تبیان، دستیار زندگی
مراسم تشییع پیکر زنده یاد فرهنگ شریف (نوازنده تار و استاد موسیقی ایران) با حضور مدیران فرهنگی و جمع کثیری از دوستان و علاقه مندان به این هنرمند از مقابل تالار وحدت برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیکر فرهنگ شریف تشییع شد

مراسم تشییع پیکر زنده یاد فرهنگ شریف (نوازنده تار و استاد موسیقی ایران) با حضور مدیران فرهنگی و جمع کثیری از دوستان و علاقه مندان به این هنرمند از مقابل تالار وحدت برگزار شد.

فراوری: یاسمن پیشوایی- بخش هنری تبیان

تشییع فرهنگ شریف

مراسم تشییع پیکر زنده یاد فرهنگ شریف (نوازنده تار و استاد موسیقی ایران) صبح شنبه بیستم شهریور با حضور جمع کثیری از دوستان و علاقه مندان به این هنرمند از مقابل تالار وحدت آغاز شد.

استاد فرهنگ شریف 17 شهریورماه در 85 سالگی در تهران دارفانی را وداع گفت. او با ابداع هایی که در نحوه ی انگشت گذاری و مضراب زنی در نقاط مختلف سیم های تار انجام داد، از این ساز صدایی متفاوت درآورد که بسیاری از کارشناسان معتقدند، زیباترین صدای تولیدشده از ساز تار است.

شریف در سال 1310 در شهرستان آمل به دنیا آمد. دو ساله بود که با پدر و مادرش به تهران آمدند. از همان دوران کودکی به موسیقی گرایش زیادی داشت، به طوری که وقتی پدرش یک بار با تار قطعاتی را می زد، او به ذهن می سپرد و همان قطعات را می نواخت. یک روز که پدرش در خانه نبود، سازش را برداشت و شروع به نواختن کرد. وقتی پدر ناگهان به خانه وارد شد و ذوق و استعداد پسرش را دید، او را تشویق کرد و به کلاس های استاد علی اکبرخان شهنازی برد. به این ترتیب، فرهنگ شریف تحت تعلیم استاد شهنازی قرار گرفت و پرورش یافت.

تشییع فرهنگ شریف


در مراسم ختم این استاد تار، هنرمندانی چون ایرج (حسین خواجه امیری)، محمد اصفهانی، پوربنایی، علی مرادخانی (معاون امور هنری وزارت ارشاد)، امین الله رشیدی، احسان خواجه امیری، سالار عقیلی، عبدالحسین مختاباد و صدر نوری (نماینده محمدباقر نوبخت) در مراسم حضور داشتند.

اگر بخواهم درباره هنر فرهنگ شریف صحبت کنم باید از آفتاب بگویم؛ آفتاب همیشه خود می تابد و خود را نشان می دهد.

حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) در مراسم تشییع پیکر فرهنگ شریف، با عرض تسلیت به مناسبت درگذشت این استاد موسیقی اظهار کرد: نمی خواهیم باور کنیم که فرهنگ شریف را از دست داده ایم؛ مردی که پیش از شش دهه از عمر شریف خود به هنر این کشور خدمت کرد. او ادامه داد: شریف از نوجوانی نبوغ و بلوغ خود را در موسیقی آشکار کرد و از همان دوران نوجوانی در کنار بزرگان آن دوره نشست و هنرنمایی کرد. کیست که با نغمه های آسمانی این مرد به فضای لایتناهی پر نکشیده باشد؟
مدیرعامل خانه موسیقی افزود: همه آن سوزی که در فرهنگ شریف بود، در سازش متبلور می شد. افسوس که در این چند سال اخیر به طور ناگهانی ضعف جسمانی به او دست داد و ما از پنجه های این مرد محروم بودیم، اما فرهنگ شریف آن قدر آثار دارد که آیندگان نیز از آن بهره خواهند برد.

تشییع فرهنگ شریف


نوربخش با بیان اینکه نام فرهنگ شریف در تاریخ موسیقی ایران جاودانه خواهد بود، گفت: درگذشت این استاد را به خانواده و جامعه هنری ایران تسلیت می گویم و لازم است در اینجا از دو قلندر یاد کنم که آنها از عزیزان فرهنگ بودند و در کنار همسرش سال ها به او خدمت کردند. از حسین ارژنگ و پهلوان حسین عبدالعلی، مرد لوطی و قلندر بامعرفتی که سال هاست اهالی فرهنگ او را می شناسند و صادقانه به اهالی فرهنگ خدمت می کند. در ادامه، حسین خواجه امیری (ایرج) که آثار مشترکی با فرهنگ شریف دارد، درباره او گفت: من با فرهنگ سه سال هم کلاس بودم و بیشتر برنامه هایم در برنامه گل ها را فرهنگ شریف می نواخت. او ادامه داد: امیدوارم همه بستگانش به خصوص هوشنگ شریف، برادر این استاد، سلامت و پایدار باشند.

داریوش پیرنیاکان، استاد موسیقی، نیز با خواندن ابیاتی درباره ساز تار درخصوص شخصیت فرهنگ شریف گفت: برای من سخت است درباره استاد بزرگواری همانند فرهنگ شریف صحبت کنم، علاقه قلبی خاصی به ایشان دارم. اگر بخواهم درباره هنر فرهنگ شریف صحبت کنم باید از آفتاب بگویم؛ آفتاب همیشه خود می تابد و خود را نشان می دهد.

همه آن سوزی که در فرهنگ شریف بود، در سازش متبلور می شد. افسوس که در این چند سال اخیر به طور ناگهانی ضعف جسمانی به او دست داد و ما از پنجه های این مرد محروم بودیم، اما فرهنگ شریف آن قدر آثار دارد که آیندگان نیز از آن بهره خواهند برد.

او ادامه داد: شریف یکی از ماندگارترین نوازندگان تار ایران است که از نوجوانی در رادیو به تک نوازی و بداهه نوازی می پرداخت. رضایی، همسر زنده یاد فرهنگ شریف، نیز اظهار کرد: درود به تمام یاران، عاشقان و همدلان که سال ها با مضراب شریف زندگی کردند و زندگی را نواختند. درود به همه هنرمندان بزرگواری که هستند و تکرار نمی شوند چون مضراب فرهنگ شریف. وی ادامه داد: از حسم می گویم، از اینکه افتخار داشتم به نیابت از همه شما در کنار او باشم. من از نگاه همسر به او نمی نگریستم بلکه از نگاه یک هنردوست که جایگاهی بالاتر از همسری دارد در کنار او بودم و همیشه او را فرهنگ شریف می دیدم نه به عنوان همسرم بلکه به عنوان یک استاد موسیقی.

تشییع فرهنگ شریف

رضایی با اشاره به اینکه مضراب عاشقانه فرهنگ دیگر به گوش نمی رسد، گفت: او عاشقانه زیست و چون مضرابش تکرارنشدنی است و همیشه عاشق زندگی بود و می گفت می خواهم زنده بمانم، به او می گفتم آری تو همیشه زنده هستی. عشق او به زندگی در مضراب عاشقانه اش، هم نهان و هم پیدا بود؛ نهان از این جهت که با رفتار متواضعانه  اش در نهان زندگی می کرد، اما مضراب عاشقانه اش چنان آشکار بود و چنان در تمام دل ها می نشست که نمی توانست و نخواهد توانست این مضراب را نهان نگاه دارد. در ادامه نیز قاسم رفعتی با خواندن قطعه آوازی تسلیت خود را نسبت به درگذشت فرهنگ شریف عنوان کرد.

تشییع فرهنگ شریف

سپس پیام تسلیت اکبر گلپا، از همکاران و دوستان فرهنگ شریف، قرائت شد. در این مراسم هوشنگ ظریف به دلیل بیماری حضور نداشت و پزشکان خواسته بودند خبر درگذشت فرهنگ شریف را به او ندهند، اما پروین صالح پیام تسلیتی را برای درگذشت استاد شریف ارسال کرده بود که در ابتدای مراسم قرائت شد.
گفتنی است مراسم بزرگداشت این هنرمند سه شنبه 23 شهریور ساعت 18 تا 19:30 دقیقه در مسجدجامع شهرک غرب برگزار می شود.

تشییع فرهنگ شریف

ویژه برنامه ای برای بزرگداشت فرهنگ شریف

برنامه «نقد موسیقی» شبکه چهار سیما به مناسبت درگذشت فرهنگ شریف - نوازنده پیشکسوت تار - به بررسی آثار این نوازنده پیشکسوت می پردازد.

این قسمت از برنامه «نقد موسیقی» که دوشنبه (22 شهریور ماه) راهی آنتن می شود، به بررسی آثار فرهنگ شریف اختصاص یافته است و حسام الدین سراج، شهرام میرجلالی و هوشنگ فراهانی به عنوان مهمان در این برنامه حضور خواهند داشت.


منابع:
ایلنا
شرق
ایسنا
تسنیم