تبیان، دستیار زندگی
مراسم بزرگداشت دکتر محمد معین با حضور جمعی از ادیبان کشوری و بین المللی در جوار آرامگاه وی در آستانه اشرفیه برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دکتر معین، ستاره درخشان آسمان علم و ادب

مراسم بزرگداشت دکتر محمد معین با حضور جمعی از ادیبان کشوری و بین المللی در جوار آرامگاه وی در آستانه اشرفیه برگزار شد.

فرآوری : فاطمه ابراهیمی - بخش ادبیات تبیان

دکتر معین، ستاره درخشان آسمان علم و ادب

مراسم بزرگداشت دکتر معین غروب پنجشنبه با حضور استاندار گیلان، جمعی از مدیران و ادیبان استانی و کشوری از جمله استاد مهدی محقق، خانواده دکتر معین و حضور پرشور مردم شهرستان آستانه اشرفیه در جوار آرامگاه این استاد فرهنگ و ادب ایران برگزار شد.

درخشش استاد معین در آسمان ادب و فرهنگ

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مراسم که توسط فیروز فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان قرائت شد، آورده است: چهره های ماندگار عرصه فرهنگ، ستارگان درخشانی هستند که در آسمان علم و ادب و فرهنگ می درخشند و در این سپهر، زنده یاد دکتر محمد معین درخشش ویژه ای دارد.

در ادامه این پیام گفته شده: افسوس که دست روزگار به این نابغه بزرگ چندان فرصتی نداد تا بتواند تمامی تجربیات و اندوخته های علمی خود را به نمایش بگذارد و چراغ عمرش زودتر از آنچه گمان می رفت، به خاموشی گرایید اما خدمات ارزنده او به فرهنگ ایران ، نام و یادش را در قلب ها ماندگار کرده است .

در ادامه پیام علی جنتی گفته شده: بی تردید دکتر معین از تبار دانشمندانی است که دانش را نه برای اخذ مدارک تحصیلی و کسب مادیات بلکه برای اقناع ذهن جستجوگر خویش و تکمیل و پیشرفت دایره دانش و خدمت به فرهنگ این مرز و بوم فرا گرفته بود؛ انس او با استادش مرحوم علی اکبر دهخدا و اهتمام به تکمیل و انتشار لغت نامه ، حاصل کار و نامش را چنان ماندگار کرد که امروز فرهنگ لغت معین در هر خانه و کتابخانه ای یادآور نام این دانشمند سخت کوش و پرکار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این پیام خاطرنشان کرده: البته خطه سرسبز گیلان از دیر باز مردان و زنان بزرگی را در دامان خویش پرورانده است که در عرصه های علم ، دین ، سیاست و فرهنگ و هنر سرآمد و مایه افتخار و مباهات همه ایرانیان بوده اند؛ نام آورانی که خدمات و آثارشان ستودنی است و باید آن گونه که شایسته است به فرزندان این سرزمین معرفی شوند؛ مردم شریف و علم پرور گیلان باید به خویش ببالند که چنین مردان بزرگی را در دامان خود پروریده اند.

ملی شدن مراسم بزرگداشت دکتر معین در سال آتی

مدیرکل دفتر مشاوره و ارتباط با اجتماعات نخبگان بنیاد ملی نخبگان نهاد ریاست جمهوری همچنین با اشاره به برگزاری مراسم های تجلیل از نخبگان در سه سطح استانی، منطقه ای و ملی گفت: برگزاری این بزرگداشت ها گاهی نیز به میان مردم برده می شود تا از این طریق افرادی که کمتر نخبگان و سرآمدان جامعه را می شناسند، با این چهره ها و خدمات آنها به کشور آشنا شوند.

چهره های ماندگار عرصه فرهنگ، ستارگان درخشانی هستند که در آسمان علم و ادب و فرهنگ می درخشند و در این سپهر، زنده یاد دکتر محمد معین درخشش ویژه ای دارد.

نظری از برگزاری بزرگداشت دکتر معین در سطح ملی خبر داد و افزود: تلاش بنیاد نخبگان برای برگزاری این مراسم در سطح ملی و دعوت از اندیشمندان کشوری و استانی برای حضور در این مراسم در سال آتی است.

دکتر معین دردانه زبان فارسی

در ادامه مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز اظهار کرد: استان گیلان از دیرباز مأمن هنرمندان و فرهنگ دوستان بوده و با پیشینه غنی در این حوزه همواره افراد بزرگی را به جامعه معرفی کرده است.

فیروز فاضلی ادامه داد: در کنار غنای فرهنگی، گیلان دارای بن مایه های قوی مذهبی نیز بوده و در این شرایط است که فردی بزرگ مانند دکتر معین پرورش یافته است.چهره های ماندگار عرصه فرهنگ، ستارگان درخشانی هستند که در آسمان علم و ادب و فرهنگ می درخشند و در این سپهر، زنده یاد دکتر محمد معین درخشش ویژه ای دارد.

وی افزود: دکتر معین دردانه زبان و ادب فارسی و الگویی است که برای همیشه ماندگار بوده و تداوم دارد چرا که ایشان با هوشمندی زیاد خدمتی به زبان و ادب فارسی کرد که تا همیشه مانا خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به تألیفات و مقالات به جا مانده از دکتر معین تصریح کرد: آثار این استاد بزرگ زبان فارسی به ویژه در بخش تألیف فرهنگ لغات، جامعیتی را برای ادبیات ایران به دنبال داشته که به طور معنا داری ادامه دار خواهد بود.

نقش مهم دکتر معین در حفظ زبان فارسی

فرماندار آستانه اشرفیه نیز در این مراسم با اشاره به ظرفیت های بی شمار زبان فارسی گفت: زبان فارسی توان بالقوه ای در واژه سازی دارد و تا کنون در این زمینه به تنهایی توانسته در برابر هجوم واژگان بیگانه ایستادگی کند.

رحیم حیدری افزود: متأسفانه در چنین شرایطی و با چنین ظرفیتی که زبان فارسی دارد اما غفلت برخی مسئولان سبب شده تا رهبر در دیدار با مسئولان شورای عالی فرهنگ عمومی از وضعیت زبان فارسی ابراز نگرانی کنند.

تصنیف و تألیف ستاره ناهید، حافظ شیرین سخن، یک قطعه شعر در پارسی باستان، شاهان کیانی و مرزبان نامه، تصحیح کتبی چون دانشنامه علایی تألیف ابن سینا، چهار مقاله تألیف نظامی عروضی سمرقندی، مجموعه اشعار دهخدا، ترجمه روان شناسی تربیتی و کتیبه های پهلوی از جمله فعالیت های این استاد بزرگ علم و ادب فارسی است.

وی تصریح کرد: در این وضعیت است که اهمیت شخصیت های بزرگی همچون دکتر معین که نقش بسزایی در حفظ زبان فارسی داشته اند مشخص می شود.

استاد محمد معین در نهم اردیبهشت ماه سال 1297 در شهر رشت و در خانواده ای از علمای روحانی متولد شد. این استاد فرهیخته در تاریخ نهم آذرماه 1345 به سبب عارضه سکته مغزی در بیمارستانی در تهران بستری شد و بر اثر همین عارضه نیز به حالت اغماء رفت.

سرانجام دکتر محمد معین در سیزدهم تیر 1350 در ایران وفات یافت و هم اکنون نیز آرامگاه این استاد اندیشمند در آستانه اشرفیه و در کنار رودخانه حشمت رود قرار دارد.

تصنیف و تألیف ستاره ناهید، حافظ شیرین سخن، یک قطعه شعر در پارسی باستان، شاهان کیانی و مرزبان نامه، تصحیح کتبی چون دانشنامه علایی تألیف ابن سینا، چهار مقاله تألیف نظامی عروضی سمرقندی، مجموعه اشعار دهخدا، ترجمه روان شناسی تربیتی و کتیبه های پهلوی از جمله فعالیت های این استاد بزرگ علم و ادب فارسی است.

از این اندیشمند بزرگ، مقالات و آثار مهم دیگری به چاپ رسیده که گردآوری و چاپ لغت نامه معین یکی از آثار بزرگ این استاد و اندیشمند فارسی به شمار می رود.


منابع:
مهر
ایبنا
ایرنا