تبیان، دستیار زندگی
در دنباله سلسله گزارش های تبیین و واکاوی سیاست های کلی خانواده به بند نخست این نقشه راه جامع می پردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانواده،موتور محرکه پیشرفت و بالندگی جامعه

توانمندسازی خانواده در اولویت قرار گیرد

خانواده

در دنباله سلسله گزارش های تبیین و واکاوی سیاست های کلی خانواده به بند نخست این نقشه راه جامع می پردازیم.

*خانواده،هویت بخش و پرورش دهنده نسل های آینده

در  بند نخست سیاست های کلی خانواده به ایجاد جامعه ای خانواده محور و تقویت و تحکیم خانواده و کارکردهای اصلی آن بر پایه الگوی اسلامی خانواده به عنوان مرکز نشو و نما و تربیت اسلامی فرزند و کانون آرامش بخش متمرکز می شود.

به واقع خانواده،نخستین محفل و نهادی است که نوزاد بعد از گشودن دیدگان خود در جهان هستی با آن ارتباط برقرار می کند و نخستین تصویرها،ذهنیت ها،افکار،دیده ها و شنیده ها در این بستر تجربه می شود،عناصری که به تدریج زمینه ساز رشد و شکوفایی شخصیتی، روحی، روانی و حتی جسمی نسل آینده خواهد بود.

کیومرث شرافتی،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در تشریح اهمیت جایگاه خانواده و راهکارهای حصول توفیق در این عرصه حساس،تعیین کننده و اثر بخش اظهار داشت:امروزه نقش خانواده در تمامی حوزه های اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی،سیاسی و... غیر قابل کتمان است.

وی افزود:به واقع اصلی ترین و ارزنده ترین سرمایه و ثروت هر جامعه ای که معطوف به نیروی انسانی آن می شود، در چنین بستری،روند رشد،تکامل و پویایی خود را طی می کند.

شرافتی عنوان کرد:گام نخست حرکت انسان به سمت تعالی،پیشرفت،بالندگی و سازندگی از بستر خانه و خانواده، آغاز می شود و به واقع خانواده،حوزه ای محسوب می شود که ریل گذاری و سمت و سوی حرکت جامعه از این نهاد حساس کلید می خورد.

این جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:خانواده محل و محفلی است که نیروهای متخصص، کارآمد،توانمند و مستعد جامعه در آن رشد و پرورش می یابند و در پیمایش قله های پیشرفت کشور،در بخش های متعدد سیاسی،اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی نقش آفرینی می کند.

وی افزود:خانواده هویت بخش نسل آینده است و به واقع امر،نخستین نیازهای انسان،دراین بستر تامین و مهیا می شود و طبیعتا بروز نارسایی در این حوزه می تواند سنگ بنای دیواری کج را بنا نهد که اصلاح آن،مستلزم انرژی، و صرف هزینه،زمان بسیاری خواهد بود.

شرافتی گفت:خانواده دژ مستحکمی است که می تواند مانع بسیاری از انحرافات و کژی های اجتماعی شود،آنچنان که این مانع خود می تواند به عنوان عاملی برای سقوط و خُسران اجتماعی مطرح و اثر گذار واقع شود.

وی افزود:به تعبیری،خانواده و جامعه جزئی لاینفک و جدایی ناپذیر از یکدیگر هستند که در کنش و واکنش متقابل با یکدیگر،مسیر شکوفایی و پیشرفت مادی و معنوی کشور را ترسیم می کنند.

* توانمند سازی خانواده،در اولویت قرار گیرد

یکی از الزامات تحقق سیاست های راهبردی در حوزه خانواده به توانمند سازی این کانون تربیتی و پرورشی معطوف می شود،اصلی که عبدالرحیم سیگارودی،دانش آموخته رشته جامعه شناسی بر آن تاکید می ورزد و از آن به عنوان پایه و مبنایی در جهت حصول توفیقات هر چه بیشتر در رشد و اعتلای این حوزه یاد می کند.

وی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به گستردگی عرصه توانمند سازی خانواده در بخش های گوناگون اعم از فرهنگی،اقتصادی،عنوان کرد:آموزش،رُکن رَکینِ توانمند سازی محسوب می شود و این امر خطیر،طیف وسیعی از ابعاد اجتماعی را در بر می گیرد.

سیگارودی گفت:به واقع خانواده ای که از لحاظ تفکر و عملکرد و از منظر مادی و معنوی،توانمند است،سربلند، مقتدر و آشنا به مسئولیت ها و وظایف خویش نقش آفرینی می کند و در چنین شرایطی در فرازها و فرودها و تحولات اجتماعی قادر است کارکرد اصلی خود را حفظ و دوام و قوام بَخشد.

این جامعه شناس و کارشناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:مقام معظم رهبری در بند نخست سیاست های کلی خانواده،بر تعالی انسان و اقتدار و اعتلای معنوی کشور و نظام تاکید می ورزند و یکی از راهکارهای نائل شدن به این امر،به تقویت بنیه اعتقادی و دینی به عنوان مولفه ای که از این کانون حساس صیانت و پاسداری می کند معطوف می شود.

وی افزود:آموزش صحیح معارف،تبیین موازین و شریعت اسلامی،از مولفه های حائز اهمیتی است که به غنی شدن و باروری مضاعف جامعه منتهی می شود و مجموعه این عوامل در کنار یکدیگر،عنصر تحکیم بخشی و انسجام بخشی به خانه،خانواده و به تبع آن جامعه و کشور را تقویت خواهد کرد.

سیگارودی در خاتمه یادآور شد:در پایان نبایداز نظر دور داشت که رشد و نمو نسل پویا و بالنده در محیطی آرامش بخش میسر می شود و خانواده پر تنش در اکثریت قریب به اتفاق مواقع قادر نیست بستر تعالی را ایجاد کند و این بستر با حصول آرامش روحی و روانی،تلاش و پشتکار،تعاملات سازنده،آموختن مهارت های زندگی و تقویت معنویت و ارزش های اخلاقی محقق خواهد شد.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .