تبیان، دستیار زندگی
ند حضرت  آیت الله مكارم شیرازی از مراجع تقلید قم، صبح پنج‌شنبه در دیدار معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، فراگیری آموزش‌ها و مهارت‌های پزشكی را واجب كفایی دانستند و خواستار رعایت فرهنگ اسلامی در آموزش پی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله مكارم شیرازی فراگیری آموزش‌ها و مهارت‌های پزشكی را واجب كفایی دانستند

حضرت  آیت الله مكارم شیرازی از مراجع تقلید قم، صبح پنج‌شنبه در دیدار معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، فراگیری آموزش‌ها و مهارت‌های پزشكی را واجب كفایی دانستند و خواستار رعایت فرهنگ اسلامی در آموزش پیشگیری از ایدز در جامعه شدند.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، آیت الله   مكارم شیرازی در دیدار دكتر سید موید علویان و هیئت همراه، شغل پزشكی را در سراسر جهان مورد احترام دانستند و با بیان اینكه این عمل انسانی در تمام ادیان و مذاهب دارای جایگاه ویژه‌ای است گفتند: در گذشته اگر یك بیماری در منطقه‌ای وجود داشت به سایر جامعه‌ها سرایت نمی‌كرد ولی امروزه به خاطر گسترش ارتباطات مشكلات بهداشتی زیاد شده است و بیماری‌ها سریعاً انتقال پیدا می‌كند.
ایشان وجود قید و سنت‌ها را در گذشته باعث جلوگیری از گسترش بیماری‌ها عنوان كردند و با ابراز تأسف از اینكه این قید و سنت‌های مؤثر از بین رفته است توضیح دادند: در روایات آمده است كه اگر مردم به سراغ گناهان جدید بروند كه سابقاً وجود نداشته است خداوند نیز برای آنها بلاهای جدید نازل خواهد كرد.
استاد دروس خارج حوزه علمیه قم با تبیین روایتی از حضرت امام رضا (ع) تقویت نقاط مثبت و مراقبت از آسیب‌های اجتماعی و بهداشتی كشور را خواستار شدند.
ایشان در پاسخ به پرسشی در خصوص تعهد پزشكان زن برای خدمت در نقاط محروم كشور فرمودند: پزشكان دو تعهد به كشور و مردم دارند؛ یكم قراردادی است كه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی می‌بندند. این قرارداد از نظر ما شرعی و نافذ است و باید به آن عمل شود. دوم قراردادی است به همه جامعه برمی‌گردد، یعنی آن‌چه برای جامعه ضرورت دارد از جمله فراگیری تخصص‌های پزشكی واجب كفایی است. باید عده‌ای بدنبال انجام این وظیفه بروند تا این مشكل برطرف شود. اگر تعداد افراد كم باشد یا كسی برای انجام این واجب اقدام نكند آن‌گاه واجب عینی خواهد شد. بنابراین نیازهای جامعه اسلامی واجب كفایی است خواه در امر پزشكی و خواه در مهندسی، نظامی، صنعتی و مانند آن، البته خداوند به اندازه توان هر فرد از او انتظار دارد.
آیت الله مكارم شیرازی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر فعالیت مردها در خصوص امر پزشكی بیماران زن در مناطق محروم گفتند: در مناطق محروم كه پزشك متخصص زن حاضر نباشد به آنجا برود و امكانات پزشكی در دسترس بیماران زن نباشد، مراجعه به پزشك مرد قید ضرورت می‌گیرد و تا هنگامی كه این ضرورت وجود دارد شرع مقدس اجازه می‌دهد از پزشك جنس مخالف استفاده شود. باید توجه داشت كه این امر به فرهنگ غربی تبدیل نشود كه هیچ چیز برای آنها تفاوت نمی‌كند. آنچه بیان شد به اندازه ضرورت است، در غیر این صورت بانوان باید به پزشك هم‌جنس خود مراجعه كنند.
ایشان آموزش همگانی را برای پیش‌گیری در برابر بیماری‌های خطرناك از جمله ایدز خواستار شدند و فرمودند: گاه به مردم آموزش می‌دهیم و در این آموزش حداقل‌ها را به مردم می‌گوییم و سعی می‌شود كه فرهنگ اسلامی نیز رعایت شود. این كار مناسبی است، ولی گاه فضا را برای بیان همه مسایل باز می‌گذاریم، مانند شرایطی كه در دوران طاغوت بوجود آمده بود كه می‌گفتند مسایل جنسی را در مدارس به دانش آموزان یاد بدهیم. نتیجه آن هم حاكم شدن فرهنگ غرب است كه امروز خود غرب گرفتار این فرهنگ منحط است. ما می‌گوییم به اندازه‌ای كه لازم است برای مردم بیان شود.