تبیان، دستیار زندگی
ست  هیچ عذری برای عدم فعالیت محققان باقی نمانده است ، نه تنها علم بلکه فرهنگ نیز باید به فناوری برسد رییس دانشگاه تهران به ژورنالیستی شدن اصطلاح "فناوری" اشاره کرد و گفت: اصطلاح "فناوری" از...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصطلاح "فناوری" به اصطلاحی ژورنالیستی تبدیل شده است

 هیچ عذری برای عدم فعالیت محققان باقی نمانده است ، نه تنها علم بلکه فرهنگ نیز باید به فناوری برسد

رییس دانشگاه تهران به ژورنالیستی شدن اصطلاح "فناوری" اشاره کرد و گفت: اصطلاح "فناوری" از یک اصطلاح علمی فراتر رفته و به صورت اصطلاحی ژورنالیستی در آمده است. خیلی ها فکر می کنند که فناوری به علوم تجربی اختصاص دارد در حالی که این چنین نیست و اگر تعریف درستی از علوم داشته باشیم حتی علوم انسانی نیز بعد از معلومات و اطلاعات بنیادی و نظریه پردازی باید به نقطه ای برسند که نیازی از جامعه را برطرف سازند.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از مهر، آیت الله "عباسعلی عمید زنجانی" صبح امروز در مراسم چهاردهمین گردهمایی روز پژوهش دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران با حدود یک میلیون متر مربع مساحت کالبدی، یک هزار و 500 استاد، 33 هزار دانشجو و قریب به چهار هزار کارمند رتبه اول تولید علم در کشور را داراست.

دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه نمونه در ایران درجه اول را در پژوهش و تولید علم به خود اختصاص داده است و امیدواریم جهت گیری و تعمیق پژوهش به آن گونه که اسلام می طلبد و نیازهای جامعه انقلابی مان انتظار دارد به پیش برود.

رییس دانشگاه تهران جایگاه ایران در جهان علم را مورد بررسی قرار داد و افزود: به ازای هر یک میلیون نفر در کشور ژاپن 5هزار محقق، در کشورهای اتحادیه اروپایی 2900 محقق و در کشورهای آسیایی 560 نفر محقق وجود دارد. ایران نیز صرف نظر از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، به برکت پیروزی انقلاب اسلامی به جهش علمی عظیمی دست یافته است.

آیت الله "عباسعلی عمید زنجانی" سال 1375 را نقطه عطفی در پژوهش ایران خواند و افزود: با وجود قریب به 700 محقق در هر یک میلیون نفر جمعیت در سطح بالاتری نسبت به کشورهای آسیایی قرار داریم ولیکن با سطح سایر کشورها دارای فاصله زیادی هستیم.

رییس دانشگاه تهران تاکید کرد: در سال های اخیر شتاب و حرکت بسیار سریع بوده و اگر این آهنگ شتاب بیشتری پیدا کند به همان نسبتی که از سال 1358 تا 1384 یک جهش افتخار آمیز را داشته ایم می توانیم در سال های آتی فاصله با کشورهای دیگر را جبران کنیم.

وی با ذکر این نکته که اکنون تمام امکانات و نیروهای کشور در مسیر تولید علم هستند خاطرنشان کرد: هیچ عذری برای هیچ محققی به جای نمی ماند و مسئله امکانات تنها در بودجه خلاصه نمی شود.

اکنون تمام امکانات و نیروهای کشور در مسیر تولید علم هستند و هیچ عذری برای هیچ محققی به جای نمی ماند و مسئله امکانات تنها در بودجه خلاصه نمی شود

آیت الله "عمید زنجانی" در ادامه به نسبت بودجه آموزش و پژوهش در دانشگاه ها اشاره کرد و ابراز داشت : ممکن است که بودجه آموزش و پژوهش در کشور ما نسبت قابل قبولی نباشد ولی با توجه به نیازهایی که در جامعه وجود دارد بودجه ای که به آموزش و پژوهش اختصاص داده شده بودجه خوبی است و این فرصت را به برکت وجود رهبری والا مقام داریم.

وی تصریح کرد: قبل از اینکه امام یک انقلابی بزرگ و بنیانگذار یک نظام قوی باشد یک معلم و استاد موفق بود. استادی که تمام اساتید دوران خودش را علی رغم اینکه خودش نمی خواست تحت تاثیر قرار داد. انقلاب ما توسط یک معلم شکل گرفت و البته معلمی که به پژوهش بیش از آموزش اهمیت می داد. ایشان بارها درس را متوقف می کرد و با سکوت خودش تمام توجه ها را به خودش جلب می کرد، این موضوع، این مفهوم را تداعی می کرد که چرا فقط یک نفر سخن می گوید. و صدایی از شما در نمی آید و اعتقادش این بود که باید درس دو طرفه باشد و آموزنده علم در همان زمانی که پای درس نشسته آن را بیاموزد و همان لحظه تولید داشته باشد هرچند یک تولید خام.

در دانشگاه دانشی باید مورد توجه قرار گیرد که به کشف برسد البته کشفی که نیازی از جامعه را برطرف کند و این وجه مشترک تمام علوم و رشته ها است و هیچ رشته علمی مستثنی نیست و همه آنها یک هدف مقدس را دنبال می کنند که خدمت به ملت و انسانیت است

رییس دانشگاه تهران آموزش را به مثابه تولید دانش و تراوش آن قلمداد کرد و ادامه داد: در دانشگاه دانشی باید مورد توجه قرار گیرد که به کشف برسد البته کشفی که نیازی از جامعه را برطرف کند و این وجه مشترک تمام علوم و رشته ها است و هیچ رشته علمی مستثنی نیست و همه آنها یک هدف مقدس را دنبال می کنند که خدمت به ملت و انسانیت است.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ نیز باید به فناوری برسد و اگر بحثی از فرهنگ می کنیم چه در شکل اسلامی، چه در شکل فرهنگ بومی ایران و چه در شکل جهانی آن باید به این نقطه برسیم که این فرهنگ بالاخره چگونه باید نهادینه شود تا به این آسانی در جامعه لطمه نبیند.

رییس دانشگاه تهران تاکید کرد: تاریخ گذشته تمدن اسلامی نشان می دهد که دانشمندان جهان اسلام در دو خط موازی حرکت می کردند یعنی هم به نظریه پردازی می پرداختند و هم فناوری را پوشش می دادند ولیکن اکنون این دو خط از هم جدا شده است. باید روی این موضوع تامل کنیم و بدانیم که جایگاهمان در دنیای علم و پژوهش کجاست. آن زمان است که می توانیم آینده ای را متناسب با مردم، نظام و مسلمان بودنمان ترسیم کنیم.