تبیان، دستیار زندگی
ید حضرت آیت الله مكارم شیرازی از مراجع تقلید قم در دیدار گروهی از روسای شعب بانك‌های استان قم بر تحقق نظام اقتصاد اسلامی در كشور و پرهیز از اجرای نادرست عملیات بانكداری بدون ربا تأكید كردند. به گزارش خبرنگار تبیان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قشر متدین را نسبت به ربوی نبودن عملیات بانك‌ها مطمئن كنید

حضرت آیت الله مكارم شیرازی از مراجع تقلید قم در دیدار گروهی از روسای شعب بانك‌های استان قم بر تحقق نظام اقتصاد اسلامی در كشور و پرهیز از اجرای نادرست عملیات بانكداری بدون ربا تأكید كردند.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، حضرت آیت الله  مكارم شیرازی عصر سه‌شنبه در این دیدار نزدیكی علمای حوزه و كارشناسان اقتصادی را برای تبیین نظریه اسلام درباره سیستم بانكداری خواستار شدند و افزودند: بانك‌های كشور ما باید بیش از وضعیت كنونی در خدمت مردم و به خصوص اقشار ضعیف جامعه و دهك‌های پایین باشند.
ایشان افزودند: بانك‌ها خدمات زیادی تاكنون ارائه كرده‌اند، اما نباید به گونه‌ای عمل كنند كه ذهنیت مردم نسبت به بانك‌ها همانند یك بنگاه تجاری وابسته به دولت یا بخش خصوصی باشد و فكر ‌كنند این‌ها هر كدام یك قطب اقتصادی هستند و ارتباط مردم با بانك‌ها را تنها به سود بانك‌ها بدانند.
استاد دروس خارج حوزه علمیه قم برگزاری دوره‌های آموزشی اسلامی برای كارمندان و كارشناسان بانك‌ها و نظارت دقیق بر اجرای درست عقود اسلامی مصرح در قوانین را زمینه ساز اصلاح فرهنگ موجود بانك‌ها دانستند و گفتند: عقود اسلامی با تایید امام خمینی (ره) و نظارت شورای نگهبان در قوانین و آیین‌نامه‌ها گنجانده شده است. پس نیازمند دقت در اجرا و نظارت دقیق است تا نگرانی متدینین در این باره برطرف شود.
ایشان ادامه دادند: در برخی بانك‌ها اقداماتی صورت می‌گیرد كه باعث بد نام شدن بانك‌ها می‌شود؛ مانند قراردادهای فروش اقساطی و درست كردن فاكتورهای صوری. این مسئله باعث نگرانی برخی مومنان و حتی كارمندان شده است. اگر این اقدامات ادامه داشته باشد، از بانكداری اسلامی تنها نامی باقی خواهد ماند.
اگر بانك‌ها سودی هم می‌برند در سایه خدمت به مردم است. كار اصلی بانك‌ها مشكل گشایی از مردم است.
آیت الله مكارم شیرازی خواستار تقویت پرداخت وام‌های قرض الحسنه به نیازمندان شدند و ادامه دادند: بسترهای قانونی این امر وجود دارد اما متأسفانه قرض الحسنه در سیستم بانكی كشور به حاشیه كشیده شده است، در حالی كه باید به عنوان یكی از اركان بانكداری اسلامی مطرح شود.