تبیان، دستیار زندگی
خوانیم که تمایل دختران و زنان جوان به مصرف ماری جوانا یا همان علف بیش تر شده است. آماری درباره این ادعا وجود ندارد. با این حال در دسترس بودن زنان و دخترانی که علف می کشند و تجربه آن ها، خود می تواند گواه این ادعا باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرایش زنان ایرانی به گُل!

‌خوانیم که تمایل دختران و زنان جوان به مصرف ماری‌جوانا یا همان علف بیش‌تر شده‌است. آماری درباره این ادعا وجود ندارد. با این‌حال در دسترس بودن زنان و دخترانی که "علف" می‌کشند و تجربه آن‌ها، خود می‌تواند گواه این ادعا باشد.

بخش اجتماعی تبیان
مصرفِ گُل یا علف

مسئولان به‌تازگی هشدارهای جدی‌تری نسبت‌به افزایش علاقه به مصرف "علف"، "وید"، "ماری‌جوانا"یا "گُل" می‌دهند. آن‌ها گفته‌اند برگِ جدیدی در اعتیاد زنان رو شده که نشان می‌دهد میزان مصرف مخدر ماری‌جوانا و حشیش صنعتی میان زنان زیاد شده‌است.

رییس سابق پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گرایشِ زنان نسبت به مخدرهای جدید همچون گُل یا علف را تایید می‌کند.

فرید براتی همچنین معتقد است اعتیاد زنان ارتباط زیادی با مسائل روان‌شناختی آن‎ها دارد. به گفته او بالاتر بودن نرخ اختلالات روانی در زنان می‌تواند بر میزان مصرف مخدر در میان آن‌ها اثرگذار باشد.

البته این بدان معنا نیست که مصرفِ گُل یا علف در زنان بیش‌تر از مردان است.
 
به طور کلی و فارغ از نگاه جنسیتی، نگرانی‌های زیادی نسبت به مصرف این ماده و مواد مشابه در میان جوانان و نوجوانان وجود دارد.

قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به اینکه ماده مخدر گُل در صدر مصرف مواد صنعتی و روان‌گردان‌ها قرار دارد ابراز تاسف کرده‌است.

خیلی از افراد معتقدند که این ماده مخدر اعتیادآور نیست اما مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر میزان توهم‌زایی آن‌را 4 تا 6 برابر بیش‌تر از حشیش دانسته‌است.

اما همه‌گیری ماری‌جوانا به همین‌جا ختم نمی‌شود. سال 92 در حالی که شائبه‌های درباره کاشت ماری‌جوانا در خانه‌ها وجود داشت رییس‌پلیس مواد مخدر این موضوع را رد کرد.

5 ماه بعد اما نیروی انتظامی 60 کیلوگرم ماری‌جوانا را از یک منزل مسکونی کشف کرد.

دکتر یزدان‌نیاز-پژوهشگر اعتیاد- همان‌زمان گفت که بیشترین ماده مخدری که کشت خانگی می‌شود گُل است که نوعی از ماری‌جواناست.

با این حساب است که مسئولان و کارشناسان حالا پس از مدتی نسبت به مصرف این ماده مخدر عمدتا گیاهی توسط زنان هشدار می‌دهند.

البته برخی کارشناسان نیز معتقدند آماری در این‌باره وجود ندارد. آن‌ها می‌گویند همان‌گونه که مصرف مخدرهای اولِ کشور یعنی تریاک، شیشه و هروئین توسط زنان از الگوی مردانه تبعیت می‌کند، مصرف گُل و ماری‌جوانا به‌عنوان چهارمین ماده مخدر پرمصرف نیز تابع همین الگوست.

با این‌حال باتوجه به هشدار مسئولان درباره زیادشدن مصرف ماری‌جوانا بد نیست که از نزدیک نسبت به مصرف این ماده میان زنان شناخت پیدا کنیم.

فضای ماری‌جوانا را دوست دارم!

مصرف این مواد را در ایران بیش از هرچیز می‌توان به فهم فرهنگی ربط داد. شاید بتوان گفت جو آنارشیستی یا هنجارشکنانه و کم‌خطر و در دسترس بودن این ماده در استعمالش موثر است.

با چند دختر و زن جوان مجرد و متاهل که تجربه استعمال ماری‌جوانا یا گُل را داشتند صحبت کردیم.

س.ج 23 سال دارد. او می‌گوید: به بعضی‌ها در اصطلاح می‌گویند "یارو روی علف‌هاست!" یعنی فلانی خیلی زیاد و هر روز ماری‌جوانا می‌کشد. البته من مصرف زیادی ندارم.

او تجربیاتش نسبت به استعمال این ماده مخدر را شرح می‌دهد. س گفت: اولین‌باری که من علف کشیدم بیشتر از هرچیزی می‌خواستم آن را امتحان کنم. آن‌زمان با خودم گفتم چرا وقتی چنین چیزی هست نباید آن را تجربه کنم؟

او در پاسخ به این سئوال که پس چرا مواد دیگر را نخواستی امتحان کنی گفت: چون علف گیاهی است و شیمیایی نیست. دلیل دیگر هم این بود که در دسترسم بود. اولین بار در محیطی آن را امتحان کردم که به آن جمع اعتماد داشتم و از آن پس از علف خوشم آمد.

س درباره میزان مصرف این ماده توضیح داد: مدتی بود که با دوستم هر هفته ماری‌جوانا می‌کشیدیم. بعد از مدتی که از عوارض آن آگاه شدم سعی کردم آن را کم کنم.

س.ج اما همچنان استعمال این ماده را یکی از تفریحاتش می‌داند و معتقد است اگر خیلی از دختران به این ماده رو آورده‌اند به این خاطر است که تفریح دیگری ندارند.

س تاکید می‌کند: خیلی وقت‌ها خیلی از جوان‌ها در گوشه‌وکنار پارک‌ها علف می‌کشند؛ شاید آن‌ها هم دلایل من را داشته باشند.

س می‌گوید: عواقب مصرف این ماده حواس‌پرتی، فراموش‌کاری، تحلیل‌رفتن ذهن و بدن و بیش‌تر از هرچیز ترس است. همین هم باعث شده که حالا هرچندماه‌یکبار آن را بکشم.

او به‌طور کلی معتقد است مصرف این ماده بین جوانان و به‌خصوص دختران نسبت به قبل بیش‌تر شده‌است.

از او می‌پرسم آیا همچنان می‌خواهد مصرف این ماده مخدر را ادامه دهد؟ می‌گوید بله. س در این‌باره گفت: البته تا قبل از ازدواج علف خواهم کشید. بعدها سعی می‌کنم استرس‌ها و مشکلات زندگی‌ام را جور دیگری تخلیه کنم.

البته این نظر س.ج است. ط.ب زن 33 ساله متاهلی است که با وجود تاهل ماری‌جوانا مصرف می‌کند. او حتی از کاشت این ماده مخدر توسط همسرش می‌گوید.

ط همچنین گفت: مصرف این ماده تا به‌حال تاثیری روی زندگی مشترک من نداشته‌است. شاید اگر روزی بخواهم بچه‌دار شوم آن را ترک کنم. اما فعلا از آن لذت می‌برم و مشکلی در آن ندیده‌ام.

ط معتقد است اینکه برخی زنان به این مخدر معتاد شده‌اند دلیلش بیش از هرچیز به مشکلات دیگر آن‌ها برمی‌گردد و اینکه به این ماده پناه آورده‌اند.

اما برخی دختران هم از ایجاد فضا یا فاز متفاوت پس از مصرف علف سخن می‌گویند.

م.م 27ساله گفت: یکی از دلایل علاقه من به ماری‌جوانا تجربه فضای متفاوتی است که با آن داشتم. من با مصرف این ماده وارد یک فضای فرامادی می‌شوم.

خیلی از افراد معتقدند که این ماده مخدر اعتیادآور نیست اما مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر میزان توهم‌زایی آن‌را 4 تا 6 برابر بیش‌تر از حشیش دانسته‌است.

او ادامه داد: تعداد زیادی از دوستان من علف یا وید می‌کشند. برخی از آن‌ها بیش‌تر و برخی هم کمتر. به نظر من تعداد کسانی‌که این ماده را مصرف می‌کنند کم نیستند.

م همچنین معتقد است که قطعا اطرافیان در اینکه او علف بکشد تاثیر زیادی داشته‌اند اما خودش هم بدش نیامده‌است که ادامه دهد.

م علاوه بر این می‌گوید که از آن‌جایی که کشیدن علف فضای متفاوتی دارد و اعتیادآور هم نیست خیلی آدم‌های معقول و درست‌وحسابی نیز از آن مصرف می‌کنند.

او ادامه داد: من دوست دارم فعلا این ماده را بکشم. الان هم هر یکی‌دوماه به‌طور روتین این کار را انجام می‌دهم.

م درباره تاثیرات منفی ماری‌جوانا نیز گفت: بیشترین تاثیر این ماده شاید ترسی باشد که در وجود آدم ایجاد می‌کند و اینکه اگر زیاد بکشی در اصطلاح چِت می‌شوی؛ یعنی فراموش‌کار و حواس‌پرت.

م اما معتقد است که معتادشدن و نشدن به این ماده به عهده خود آدم است، اما اعتیاد به آن از اعتیاد به سیگار هم کمتر است؛ شاید چیزی شبیه به اعتیاد به الکل باشد.

مصرفِ گُل یا علف

با کدام آمار سخن می‌گوییم؟

با وجود اینکه مصرف‌کنندگان مخدرِ "گُل" از افزایش مصرف این ماده سخن می‌گویند، کارشناسان این افزایش را رد می‌کنند.

لیلی ارشد -مدیر خانه خورشید(مرکز ترک و نگهداری زنان معتاد)- گفت: ما هیچ آماری از میزان مصرف این ماده مخدر میان زنان ایرانی نداریم. همچنین درباره اینکه آیا واقعا تمایل زنان به این ماده زیاد شده یا نه هم آمار و فکتی علمی وجود ندارد. بنابراین نمی‌توان به راحتی از افزایش این ماده سخن گفت.

کارشناسان دیگر نیز معتقدند نباید بدون ارائه آمار و ارقام دقیق درباره این موضوع سخن گفت.

یکی از کارشناسان حوزه اجتماعی گفت: پیش‌تر از این هم درباره زیادشدن مصرف شیشه میان زنان ایرانی ادعاهایی مطرح شده بود اما آمار و اطلاعاتی علمی در این زمینه وجود نداشت.

وی ادامه داد: اما در مورد مصرف موادی همچون کوکائین و ماری‌جوانا به‌نظر می‌رسد که این مواد بیش از هرچیز مصارفی طبقاتی دارند؛ یعنی مصرفشان بیش‌تر متعلق به طبقات بالای جامعه است.

وی گفت: مصرف این مواد را در ایران بیش از هرچیز می‌توان به فهم فرهنگی ربط داد. شاید بتوان گفت جو آنارشیستی یا هنجارشکنانه و کم‌خطر و در دسترس بودن این ماده در استعمالش موثر است.

این کارشناس تاکید کرد: همین دلایل نیز سبب شده که دانشجویان بیش‌تر به سمت این مخدر بروند.

او همچنین با اشاره به زیادشدن مصرف ترامادول در چندین سال پیش ادامه داد: چندسال پیش خوردن قرص ترامادول بین جوانان و دانشجویان باب شده بود. حدودا بین سال‌های 84 تا 86 بود که مصرف این قرص به حد هشدار رسید و به‌شدت جلوی فروشش گرفته شد.

او ادامه داد: بنابراین روندی که این ماده نیز طی خواهد کرد می‌تواند مانند ترامادول باشد. البته باز هم تاکید می‌کنم که به جز انجام پژوهشی علمی نمی‌توان مشخصا در این‌رابطه اظهار نظر کرد.

این کارشناس نیز البته مانند برخی کارشناسان دیگر معتقد است که نباید نگاه جنسیتی به مصرف مواد مخدر توسط زنان داشت.

بسیاری از متخصصان حوزه اعتیاد معتقدند هنوز هم اعتیاد در میان زنان بر اساس این مدل شکل گرفته که هرآنچه مردان مصرف کنند زنان نیز مصرف خواهند کرد، چرا که زنان باید یک همراه در مصرف مخدر داشته باشند.

درنتیجه شاید باید باز هم منتظر آمار یا پژوهشی باشیم که بگوید زنان چقدر به ماری‌جوانا تمایل پیدا کرده‌اند. آیا باید به شنیده‌ها و دیده‌های زنانه که می‌گویند مصرف این مواد زیاد شده اعتماد کنیم؟



منبع : فرارو