تبیان، دستیار زندگی
ست  حجت الاسلام مهریزی گفت: متاسفانه کارهای انجام شده در حوزه دین معیارهای واقعی پژوهش را ندارد، بیشتر ساده سازی متون دینی، برای فهم بهتر جوانان و نوجوانان، تلخیص، ترجمه و گزیده کردن آثار به گزارش خبرنگارتبیان به نق...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نادیده گرفتن شاخص های لازم و شرایط اجتماعی عامل ضعف پژوهش های بنیادی است

حجت الاسلام مهریزی گفت: متاسفانه کارهای انجام شده در حوزه دین معیارهای واقعی پژوهش را ندارد، بیشتر ساده سازی متون دینی، برای فهم بهتر جوانان و نوجوانان، تلخیص، ترجمه و گزیده کردن آثار

به گزارش خبرنگارتبیان به نقل از شبستان حجت الاسلام و المسلمین  مهریزی، مسئول مرکز تحقیقاتی دارالحدیث  پژوهشگر دینی را کسی دانست که در یکی از حوزه های مرتبط با دین با چالش و دغدغه مواجه می شود بعد به تجزیه و تحلیل اطلاعات مرتبط با آن حوزه می پردازد و قاعدتا به یک دستاورد می رسد.
وی افزود: با توجه به تعریف عام پژوهش یعنی احاطه بر واقعیت های موجود در زندگی فردی و جمعی، یک پژوهشگر دینی نیز باید به مسائل دینی اشراف کامل داشته باشد و هر چه احاطه اش بیشتر باشد، پژوهشش واقع گرایانه تر و به ثواب نزدیک تر است.
وی کارهای پژوهشی کاربردی در زمینه ی دین و آموزه های آن را کم دانست و تصریح کرد: متاسفانه کارهای انجام شده در این حوزه معیارهای واقعی پژوهش را ندارد و در واقع پژوهش نیست، بلکه بسیاری از آنها ساده سازی متون دینی، برای فهم بهتر جوانان و نوجوانان، تلخیص، ترجمه و گزیده کردن آثار ارزشمند دینی است.
حجت الاسلام مهریزی نداشتن شاخص های لازم در کار پژوهشی و شرایط اجتماعی جامعه را دو دلیل اصلی کم توجهی جوانان و نوجوانان به کارهای پژوهشی دینی ذکر کرد و گفت: متولیان امور دینی که در این عرصه ها گام بر می دارند باید با واقعیت ها آشنا باشند، حتی نیاز است که در زمینه ی روانشناسی و جامعه شناسی اطلاعات خوبی داشته باشند و با توجه به اینکه امروزه شیوه ی اطلاع رسانی با گذشته فرق کرده است باید با شیوه های نوین بحث اطلاع رسانی آشنا و بر دیدگاه های مختلف اشراف کامل داشته باشند، تا کارهایشان از استانداردهای مطلوب برخوردار شود.
وی تصریح کرد: البته همیشه استاندارد بودن مطالب دلیل جذب مخاطب نیست بلکه نحوه توزیع نشریات و پژوهش های دینی، نزدیکی با واقعیت و وارد نکردن تخیل در اینگونه کارها و بیان مطالب با زبان امروز و … عواملی هستند که نقش موثری در استقبال افراد به ویژه جوانان و نوجوانان از این مطالب دارند.
وی گفت: پژوهش روندی است که طی آن دغدغه ای در ذهن فرد ایجاد می شود و فرد با توجه به آگاهی هایی که از پیش در آن زمینه دارد شروع به بررسی و تحقیق می کند و در نتیجه به نوآوری می رسد البته منظور از نوآوری ارائه نظریه نیست، این نوآوری ممکن است پاسخ به یک شبهه باشد یا باعث سازماندهی مجموعه ای از اطلاعات شود در هر صورت در پژوهش و تحقیق باید یک گام به جلو برداشته شود.