تبیان، دستیار زندگی
رئیس مرکز فوریت های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: ناامیدی مهم ترین علت خودکشی بوده و بیش از 90 درصد افرادی که دست به خودکشی می زنند دچار اختلالات روانی هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناامیدی مهم ترین علت خودکشی

ضرورت افزایش نشاط اجتماعی

خودکشی

رئیس مرکز فوریت های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: ناامیدی مهم ترین علت خودکشی بوده و بیش از 90 درصد افرادی که دست به خودکشی می زنند دچار اختلالات روانی هستند.
حسین اسدبیگی روز شنبه -روز جهانی پیشگیری از خودکشی برابر با 10 سپتامبر - افزود: هرچند اختلالات روانی و افسردگی در بروز خودکشی نقش مهمی دارد اما مسائل مختلف اجتماعی ، سیاسی ، جغرافیایی و اقتصادی و به ویژه مشکلات خانوادگی نیز در تعامل با هم فرد مستعد را به سمت خودکشی سوق می دهند.
او خاطرنشان کرد: خودکشی یکی از مسائل سلامتی همه کشورها است و دومین علت مرگ و میر در جهان بین جوانان و نوجوانان 15 تا 25 سال بعد از سوانح و حوادث است.
رئیس مرکز فوریت های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: در سال حدود یک میلیون نفر به علت خودکشی، جان خود را از دست می دهند و 20 برابر این رقم نیز دست به خودکشی می زنند. بطورکلی خودکشی 1.4 درصد مرگ های دنیا را به خود اختصاص می دهد.
اسدبیگی تصریح کرد: نرخ خودکشی در ایران خوشبختانه نسبت به کشورهای دیگر کمتر است ؛ در جهان 14 نفر در هر یکصد هزار نفر به علت خودکشی جان خود را از دست می دهند که این رقم در ایران 6 نفر در هر یکصد هزار نفر است که خودکشی کامل دارند.

**صدای ناامیدی از سیما
رئیس مرکز فوریت های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: لازم است که در برنامه های صدا و سیما ، نشاط اجتماعی ایجاد شود چراکه اکنون از خبرهای مختلف صدا و سیما فقط بوی مرگ و ناامیدی می آید و اغلب اخبار و برنامه ها به جنگ ، بلای آسمانی و افراد کشته شده اختصاص دارد.
اسدبیگی افزود: صدا و سیما با بزرگ نمایی برخی اخبار موجب ایجاد بدبینی در هموطنان می شود درحالیکه یکی از اقدامات موثر در کاهش بار خودکشی در هر جامعه ای این است که خوش بینی را بطور واقعی در دل مردم بیاندازیم.
رئیس مرکز فوریت های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: سال گذشته چهار هزار و 240 خودکشی از طریق تلفن 123 ، مراکز ثابت مداخله در بحران و خودروهای سیار به این مرکز گزارش شد که توانستیم برای آنان اقدام ها و مداخلاتی انجام دهیم اما این مداخلات کافی نیست.
اسدبیگی تاکید کرد: باید مداخلات بیشتری برای پیشگیری سطح یک خودکشی راه اندازی و تقویت کنیم تا اصلا اقدام به خودکشی پیش نیاید و این مساله نیاز به یک برنامه مدون کشوری دارد.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر یک طرح تقسیم وظایف ملی در حوزه آسیب های اجتماعی شامل طلاق، اعتیاد، روابط نامشروع و اختلالات روانی و خودکشی بین دستگاه های مختلف صورت گرفته و کمیته هایی در این زمینه شکل گرفته است.

**انتشار افسارگسیخته اخبار خودکشی در فضای مجازی و عواقب جبران ناپذیر آن
رئیس مرکز فوریت های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: قبلا اگر کسی در ایران جان خود را به علت خودکشی از دست می داد، رسانه ها به آن «خودکشی موفق» می دادند در حالیکه ریزه کاری هایی در خصوص انتشار مربوط به خودکشی در رسانه ها وجود دارد و نباید از صفت موفق برای خودکشی استفاده کنند.
اسدبیگی تاکید کرد: لازم است رسانه ها در خصوص مسائلی مانند خودکشی و خودزنی آموزش ببینند. به علت انتشار سریع اخبار در فضای مجازی متاسفانه نظارت بر اخبار خودکشی در این فضا سخت بوده و بسیاری از اخبار بی پایه و اساس در فضای مجازی منتشر می شود.
وی خاطرنشان کرد: بطورمثال در رسانه ها نباید محل و صحنه های مربوط به خودکشی نمایش داده شود چراکه این کار موجب می شود که افراد دیگری از عمل فردخودکشی کننده، تقلید کنند. بطورمثال پل رودخانه نانجینگ ینگتزه در چین و پل گلدن گیت در آمریکا به محل هایی برای خودکشی درآمده و حتی روی این پل ها تلفن هایی گذاشته اند که بالای کیوسک های تلفن نوشته شده که «امیدواری وجود دارد؛ اگر قصد خودکشی دارید می توانید تلفن را بردارید و با یک کارشناس صحبت کنید».
خودکشی از دیدگاه ادیان الهی امری مذموم بوده بطوری که اسلام آن را به قتل نفس تشبیه کرده و
به شدت از افراد می خواهد از این عمل دوری کنند.
هر چند عامل بسیاری از خودکشی ها به مشکلات و مصائب زندگی ربط داده می شود اما به گفته کارشناسان، این عوامل هرگز نمی تواند دلیلی برای این اقدام مذموم و نکوهیده از دیدگاه ادیان منجر شود.



منبع: www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .