تبیان، دستیار زندگی
گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی در مورد فضیلت و راه های بزرگداشت عید سعید غدیر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی راه های بزرگداشت عید غدیر

گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی در مورد فضیلت و راه های بزرگداشت عید سعید غدیر

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
ب

حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی در بیان فضیلت عید غدیر به روایتی از امام صادق (ع) در کتاب اصول کافی اشاره کرد که بر اساس آن، عید غدیر را افضل از دو عید فطر و قربان دانسته و اعمالی مثل روزه، صلوات بر پیامبر (ص) و نماز و زیارت امیرالمؤمنین (ع) در این روز مستحب شمرده شده است.

رئیس مدرسه عالی تاریخ وادیان مناسبت های ولایتی از 10 تا 25 ذی حجه را برشمرد:

*نهم ذی الحجه؛ روز سدالابواب است که در آن روز خداوند امر کرد تمام درب های ورودی مسجدالنبی بسته شود و تنها درب خانه امام علی (ع) باز ماند.

*دهم ذی الحجه؛ علاوه بر عید سعید قربان، روز نقل حدیث ثقلین از لسان پیامبر خدا است. البته این حدیث گران سنگ در موارد متعددی توسط رسول خدا (ص) بیان شده است و در همین روز، ابلاغ سوره توبه (برائت) توسط امیرالمؤمنین (ع) صورت گرفت.

*سیزدهم ذی الحجه؛ اعلان عمومی لقب امیرالمؤمنین برای امام اول شیعیان از طرف رسول خدا (ص) انجام پذیرفت.

* چهاردهم ذی الحجه؛ روز بخشش فدک در سال ششم هجری توسط پیامبر خدا (ص) به حضرت زهرا (س) است.

*پانزدهم ذی الحجه؛ روز میلاد امام هادی (ع) است که در این روز توجه ویژه به زیارت جامعه کبیره می شود.

*هفدهم ذی الحجه؛ روز نزول آیه تبلیغ (ابلاغ) است.

*هجدهم ذی الحجه؛ روز نزول آیه کمال دین و اتمام (مائده/3) در همین روز خطبه غدیر توسط رسول خدا (ص) ایراد گردید و امیرالمؤمنین به عنوان خلیفه بلافصل رسول خدا (ص) منصوب گردیدند. در این روز انبیاء گذشته مثل حضرت موسی (ع)، حضرت عیسی (ع)، حضرت سلیمان (ع) و... اقدام به تعیین جانشین کرده اند (نجات کشتی حضرت نوح (ع) و نجات حضرت ابراهیم (ع) از آتش در همین روز اتفاق افتاده است) در این روز نماز عید غدیر توسط رسول خدا (ص) تشریع شد و نکته جالبی که در اینجا باید ذکر کنیم این است که در همین روز، حکومت ظاهری امیرالمؤمنین (ع) بعد از 25 سال خانه نشینی آغاز شده است.

*نوزدهم ذی الحجه؛ روز آغاز زندگی حضرت زهرا (س) و امیرالمؤمنین (ع) است.

*بیستم ذی الحجه؛ روز معجزه غدیر و نزول آیه سال سائل بعذاب واقع است و در این روز حارث بن نعمان فهری رهبری امیرالمؤمنین (ع) را نپذیرفت و با لحنی توهین آمیز به این انتخاب اعتراض کرد. او از خداوند خواست که اگر محمد (ص) راست می گوید سنگی بر او ببارد و مورد عذاب الهی قرار گیرد که چنین شد.

*بیست و یکم ذی الحجه؛ روز نزول آیه اولی الامر (نساء/59) است.

*بیست و چهارم ذی الحجه؛ روز عید بزرگ مباهله است و همچنین روز نزول آیه تطهیر (احزاب/33) است همچنین در این روز آیه ولایت (مائده/55) به مناسبت خاتم بخشی امیرالمؤمنین نازل شده است.

*بیست و پنجم ذی الحجه؛ در این روز، سوره هل اتی در شان 5 تن آل عبا نازل شد. در همین روز اولین نماز جمعه توسط امیرالمؤمنین (ع) اقامه شد که در اولین جمعه پس از بیعت ظاهری با ایشان صورت پذیرفت.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی (ص) در بیان عظمت روز 18 ذی الحجه به عنوان روز جشن بزرگ اسلامی گفت: در مناسبت های مختلف پیامبر (ص) در حیات خویش، جانشینی امیرالمؤمنین (ع) را گوشزد کرده بود ولی در روز غدیر، یک رفراندوم رسمی صورت گرفت و شایسته است همه مسلمین این روز را شادی کنند و این روز را متعلق به خود بدانند. در این روز کلامی از پیامبر (ص) صادر شده است و کلام پیامبر (ص) حجت است.

وی غدیر را تکمیل رسالت پیامبر (ص) دانست و افزود: حادثه غدیر یک واقعه تاریخی صرف نیست بلکه تاریخی کلامی است. این واقعه را یک صد و ده صحابی آن را نقل کرده اند و حادثه ایست با تائید روایت آن توسط 350 نفر از عالمان بزرگ اهل تسنن که در منابع مختلف موجود است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در این فراز مهم تاریخ، پیامبر (ص) با نصب امیرالمؤمنین به عنوان وصی خویش درواقع نبوت خود را کامل کرد و نمی توان پذیرفت که پیامبر (ص) در انجام این وظیفه مهم و خطیر، العیاذ بالله کوتاهی کرده است.

وی مسئله تعیین جانشین توسط پیامبر (ص) را در سه حالت قابل تصور دانست:

1- پیامبر (ص) موضوع را مسکوت گذاشته باشد.

2- پیامبر (ص) گروهی را مسئول انجام این کار قرار داده باشند.

3- خودشان به صورت خاص، اقدام کرده و جانشین اصحاب و به مردم معرفی کرده باشند.


 وی با بیان این مقدمه افزود: من از همه برادران ایمانی و مسلمان خواهش می کنم که ببینند کدام یک از سه فرض فوق شواهد و قرائن روایی و تاریخی دارد؟ قطعاً تمام گزارش های تاریخی، صورت سوم را تائید می کند و به همین جهت است که من عرض می کنم روز غدیر و جشن در آن باید فراگیر شود و مایه وحدت مسلمانان شود.

رئیس مدرسه عالی تاریخ و ادیان با بیان اینکه از نظر حضرت عیسی (ع) درخواست از خداوند برای نزول مائده (غذا)، عید است این پرسش را مطرح کرد که آیا روز اکمال دین و روشن شدن تکلیف مردم در امر ولایت و امامت عید نیست؟
وی در خاتمه به راه ها و روش های بزرگداشت عید غدیر اشاره کرد و افزود: با روش های زیر می توان غدیر را پاسداشت و مثل سایر مناسبت های بزرگ ملی و مذهبی بر عظمت و شوکت آن افزود:
1- برپایی جشن در روز عید در همه مکان ها اعم از مساجد و تکایا و کوچه و خیابان؛

2- اعطای عیدی به افراد خصوصاً کودکان و نوجوانان؛

3- تکریم و دیدار سادات؛

4- برگزاری کاروان های غدیریه در مسیرهای معین در معیت سادات و علما مثل آنچه در روز اربعین، پیاده روی با شکوهی انجام می گیرد.

5- مراسمی مثل ازدواج ها، عقدها، جشن های خانوادگی و اجتماعی در این روز بر پا شود.

6- برپایی لجنه های تخصصی و نشست های علمی در مراکز علمی با حضور اندیشمندان مختلف برای واکاوی ابعاد مختلف غدیر

7- دولت مبلغی را به عنوان عیدی، به کار کنانش پرداخت کند

8- حوزه های علمیه با اعزام مبلغ در ایام ماه ذی حجه به مناطق مختلف می تواند در بزرگداشت غدیر سهیم باشد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با انجام امور فوق که همه خصوصاً حوزه های علمیه با اعزام مبلغین به مناطق مختلف مثل عاشورا و سایر مناسبت های ملی و مذهبی، با شکوه تر از سال های قبل برگزار گردد.


منبع:
سخن تاریخ

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.