تبیان، دستیار زندگی
خبر تولید و انتشار آیتم های جدید «کلاه قرمزی» در فضای مجازی، چند روزی است میان کاربران شبکه های اینترنتی دست به دست می چرخد. ماجرا چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«کلاه قرمزی» اینترنتی،ماجرا چیست؟

خبر تولید و انتشار آیتم‌های جدید «کلاه قرمزی» در فضای مجازی، چند روزی است میان کاربران  شبکه‌های اینترنتی دست به دست می‌چرخد. ماجرا چیست؟

فرآوری: منیژه خسروی-بخش سینما و تلویزیون تبیان
کلاه قرمزی

این خبر ابتدا در کانال تلگرامی موسوم به ایرج طهماسب منتشر شد و بعد از آن در کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرام حمید جبلی هم قرار گرفت. یک روز بعد از انتشار خبر، اعلام شد که اولین قسمت این برنامه، روز 28 شهریور همزمان با عید غدیر در کانال تلگرامی ایرج طهماسب منتشر می‌شود و مهمان این برنامه هم علی علیپور، بازیکن پرسپولیس است. باین خبرها درحالی منتشر می‌شود که در صفحه اینستاگرام هیچ کدام از عوامل برنامه، خبری از چنین اتفاقی نیست و گویا هیچکدامشان خبری از این ماجرا ندارند.

شروع ماجرا

اولین خبری که روز چهارشنبه در کانال تلگرامی موسوم به ایرج طهماسب منتشر شد بیشتر شباهت به یک جور رپورتاژ آگهی داشت. در این خبر آمده بود:« یک پیشنهاد برای علاقه مندان به مجموعه کلاه قرمزی. چنانچه موافق ساخت برنامه‌های کوتاه سری مجموعه‌های «کلاه قرمزی» هستید، این پیام را برای چهار نفر از علاقه مندان به این مجموعه ارسال کنید تا با مخاطبان بیشتری برای پخش این مجموعه روبه‌رو باشیم. این مجموعه جدید را هفته آینده از همین کانال پخش می‌کنیم. در ضمن به سه نفر از مخاطبانی که عضو این کانال تا اول مهر باشند 3 پوستر فیلم «کلاه قرمزی و بچه‌ننه» با امضای ایرج طهماسب و حمید جبلی اهدا می‌شود..»

به میان آمدن پای علیپور

این خبر در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد اما چندان نمی‌شد به واقعی بودنش اطمینان داشت. خبر بعدی اما یک جورهایی می‌توانست شک و شبهه‌ها را از بین ببرد: «علی علیپور، بازیکن پرسپولیس، اولین مهمان برنامه اینترنتی «کلاه قرمزی» شد. این برنامه 28 شهریور همزمان با عید غدیر از طریق تلگرام منتشر خواهد شد.» خب وقتی پای یک بازیکن پرسپولیس به میان می‌اید و زمان دقیق پخش آن اعلام می‌شود دیگر نمی‌شود زیاد به خبر شک کرد اما ماجرا چیست؟

بی‌خبری عوامل برنامه

میثم مولایی، کارگردان تلویزیونی توضیح داد که اصلا خبری از اتفاقات فضای مجازی ندارد و چیزی در این زمینه نشنیده. گفت که یک ماه است از ایرج طهماسب خبری ندارد اما می‌داند که ایران نیست. مولایی تاکید کرد که به نظرش این خبر 99.5 درصد تقلبی است و با شناختی که از ایرج طهماسب دارد می‌داند که او به هیچ عنوان اهل چنین بازی‌های اینترنتی نیست.

برای اینکه از کل ماجرا سر در بیاوریم تمام صفحه‌های اینستاگرام عروسک گردانها و صداپیشه‌های کلاه قرمزی را بالا و پایین کردیم. این خبرها در صفحه اینستاگرام حمید جبلی هم منتشر شده بود اما هیچکدام از سایر عوامل، کوچکترین اشاره‌ای به این مسئله نداشتند. حتی بعضی‌هایشان در یک ماه اخیر عکسهایی از مجموعه کلاه قرمزی منتشر کرده و زیرش نوشته بودند که دلشان برای این مجموعه و همکاری با طهماسب و جبلی تنگ شده.

پیگری ماجرا از عوامل

برای اطمینان بیشتر از اینکه چقدر مسئله واقعی است آن را با محمد بحرانی در میان گذاشتیم. گفت که ابدا در جریان ماجرا نیست و به نظرش شایعه است. با حمید مدرسی، تهیه کننده کلاه قرمزی تماس گرفتیم، تلفن همراهش خاموش بود و به جایی نرسیدیم. برای مدرسی ایمیل زدیم تا اگر آنلاین است جوابمان را بدهد که خبری نشد. علی علیپور، بازیکن پرسپولیس که اعلام شده به عنوان اولین مهمان در برنامه حضور دارد، گزینه دیگری بود که می‌شد از او اطلاعاتی در این زمینه به دست اورد اما تلفن همراه او هم در دسترس نبود.

99.5 درصد تقلبی است

میثم مولایی، کارگردان تلویزیونی مجموعه «کلاه قرمزی»، آخرین کسی بود که می‌توانست این ابهام را برطرف کند. او توضیح داد که اصلا خبری از اتفاقات فضای مجازی ندارد و چیزی در این زمینه نشنیده. گفت که یک ماه است از ایرج طهماسب خبری ندارد اما می‌داند که ایران نیست. مولایی تاکید کرد که به نظرش این خبر 99.5 درصد تقلبی است و با شناختی که از ایرج طهماسب دارد می‌داند که او به هیچ عنوان اهل چنین بازی‌های اینترنتی نیست. حتی زمانی که آنها قصد داشته‌اند بعد از نوروز 94 نظرسنجی اینترنتی به راه بیندازند، طهماسب با انجام این فعالیتهای اینترنتی مخالفت کرده. با توجه به شواهد بعید از چنین کاری را انجام داده باشد.

رد کامل ماجرا

چیزی حدود دو ماه پیش، ایرج طهماسب مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر انجام داده و صراحتا گفته:«من هیچ صفحه ای در شبکه‌های مجازی ندارم و اتفاقا در خصوص این صفحه به دادگستری هم شکایت کرده ام.» این خبر زمانی منتشر شد که صفحه اینستاگرام و کانال تلگرامی موسوم به طهماسب فعالیتش را از مدتها قبل شروع کرده بود و مدام درباره فعالیتهای بعدی این گروه، خبر منتشر می‌کرد. قطعا وقتی طهماسب صراحتا اعلام کرده که هیچ صفحه‌ای در شبکه مجازی ندارد، خبر ساخته شدن کلاه قرمزی اینترنتی هم با توجه به تمام شواهد موجود، جعلی به نظر می‌رسد اما مسئله اینجاست که صفحه حمید جبلی هم با 76 هزار فالوئر، جعلی است؟ اگر اینطور است چرا جبلی تا به حال معترض نشده؟

کلاه قرمزی

چه کسی سود می‌برد؟

زمستان امسال عوامل کلاه قرمزی صراحتا اعلام کردند که قصد ساخت هیچ برنامه‌ای را برای نوروز ندارند و می‌خواهند فیلم سینمایی‌شان را کلید بزنند. بعدها مشخص شد ماجرا به عدم توافق عوامل با تلویزیون مرتبط بوده و مشکلات مالی تلویزیون باعث این ماجرا شده. خلاصه این عوامل باعث شد که امسال تلویزیون نوروزش را بدون کلاه قرمزی پیش ببرد و حالا شنیدن خبر ساخته شدن اینترنتی برنامه، با استقبال خیلی‌ها مواجه شده. حتی اگر فرض بگیریم خبرجعلی هم نباشد واقعا چرا باید تیم ایرج طهماسب و حمید جبلی برای یک کانال تلگرامی برنامه سازی کنند؟ چه سودی از این کار می‌برند؟ این گروه که با تلویزیون برای ساخت برنامه به توافق نرسیده‌اند حالا حضور در کانال تلگرامی راضی‌شان می‌کند؟ حداقل اگر مثل سایر برنامه های اینترنتی، حمایت مالی برایشان وجود داشت مسئله فرق می‌کرد. از همین مسئله می‌شود نتیجه گرفت که ماجرا کاملا جعلی است.

روشن شدن ماجرا در عید غدیر

حالا اگر فرض بگیریم خبر جعلی است چه کسی دارد از این کانال سود می‌برد؟ مسئله دیگر اینکه پس ماجرای علی علیپور چیست؟ او واقعا به یک برنامه با حضور کلاه قرمزی دعوت شده و جلوی دوربین رفته؟ اگر نرفته چرا از زمان انتشار خبر تا الان چیزی را تکذیب نکرده؟ همه این مسائل فعلا در هاله‌ای از ابهام است و معلوم نیست قرار است به کجا برسد. بهرحال با توجه به زمان اعلام شده، اگر واقعا برنامه‌ای در کار باشد باید روز 28 شهریور و عید غدیر از آن رونمایی شود، تا یک هفته دیگر اصل ماجرا مشخص می‌شود.


منابع: هفت صبح / اقتصاد آنلاین