سینمادار قدیمی به صحنه آمدند. محمد متوسلانی طی سخنانی در وصف خادم گفت: خادم یکی از افراد خوب روزگار است که در مدیریت هم بسیار موفق بود. او سه دوره رئیس فدراسیون کشتی و عضو تیم ملی بود. او مدیر قدیمی‌ترین سینماهای ایران بود. خوشحالم خانه سینما یکی از ارکان نمایشی ایران را ارج می‌نهد زیرا سینما پلی میان مردم و هنرمندان است در پایان برای خادم آرزوی طول عمر دارم.

محمدقاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران نیز در سخنانی کوتاه با بیان اینکه تجلیل از یک عضو انجمن سینماداران که برای اولین بار اتفاق می‌افتد، جای تشکر دارد افزود: انجمن سینماداران از قدیمی‌ترین اصناف خانه‌ سینماست که در عرصه‌ تولید و پخش و نمایش، بیش از نیم قرن فعالیت داشته اما بسیار مهجور مانده است.

عبدالله علیخانی نیز در سخنانی با اشاره به آشنایی پنجاه‌ساله‌اش با محمد خادم اظهار کرد: سینما البرز با مدیریت او یکی از سینماهای خوب شهر بود و من از سال ۴۴ برای دیدن فیلم آنجا می‌رفتم و بعدها در سال ۴۷ که وارد کارهای سینمایی شدم با او مراوده داشتم. خادم در عرصه‌ مدیریت انجمن سینماداران نیز کارهای مثبتی از جمله خرید ساختمان برای انجمن و تبدیل برق سینما از تجاری به فرهنگی انجام داده است.

http://honaronline.ir/media/image/gallery/6052/636091912141300346.jpg

پس از این صحبت‌ها سیدمحمد خادم پس از دریافت جایزه‌ سیف‌الله داد و تندیس خانه‌ سینما، در سخنان کوتاهی با قدردانی از برگزارکنندگان این مراسم گفت: برگزاری چنین برنامه‌هایی در راستای تجلیل از افرادی که برای سینما زحمت کشیده‌اند لازم است.

در ادامه این مراسم فیلم کوتاهی درباره‌ مردی ساده‌لوح که با دیدن فیلم‌های معتمدآریا دلباخته او شده است پخش شد. این فیلم کمدی از تولیدات مدرسه‌ ملی سینما بود که کارگردانی آن را نیز بهرام و بهمن آرک انجام داده بودند و پس از آن علی نصیریان، همایون اسعدیان و آتیلا پسیانی به روی صحنه آمدند و از فاطمه معتمدآریا سخن گفتند.

علی نصیریان در ابتدا با بیان اینکه باعث افتخار است که برای قدردانی از خانم معتمدآریا اینجا هستم، گفت: بسیار این قدردانی را شایسته این بانو می‌دانم چرا که از برجسته‌ترین بازیگران خلاق در این حرفه هستند. همه خیال می‌کنند بازیگری ساده است اما برای رسیدن به آن سادگی، مسیر خلاقانه‌ای هست که شاید همه نتوانند آن را طی کنند. خلاقیت در بازیگری هم از امتیازات کار خانم معتمد آریاست. تمام متدها و فوت‌وفن‌ها در بازیگری هم برای طی کردن این مسیر خلاقه و رسیدن به سادگی و باورپذیری است.

نصیریان افزود: معتمدآریا با کارهایی که از خود به‌جا گذاشته، بازیگری ممتاز است که شایسته‌ هرگونه تجلیلی است و مهم‌تر از آن اینکه شخصیت انسانی برجسته‌ای دارد و همه‌ این کارهای هنری هم برای رسیدن به آن انسانیت است.

http://honaronline.ir/media/image/gallery/6052/636091911730395624.jpg

همایون اسعدیان نیز در ادامه درباره‌ معتمدآریا گفت: معتمد چقدر زود پیشکسوت شدی! این قطار چقدر تند می‌رود! اما مگر قرار است در این زندگی چه کنیم!؟ کاری به خوب یا بد بودن فیلم‌هایش ندارم اما او با ماست و وارد زندگی‌های ما شده است. معتمد خیلی عزیزی، ممنون که هستی.

آتیلا پسیانی نیز درباره سیمین بانوی سینمای ایران سخن گفت. او به سال‌های دور برگشت و گفت: وقتی دانشجوی کارگردانی و بازیگری تئاتر بودم، دختر نوجوانی همیشه بین ما می‌پلکید و در تمام کارها مشارکت داشت و بسیار پر شروشور و جست‌وجوگر بود؛ هنوز هم همین‌طور است.

پسیانی خطاب به معتمدآریا گفت: تو را به خاطر سه چیز تحسین می‌کنم؛ به خاطر خلاقیت و جستجوگری‌ات، برای پایداری و مقاومتت در برابر تمام بی‌عدالتی‌ها و ناملایمت‌ها و همین‌طور به خاطر حضور اجتماعی و بین‌المللی درخشانت.

رخشان‌ بنی‌اعتماد دوست دیرین معتمدآریا نیز با جملات کوتاهی درباره این هنرمند گفت: سیمین عزیز بابت مقاومتت و حضور محترمانه و ستایش‌انگیزت در سینما و حضورت در قلب مردم از تو سپاسگزاریم. سپاس که هستی و خوشا به حال ما.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات نیز در ابتدای سخنان خود از اتفاقاتی که درگذشته برای معتمدآریا رخ داده است عذرخواهی کرد و گفت: نمی‌شود در جمهوری اسلامی مراسمی برگزار شود که یک آخوند در آن صحبت نکند.

http://honaronline.ir/media/image/gallery/6052/636091911733827630.jpg

وی سپس ادامه داد: در کاشان حادثه تلخی اتفاق افتاد و به هنرمند نازنینی که همه‌ ما او را می‌شناسیم بی‌حرمتی شد. برخورد ایشان در این واقعه به قدری دقیق و آموزنده بود که ما از او درس گرفتیم. او شرایط را درک کرد و گلایه‌ای نکرد. دوست داشتم شخصاً از ایشان عذرخواهی کنم که یک هم لباس ما به ایشان بی‌حرمتی کرده است، گرچه این فرصت برای من فراهم نشد، اما یک روحانی دیگر در کاشان این کار را کرد و به نوعی اشتباه قبلی را جبران کرد.

در نهایت فاطمه معتمدآریا تندیس خانه سینما و "جایزه‌ سیف‌الله داد" را از آن خود کرد و با تقدیم یک بیت شعر به دعایی خطاب به او گفت: این اهالی سینما و این آدم‌های شریف را جای امنی گوشه عبای خودتان نگاه دارید. بین اهالی سینما فقط عشق حکمفرماست. عشق به زندگی و انسانیت؛ و هیچ‌چیز جز این نیست و جز این باقی نمی‌ماند. ما هیچ‌وقت ایمانمان را نفروختیم. اگر روزی ایمان‌ها را بسنجند مطمئنم سینما اول می‌شود، چراکه در سینما آفرینش وجود دارد و ما خدایگان روی زمینیم و تلاش می‌کنیم بخشی از عشق خدایی را با دیگران تقسیم کنیم. هیچ‌چیز دیگر از ما برنمی‌آید؛ پس دنبال چیز دیگری نگردید!

در ادامه این مراسم از فعالیت‌های علیرضا رضاداد مدیر اسبق فارابی و دبیر شش دوره جشنواره فیلم فجر تقدیر شد.

اولین سخنران در ادامه مراسم ابوالحسن داوودی بود که طی سخنانی درباره‌ این مدیر سینمایی گفت: او از معدود مدیرانی است که از صمیم قلب در تمامی مراحل کارم حتی زمانی که برایم مانع ایجاد کرد، او را دوست داشتم. چون کارش را با اعتقاد انجام داده است. اوایل دهه ۷۰ که با هم در تلویزیون کار می‌کردیم دوران عجیبی بود و مدیران فرهنگی با آزمون‌وخطا راهشان را پیدا می‌کردند. جمهوری اسلامی برای مدیران فرهنگی‌اش هزینه کرده است که عمده‌ خرج آن هم از ما سینماگران بوده است. اعتماد و آرامشی که در رفتار او بود باعث شد حتی زمانی که باهم چالش داشتیم از او رنجیده نشوم.

جمشید مشایخی نیز در سخنانی کوتاه با اشاره به اینکه حرف زدن‌های زیاد، همه را خسته کرده است. در سخنانی کوتاه درباره فاطمه معتمدآریا گفت: زمانی به فضیلت می‌گفتند هنر و هرکس فضیلتی داشت هنرمند بود؛ می‌خواهم بیتی از حضرت حافظ را به"گردآفرید سینما و تئاتر ایران" خانم فاطمه معتمدآریا تقدیم کنم.

http://honaronline.ir/media/image/gallery/6052/636091911738975639.jpg

در ادامه علیرضا رضاداد نیز روی صحنه آمد و پس از دریافت جایزه‌ سیف‌الله داد و تندیس جشن خانه‌ سینما گفت: عاقبت کوزه‌گر در کوزه افتاد. بارها به اعضای هیئت‌مدیره خانه سینما گفتم که اجازه بدهید فرد شایسته‌تری را برای این قدردانی معرفی کنم اما در نهایت ناچار شدم اطاعت امر کنم.

رضاداد در ادامه به فعالیت‌های رخشان بنی‌اعتماد و فیلم " آی آدم‌ها" اشاره کرد و گفت: حدود دو ماه پیش از طرف خانم بنی‌اعتماد برای دیدن فیلم "آی آدم‌ها" دعوت شدم و پس از دیدن این فیلم به حال او غبطه خوردم که در ۱۰ سال اخیر خود را وقف خیر جامعه و اقشار محروم کرده است. فیلم "آی آدم‌ها" مرا درگیر کرد و فکر کردم چه کاری می‌توانم انجام دهم. اینجا از اعضای خانه سینما دعوت می‌کنم به زنجیره امیدی که در این فیلم به آن اشاره می‌شود بپیوندند. فکر می‌کنم همه ما می‌توانیم یکی از اکران‌های این فیلم را به عهده بگیریم.

در پایان نوبت به تجلیل از منوچهر محمدی تهیه‌کننده باسابقه سینما رسید، که با پخش مصاحبه‌ای ساختگی از او، در حالی که فوت کرده و مشغول صحبت با یکی از فرشتگان الهی است و از کارهایی که در زمین کرده است می‌گوید، آغاز شد.

پس از آن، محمدمهدی عسگرپور با اشاره به این کلیپ طنز گفت: کسانی که او را از دور می‌شناسند ممکن است با فردی جدی روبرو شوند اما او کودک درونی دارد که در این کلیپ طنزآمیز مشهود بود. تسلط او روی اجزای فیلم با سایر تهیه‌کنندگان متفاوت است و ایده‌ بسیاری از فیلم‌هایی که تهیه کرده را خودش داده است. او فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده، مدیر سینمایی و کارگردان خوبی است و از تهیه‌کنندگانی است که استثنائا همه دوست دارند سر صحنه‌ فیلم حاضر باشد.

این کارگردان سینما با اشاره به اینکه هرساله در جشنواره آسیا پاسیفیک از یک هنرمند تأثیرگذار قدردانی می‌شود و بناست امسال از منوچهر محمدی تجلیل شود، گفت: دهمین جایزه‌ آسیا پاسیفیک برای قدردانی از یک سینماگر، با رایزنی‌هایی که انجام شد به یک فیلمساز ایرانی اهدا می‌شود و در صحبت‌هایی که با اهالی خانه سینما داشتیم، عموماً پیشنهاد اولشان منوچهر محمدی بود. این جایزه دو سه ماه دیگر در استرالیا به ایشان اهدا می‌شود که پیشاپیش آن را تبریک می‌گویم.

http://honaronline.ir/media/image/gallery/6052/636091911740847642.jpg

جهانگیر کوثری نیز درباره‌ ‌فعالیت‌های منوچهر محمدی گفت: بعد از انقلاب در تمام عرصه‌ها به‌ویژه هنر و مخصوصاً سینما، کار کردن بسیار سخت بود و پذیرش سینما در جامعه با دشواری‌هایی همراه بود که به دلیل سوابق غیراخلاقی آن طبیعی هم بود. ما آن زمان در فعالیتمان گاه تند و گاه آهسته می‌رفتیم، چون سیاست این حرکت‌ها را نمی‌دانستیم اما کسانی چون منوچهر محمدی بین ما بودند که از نظر تدبیر و سیاست امور سینمایی مانند لوکوموتیو، دیگران را به حرکت درمی‌آورند. در میان مدیران دهه‌ ۶۰ آقای محمدی از کسانی بود که کمتر دیده شد اما سکان امور را به درستی در دست داشت.

در آخر نیز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای صحبت درباره‌ سینماگرانی که از آن‌ها تجلیل شد گفت: جناب خادم سینمادار است و سینما تنها یک چهاردیواری نیست؛ چون در آن مهرورزی می‌شود و غم‌ها و شادی‌ها تقسیم می‌شود. من نیز به سهم خودم از کسانی که برای ساخت سینما یک آجر روی آجر گذاشته‌اند قدردانی می‌کنم.


منبع: هنرانلاین


این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .