تبیان، دستیار زندگی
رد   استاد دروس خارج حوزه های علمیه شکوفایی و سعادت علوم اسلامی را در گرو تمسك به قرآن، نهج البلاغه و برخی کتب برجسته اسلامی دانست و افزود: منظور از علم دانشی است که هویت ساز است و نه هویت برانداز. به گزارش خب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله جوادی آملی بر تولید علم هویت ساز با تمسك به وحی بعنوان سیمرغ علوم تاكید كرد

استاد دروس خارج حوزه های علمیه شکوفایی و سعادت علوم اسلامی را در گرو تمسك به قرآن، نهج البلاغه و برخی کتب برجسته اسلامی دانست و افزود: منظور از علم دانشی است که هویت ساز است و نه هویت برانداز.


به گزارش خبرگزاری تبیان به نقل از  شبستان، آیت الله  جوادی آملی در دومین روز كنگره نهضت نرم افزاری، تولید علم و آزاد اندیشی در تالار مدرسه عالی دارالشفای قم گفت: منظور از علم دانشی است که هویت ساز است و نه هویت برانداز و اگر دانشی برای ساخت سلاح های جمعی كه نمونه ای از فتنه می باشد اسفاده شود، هویت برانداز است و نه هویت ساز.
وی ادامه داد: دین ما دین علمی است و فراگیری علوم در ادعیه و روایات ما راه یافته است به طوری که همراهی با علم و عمل همواره به حوزیان و دانشگاهیان توصیه شده است.
وی با اشاره به علم هویت ساز و همراهی آن با عمل گفت: علم صرفا هویت ساز نیست بلکه عقل و انگیزه و اندیشه باید حضور داشته باشند تا محصول علمی مناسبی را ارائه دهند و کثرت این دو به وحدت برسد.
وی حیات عالمانه را برابر با حیات معقول و طیبه دانست و گفت: وقتی حیات طیبه می شود زندگی تازه ای به فرد داده شده است و قطعا حیات دنیا طیب شدنی نیست پس آنچه می تواند به برنامه این دنیا هویت بخشد همان عقل و دین است.
این مفسر قرآن کریم با اشاره به نیاز جامعه به وحدت تصریح کرد: اگر علوم فراوان موجود به هویت جمعی نرسد جامعه را به وحدت نمی رساند و جامعه ای به وحدت می رسد که کثرت علوم مختلف آن در سایه وحی به یگانگی برسد.
ایت الله جوادی آملی بازگویی علوم اسلامی و تشکیل همایش های نرم افزاری و تولید علم را در وحدت حوزه و دانشگاه موثر دانست و گفت: باید همه علوم به هم بپیوندند و یک رشته جمعی را زیر پوشش معارف وحی تشکیل دهد.
وی به جایگاه دانشجویان در دنیای امروز اشاره و خاطر نشان کرد: جامعه باید در حالت عادی مانند سلسله جبالی باشد که کسی به آن کاری ندارد و جرات تجاوز به اقتدار آن را در خود احساس نكند در همین راستا از زمانی که دانشجویان ما در سراسر کشور حلقه انسانی تشکیل داده اند دیگر کسی نتوانست به حقوق آنها تعرض کند و همه شاهد این اقتدار بودند.
وی باتاکید بر عدم تقابل حوزه و دانشگاه و علوم تدریس شده در آن افزود: علومی که قبلا در حوزه رایج بوده امروزه گسسته شده و بخشی از آن در حوزه و در بخش دیگر در دانشگاه تدریس می شود و هیچ درگیری و تقابلی در این دو نهاد دیده نمی شود این درحالی است که بپذیریم کلیه علوم زیر مجموعه وحی الهی است در نتیجه حوزه و دانشگاه متحد می شوند و این علوم هویت ساز خواهندبود.
مفسر بزرگ قرآن كریم شکوفایی و سعادت علوم اسلامی را در گرو تمسك به قرآن، نهج البلاغه و برخی کتابهای برجسته اسلامی دانست و افزود: در صورت بکارگیری تعالیم و آموزه های آنها علوم ما هماهنگ می شود و همه علوم از الهیات و عرفان بهره گرفته و در محضر وحی حاضر خواهند شد.
وی ادامه داد: علوم هنگامی با هم هماهنگند که به زندگی ما هویت طیبه ببخشند و اگر شکوفا شدن و هماهنگی این را طلب می کنید به سوی معارف اصیل پیش بروید.
استاد دروس خارج حوزه علمیه خاطر نشان كرد: علوم جزئی شامل مبانی اولیه هر دانشی می شود مانند علوم تجربی، تجربه ای که در مورد آغاز و انجام جهان نمی تواند هیچ سخنی بگویند و یا در مورد آن شک کنند بلکه این علوم با تفکر عقلانی خود مبانی اصلی را از اخلاقیات، عرفان و گاهی ریاضیات می گیرند.
وی تاكید كرد: علم باید هویت ساز بوده و در جامعه به عینیت رسیده و کاربرد داشته باشد.
وی ظهار داشت: هویت جمعی ما متعلق به جامعه ای است که درآن زندگی می کنیم. آنچه می تواند به برنامه زندگی انسان هویت بخشد همان عقل و دین است و اندیشه ها و علوم فراوان از هر صنفی باید برای این هویت بخشی در کنار دین تلاش کنند.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینكه کثرت علوم جامعه را دچار هرج و مرج می کند، افزود: هیچ یک از حکما عقیده ندارند که آنچه عارفان و حکیمان می فهمند همتای وحی است و همگان همواره وحی را سیمرغ علوم دانسته اند که همه علوم زیر آن پر می کشند. در کتاب شفای بوعلی سینا به علوم متفاوتی با کثرت فراون اشاره شده است و تنها وحدت این علوم بیانگر سعادت جامعه تلقی شده است.
آیت الله جوادی آملی فلسفه الهی را برای عرفانیات به منزله منطق عنوان كرد و گفت: هنگامیكه عارفی قصد دارد یافته های خود را عرضه كند، علم فلسفه ابزار لازم برای عرضه آن را در اختیارش قرار می دهد.
گفتنی است دومین كنگره نهضت نرم افزاری، تولید علم و آزاد اندیشی عصر امروز پس از میزگرد '' علم، حوزه و معرفت دینی'' با اهدای جوائز به مقالات برتر به كار خود پایان می دهد.