تبیان، دستیار زندگی
باید بدانیم ازدواج، کارخانه آدم سازی نیست. شخصی که ازدواج می کند باید فرد مقابل را با تمام شرایط حاضر قبول کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواج کارخانه آدم سازی نیست

ازدواج

محمد مومنی روان شناس با اشاره به تأثیر انتقاد کردن و بیشتر شدن اختلافات زناشویی، اظهار داشت: باید بدانیم ازدواج، کارخانه آدم سازی نیست. شخصی که ازدواج می کند باید فرد مقابل را با تمام شرایط حاضر قبول کند.

وی با بیان اینکه نقد کردن طرف مقابل نه تنها شرایط را بهتر نمی کند بلکه اوضاع را وخیم تر هم می کند، افزود: اگر همسرمان کاری از ما می خواهد و ما قادر به انجام دادنش نیستیم بهتر است به جای جر و بحث و نقادی با زبان نرم، از او بخواهیم که آن کار را برای وقت دیگری بگذارد.

این روان شناس با اشاره به در نظر گرفتن اولویت ها به دور از انزاع ها، گفت: هر کسی اولویت هایی در ازدواج دارد مثلا اگر اولویت فرد داشتن آرامش است نباید با بحث کردن سعی کند به آن جامه عمل بپوشاند چرا که اگر با این روش عمل کند نه تنها موفق نمی شود بلکه با تنش روبرو می شود.

مومنی درباره اشخاصی که ازدواج می کنند و از همان ابتدا هدفشان تغییر طرف مقابل است، اذعان کرد: علم روان درمانی با 200سال سابقه معتقد است که امکان تغییر همسر وجود ندارد. گاهی بعضی افراد از همان ابتدای ازدواج قصدشان تغییر طرف مقابل است در حالی که همان طور که گفته شد این امر امکان پذیر نیست. فقط در صورتی ممکن می شود که به نیازهای هم احترام بگذاریم حتی در این صورت شاید 30 درصد افراد تغییر کنند.

این روان شناس درخصوص راهکار خود درباره زندگی بهتر بیان کرد: مساله ما این نیست که نیازمان برطرف نمی شود بلکه این است که نیازمان نقد می شود. ما باید متوجه اشتراکات و اختلافات باشیم همان طور که دو تا فرزند از یک خانواده با وجود تشابه ژنتیکی  تفاوت هایی با هم دارند دو نفر که در خانواده های متفاوتی بزرگ شدند اختلاف عقیده با هم دارند.

وی در پایان گفت: گاتمن که بزرگترین پژوهشگر ازدواج است درباره رابطه زناشویی بیان کرده است؛ ازدواجی موفق است که بیشترین نیاز فرد را برآورده کند. مثلا اگر فرد 15 نیاز در طول روز داشته باشد باید سعی کنیم حداقل 10تای آن را برطرف کنیم. در این صورت است که می توانیم بگوییم چنین ازدواجی پایدارتر و موفق تر است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.