تبیان، دستیار زندگی
ید  حضرت آیت الله  مكارم شیرازی در دیدار گروهی از رؤسای شعب بانك‌های استان قم بر تحقق نظام اقتصاد اسلامی در كشور و پرهیز از اجرای نادرست عملیات بانكداری بدون ربا تأكید كرد. به گزارش ایسنا، حضرت آیت الله  نا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردم را از ربوی نبودن بانك‌ها مطمئن كنید

حضرت آیت الله  مكارم شیرازی در دیدار گروهی از رؤسای شعب بانك‌های استان قم بر تحقق نظام اقتصاد اسلامی در كشور و پرهیز از اجرای نادرست عملیات بانكداری بدون ربا تأكید كرد.

به گزارش ایسنا، حضرت آیت الله  ناصر مكارم شیرازی در این دیدار نزدیكی علمای حوزه و كارشناسان اقتصادی را برای تبیین نظریه اسلام درباره سیستم بانكداری خواستار شد و افزود: بانك‌های كشور ما باید بیش از وضعیت كنونی در خدمت مردم و به خصوص اقشار ضعیف جامعه و دهك‌های پایین باشند.

وی تصریح كرد: بانك‌ها خدمات زیادی تاكنون ارایه كرده اند، اما نباید به گونه ای عمل كنند كه ذهنیت مردم نسبت به بانك‌ها همانند یك بنگاه تجاری وابسته به دولت یا بخش خصوصی باشد و فكر كنند اینها هر كدام یك قطب اقتصادی هستند و ارتباط مردم با بانك‌ها را تنها به سود بانك‌ها بدانند.

این استاد دروس خارج حوزه علمیه قم گفت: عقود اسلامی با تأیید امام خمینی(ره) و نظارت شورای نگهبان در قوانین و آیین نامه ها گنجانده شده است. پس نیازمند دقت در اجرا و نظارت دقیق است تا نگرانی متدینین در این‌باره برطرف شود.

وی ادامه داد: در برخی بانك‌ها اقداماتی صورت می‌گیرد كه باعث بد نام شدن بانك‌ها می‌شود؛ مانند قراردادهای فروش اقساطی و درست كردن فاكتورهای صوری این مسأله باعث نگرانی برخی مؤمنان و حتی كارمندان شده است. اگر این اقدامات ادامه داشته باشد از بانكداری اسلامی تنها نامی باقی خواهد ماند.
اگر بانك‌ها سودی هم می برند در سایه خدمت به مردم است. كار اصلی بانك‌ها مشكل گشایی از مردم است.

حضرت آیت الله  مكارم شیرازی خواستار تقویت پرداخت وامهای قرض الحسنه به نیازمندان شد و ادامه داد: بسترهای قانونی این امر وجود دارد، اما متأسفانه قرض الحسنه در سیستم بانكی كشور به حاشیه كشیده شده است، در حالی كه باید به عنوان یكی از اركان بانكداری اسلامی مطرح شود.