تبیان، دستیار زندگی
آلمان تحت پوشش «آفت کش» به صدام گاز خردل می داد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزنامه نگار افشاگر آلمانی

آلمان تحت پوشش «آفت کش» به صدام گاز خردل می داد

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان
روزنامه نگار افشاگر آلمانی

«اودو اولفکوت» روزنامه نگار آلمانی دست به افشاگری زده!

«اودو اولفکوت» روزنامه نگار آلمانی که به تازگی دست به افشاگری در مورد فعالیت های اطلاعاتی آمریکا و آلمان زده، در تازه ترین اظهاراتش گفت صدام حسین دیکتاتور سابق عراق در جنگ با ایران، به کمک واشنگتن و برلین حملات شیمیایی علیه ایران را انجام می داد.

به نوشته خبرگزاری ریانووستی، وی که از جمله روزنامه نگارهای برجسته آلمانی به شمار می آید و سال ها در نشریات معتبر این کشور فعالیت کرده، در ایمیلی که برای شماری از رسانه ها ارسال کرده، با اشاره به تصاویری که از حمله شیمیایی روز 12 جولای 1988 به منطقه زبیدات ایران ثبت کرده، نوشته است: «من شاهد بودم که عراقی ها چطور با گاز خردل آلمان و تحت نظارت ایالات متحده، سربازان ایرانی را مورد حمله شیمیایی قرار دادند».

«اودو اولفکوت» در تازه ترین اظهارات خود، گفت دیکتاتور سابق عراق با کمک تصاویر ماهواره ای آمریکا و مواد شیمیایی که از آلمان دریافت کرده بود، ایران را هدف حملات شیمیایی قرار می دهد.

در ادامه این ایمیل آمده است: «گاز خردل تحت پوشش "آفت کش" وارد عراق شده بود و ایالات متحده تصاویر ماهواره ای مواضع ایرانی ها را در اختیار عراقی ها قرار داده و بر حمله آن ها نظارت داشت. من از این حملات ژس گرفتم، اما اجازه انتشار آن ها را پیدا نکردم».

اولفکوت پیش از این در مصاحبه با شبکه راشاتودی هم گفته بود که سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) با پرداخت پول، مطالب مد نظر خود را به واسطه وی منتشر می کرده است. وی در آن مصاحبه گفته بود: «من 25 سال روزنامه نگار بودم. من یاد گرفته بودم که دروغ بگویم و حقایق را به مردم نگویم. حالا هم می بینم که در ماه های اخیر چطور رسانه های آلمانی و آمریکایی تلاش می کنند تا جنگ را به اروپا و روسیه بکشانند».

این افشاگر آلمانی که به دریافت رشوه از سازمان سیا اذعان کرده و اخیرا کتابی را تحت عنوان «روزنامه نگاری فروخته شده» منتشر کرده، پیش از این به پایگاه «راشا اینسایدر» در مورد سفرش به ایران، گفته بود: «حدود 35 کیلومتری مرز در منطقه ای تحت حاکمیت ایران به نام «زبیدات» (روستایی در منطقه مرزی عراق و ایران) من با چشمان خود دیدم که عراقی ها هزاران ایرانی را با استفاده از گازهای سمی کشتند یا مجروح کردند. من دقیقا کارهایی که مافوق من از من خواسته بود را انجام دادم. من از حملات شیمیایی ژس گرفتم. وقتیکه به فرانکفورت بازگشتم دیدم که مافوق من علاقه زیادی به جنایاتی که در مرز ایران شاهدش بودم نشان نمی دهد. آنها به من اجازه دادند که مطلبی درباره آن بنویسم اما به شدت مرا محدود کردند، به گونه ای که اهمیت آن تا حد زیادی کاهش یافت. همزمان از من خواستند که تصاویری که از حملات شیمیایی صدام گرفته بودم را به «انجمن آلمانی شرکتهای شیمیایی» در فرانکفورت تحویل دهم. چراکه این گازهای سمی که بسیاری از ایرانیها را کشته بود در آلمان ساخته شده بود».

وی اضافه می کند: «من هزاران سفر خبری انجام دادم و تا کنون هرگز درباره آنهایی که هزینه این سفرها را تقبل می کنند گزارش بد ننوشتم و این یکی از دلایلی است که مجله هایی مانند اشپیگل در هر شرایطی هزینه های سنگین سفرهای خبری را می پردازند و هرگز اجازه نمی دهند خبرنگارانشان با دعوت دیگران به منطقه ای سفر کند».

وی درباره انتشار کتاب خود نیز گفت: «زمانی که به مجله فرانکفورتر آلگمانیه گفتم می خواهم کتاب منتشر کنم آنها از طریق وکیل خود نامه ای برای من ارسال کردند و نسبت به عواقب انتشار اسناد و اطلاعات محرمانه خود به من هشدار دادند. اما من به آن فکر نمی کنم. من نه بچه ای دارم که بخواهم از او مراقبت کنم و شما می دانید که در طول حملات شیمیایی که من در سال 1988 در ایران شاهد بودم مجروح هم شدم. من تا کنون سه بار حمله قلبی داشتم و انتظار ندارم که مدت زیاد دیگری زنده باشم».


منبع: سایت دانشنامه جنگ ایران و عراق