تبیان، دستیار زندگی
نائب رئیس خانه صنعت و معدن کشور گفت: اگر کسی در کشور بخواهد کسب و کاری راه بیندازد یکی از این مشکلات دیوان سالاری حاکم در کشور است و بروکراسی که در کشور داریم، طاقت فرساست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای راه اندازی یک شغل باید از ۳۰ دستگاه مجوز بگیریم!

راه‌اندازی شغل

نائب رئیس خانه صنعت و معدن کشور گفت: اگر کسی در کشور بخواهد کسب و کاری راه بیندازد یکی از این مشکلات دیوان سالاری حاکم در کشور است و بروکراسی که در کشور داریم، طاقت فرساست.

حسن حسینی  با بیان اینکه ما وارث یک دیوان سالاری هستیم، افزود: گاهی اوقات برای راه اندازی یک شغل در کشور باید از بیش از 30 دستگاه مجوز بگیریم که بعضی از آن ها اصلا مرتبط نیستند.
وی تصریح کرد: دلیل آن این است که در یک زمان و شرایط خاص، یکسری قوانین مصوب شده است، به عنوان مثال یکسری قوانین در زمان جنگ مصوب شده که مخصوص زمان جنگ بوده و در حال حاضر که چندین سال است جنگ تمام شده و ما در صلح و آرامش هستیم نمی توانیم خیلی از این قوانینی که در این زمان تصویب شده است را امروز لحاظ کنیم.
نائب رئیس اتاق بازرگانی مشهد گفت: بازنگری این قوانین در دستور کار اتاق ایران قرار دارد و قوانینی که سد راه تولید هستند یا به نوعی مزاحمت هایی برای تولید به وجود می آورند باید توسط اتاق شناسایی شده و به دولت و مجلس ارائه شوند.
حسینی افزود: در مجلس نهم در قانونی به نام قانون رفع موانع تولید، برخی از قوانینی که مخل تولید بودند، شناسایی شده و قوانین به روزتری تصویب شد.
وی خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته با توجه به سایه شوم تحریم ها که بر ما حاکم بود نتوانستیم ماشین آلات خودمان را به روز کنیم و خیلی از ماشین آلات صنایع، متعلق به هفت تا 10 سال گذشته است.
رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی افزود: امروز مصرف کننده متقاضی کالایی متناسب با تکنولوژی روز با قیمت و کیفیت مناسب است، اما با فرسوده شدن ماشین آلات، هزینه و نرخ تمام شده کالا افزایش پیدا می کند.
حسینی تصریح کرد:علاوه بر فرسودگی ماشین آلات، نرخ بهره های بانکی، مالیات و پول هایی که سازمان تامین اجتماعی از تولیدکنندگان می گیرند، همه عواملی هستند که صنعت را گران می کنند، اما دولت به فکر این است که تسهیلات 16هزار و 500 میلیارد تومان خود را افزایش دهد تا به صنایع بیشتر کمک شود.
وی با اشاره به اینکه صنعت و تکنولوزی به روز است، گفت: در حال حاضر یکسری تجهیزاتی را تولید می کنیم که تکنولوژی آن متعلق به 15 سال پیش است؛ طبیعی است که این تجهیزات در بازار جایگاهی ندارند و باید این صنایع خودشان را به روزرسانی کنند کاری که همه دنیا کرده است.
نائب رئیس خانه صنعت و معدن کشور افزود: به عنوان مثال در بخش لوازم خانگی شرکت هایی که نتوانستند خودشان را به روزرسانی کنند، محصولات  آن ها در بازار جایگاهی ندارد و ما نمی توانیم این ظلم را در حق مصرف کننده کنیم و بگوییم کالایی که متعلق به چهار محصول قبل است، استفاده کند.
حسینی گفت: با کمک دولت و با توجه به اینکه نوسازی صنایع که در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت جدی قرار گرفته است، اما به دلیل تحریم ها و بی توجهی هایی که به تولید و صنعت شده است، نمی توانیم انتظار داشته باشیم که در حدود دو سال این مسائل حل شود.
وی ادامه داد: زمانی که آن تکنولوژی را وارد کشور کردیم تکنولوژی خوب و روز دنیا بود، اما از زمان اقدام برای راه اندازی واحد تولیدی تا زمانی که از آن واحد بهره برداری می شود حداقل دو تا سه سال زمان می برد؛ بنابراین ماشین آلات دو تا سه سال عقب هستند.
رئیس خانه صنعت و معدن استان تصریح کرد: از آن جایی که در گذشته ما دانش توسعه و به روزرسانی ماشین آلات را نداشتیم و گرفتار مسائلی نظیر تحریم شده ایم، لوازم یدکی را مهندسی مژوس کرده وخودمان ساختیم، اما نتوانستیم همانند اصل آن را بسازیم که موجب شد تولید و در حقیقت کیفیت
محصول دچار مشکل شود.
حسینی در خصوص آمار مربوط به صنایع راکد استان گفت: آمارها در رابطه با صنایع راکد استان متفاوت هستند، یک بخشی از آمارها مربوط به بخش خصوصی و یک بخش آن، آمارهایی است که دولت می دهد، اما برای اینکه به آمار دقیق برسیم باید واحدهای راکد و فعال را سرشماری کنیم که این اتفاق نیفتاده است.
وی خاطرنشان کرد: واحدی که با 20 درصد ظرفیت تولید کار می کند، آن واحد را نمی توان خیلی واحد فعالی به حساب بیاوریم؛ بنابراین نمی توانیم خیلی آمار دقیقی را بیان کنیم و در صنایع مختلف این فرق می کند ضمن اینکه بعضی از صنایع که راکد شدند، در صورت فعال شدن اگر شرایط گذشته خودشان را به همان روال ادامه بدهند، اگر فعال نشوند بهتر است.
حسینی در خصوص صنایع راکد که شامل چه صنایعی هستند، افزود: در تمام صنایع، چه در صنایع غذایی، صنایع قطعه سازان، صنایع نساجی و صنایع سلولزی، صنایعی هستند که ممکن است درصدی از آن ها فعال نباشند.
نائب رئیس اتاق بازرگانی مشهد گفت: یکی از اقدامات خیلی خوب و موثری که دولت انجام داد، اهدای تسهیلات به واحدهای متوسط بود که در استان و کشور اجرایی می شود و رفتار بانک ها مقداری به سمت و سوی تولید گرایش پیدا کرده است.
حسینی افزود: رویکرد اخیر بانک ها گرچه تا نقطه مطلوب فاصله دارد، اما حرکتی که شروع شده، حرکت خوبی است و جنب و جوش در صنعت به وجود آمده است.
وی خاطرنشان کرد: در بخش اعتباراتی که بانک ها به بخش های مختلف مانند خدمات، کشاورزی و صنعت اختصاص می دادند، بخش کشاورزی و صنعت سهم بسیار کمتری از بخش خدمات داشتند در صورتی که ما بیکاری را باید با صنعت و تولید حل کنیم اگرچه که در بخش خدمات نیز بحث اشتغال مطرح است.
رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی با بیان اینکه مخالف کمک به طرح هایی که در آینده راه اندازی می شوند، نیستیم، گفت: ما از دولت تقاضا کردیم که به واحدهای راکد یا واحدهایی که زیرظرفیت کار می کنند وعملکرد آن ها توجیه اقتصادی ندارد، کمک کند و در حال حاضر اولویت با این طرح ها است.
حسینی تصریح کرد: آمار دقیقی از تعداد ثبت نام کنندگان در سایت بهینه یاب نداریم و واحدهایی نیز که در سایت بهینه یاب ثبت نام نکردند این تسهیلات را دریافت کردند.
وی اضافه کرد: علی رغم اینکه ممکن است افراد مطالبات معوق یا چک برگشتی داشته باشند با ثبت نام در سایت بهینه یاب می توانند از این تسهیلات برخوردار شوند.
نائب رئیس خانه صنعت و معدن کشور افزود: دلیل اینکه افراد برای برخورداری از تسهیلات در سایت بهینه یاب ثبت نام می کنند این است که آماری از کسانی این تسهیلات را گرفتند، داشته باشیم و بتوانیم این تسهیلات را کنترل کنیم به این معنا که بدانیم آیا از تسهیلات دریافت شده در صنعت استفاده شده است.
حسینی خاطرنشان کرد: قرار بود که بابت بهره های تسهیلات، دولت از محل حذف دهک هایی که یارانه مستمر می گیرند، یارانه ای پرداخت کند و در بخش سودی که واحدهای صنعتی و تولیدکننده تسهیلات می گیرند کمک ترزیق شود، اما متاسفانه هنوز محقق نشده است.



منبع: ISNA News Feed

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .