تبیان، دستیار زندگی
غلامرضا پهلوی متولد 25 اردیبهشت 1302 در تهراناست، او ششمین فرزند و سومین پسر و تنها فرزند رضا شاه پهلوی و توران امیرسلیمانی است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنها فرزند زنده ی رضا شاه چه کسی می باشد؟

غلامرضا پهلوی متولد 25 اردیبهشت 1302 در تهراناست، او ششمین فرزند و سومین پسر و تنها فرزند رضا شاه پهلوی و توران امیرسلیمانی است .

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان
تنها فرزند زنده ی رضا شاه چه کسی می باشد؟

مادرش پس از مدت کوتاهی بر اثر ناسازگاری با رضا شاه جدا شد و در خانه ای که برای وی در نظر گرفته شده بود با تنها فرزندش زندگی کرد. شاهپور غلامرضا پس از تحصیل مقدمات به همراه سه تن از برادران ناتنی اش (عبدالرضا پهلوی، احمدرضا پهلوی و محمودرضا پهلوی) برای ادامه تحصیل به مدرسه انستیتو لو روزه سوییس فرستاده شد و پس از اتمام تحصیل، در سال 1315 به همراه سایر برادران به ایران بازگشت و همگی به خواست پدرشان وارد دبیرستان نظام شدند.

غلامرضا پهلوی پس از درگذشت خواهرش اشرف پهلوی در روز 17 دی 1394 شمسی، هم اکنون تنها فرزند زنده ی رضا شاه است و در حال حاضر در پاریس زندگی می کند.

شاهپور غلامرضا در سال 1320 و پس از کناره گیری رضا شاه از سلطنت به همراه پدر مجبور به ترک ایران و اقامت در آفریقای جنوبی شد. پس از مرگ رضا شاه در سال 1323 نیز اجازه بازگشت به او داده نشد و ناچار برای ادامه تحصیل به دانشگاه پرینستون آمریکا رفت ولی پس از یک سال با اجازه برادرش محمدرضا شاه پهلوی به ایران بازگشت و وارد دانشکده افسری شد و در مهر ماه 1327 دوره دانشکده افسری را به پایان برد و به تدریج مدارج نظامی را تا اخذ درجه سرتیپی در سال 1350 طی کرد. او سال 1357 مقارن با انقلاب اسلامی، از ایران فرار کرد.
غلامرضا پهلوی در سال 1326 با هما اعلم دختر دکتر امیراعلم ازدواج کرد و از او صاحب دو فرزند به نامهای مهرناز و بهمن شد که مهرناز در کودکی درگذشت. این زوج پس از چندی از هم جدا شدند .

غلامرضا در تاریخ 15 اسفند 1340 با منیژه جهانبانی (زاده 1320) دختر سرلشکر منصور جهانبانی ازدواج کرد و از او صاحب سه فرزند به نام های آذر دخت ، مریم و بهرام شد.

غلامرضا پهلوی 93 ساله ، هم اکنون مسن ترین فرد خاندان پهلوی است .


منبع: ویکی پدیا