تبیان، دستیار زندگی
انتخاب یک مدرسه خوب، اولین قدمی می باشد که هر والدینی جهت موفقیت تحصیلی و پیشرفت درسی فرزندان خود به آن توجه می کنند و با بررسی های زیاد و با توجه به شخصیت فرزندشان، مدرسه را انتخاب می کنند چون هر کودکی، شخصیتی متفاوت از دیگری دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدرسه خوب

مدرسه یا مکتب مکان آموزشی می باشد که برای آموزش دانش آموزان تحت نظر معلمان طراحی شده است.

مدرسه خوب

پیشتر در مورد انتخاب مدرسه خوب، دغدغه والدین که به  طور معمول برای انتخاب مدرسه فرزند خود دقت بسیاری به خرج می دهند صحبت هایی داشته ایم. با آغاز سال تحصیلی جدید نوآموزان برای اولین بار خانه دوم خود یعنی مدرسه را تجربه می کنند.

همان طور که می دانید دلایل زیادی وجود دارد که بعضی از دانش آموزان از رفتن به مدرسه حراس دارند، یکی از علل اصلی و مهم ترین نارضایتی آنها عبارتند از: (می خواهم در خانه بمانم!) بعضی از دانش آموزان در این سن به زمان بیشتری برای سازگار کردن خود با قوانین و محیط های جدید نیاز دارند.

 راه هایی را برای تشویق دانش آموز به منظور رفتن به مدرسه بیازمایید. با نظری مساعد درباره مدرسه صحبت و روزهایی را که قرار است اتفاقات خاصی در مدرسه بیفتد برایش بازگو کنید.

حال ببینیم مدرسه خوب چگونه مدرسه ای  است و برای داشتن یک مدرسه زیبا چه کارهایی باید انجام داد.
انتخاب یک مدرسه خوب، اولین قدمی می باشد که هر والدینی جهت موفقیت تحصیلی و پیشرفت درسی فرزندان خود به آن توجه می کنند و با بررسی های زیاد و با توجه به شخصیت فرزندشان، مدرسه را انتخاب می کنند چون هر کودکی، شخصیتی متفاوت از دیگری دارد. گاهی ممکن است یک کودک در کلاس های کم جمعیت رشد بهتری داشته باشد و دیگری، در کلاسی پر جمعیت.

عصری که ما در آن زندگی می کنیم، به کلی متفاوت از زمان های گذشته است. پدیده های جدید متنوع و به هم پیچیده آنچنان فراوان می باشند که دانایی ها و امکانات را اجتناب ناپذیر می کنند، به همین دلیل در روند استفاده از امکانات در راه مقابله منطقی و فراگیر مسایل دنیای جدید به خصوص نگرش های دانش آموزان باید از اصول بهداشت روانی استفاده کرد، چرا که دانش آموزان ما نیازمند فضای شاد برای شاداب زیستن می باشند.

مدرسه خوب

همان طور که  اکثر منازل شهری تبدیل به آپارتمان های کوچک و تاریک و به دور از فضاهای بازی و حرکتی برای کودکان شده است، حداقل کاری که می توان برای تامین بهداشت جسمی و روحی آنان انجام داد، ایجاد فضای مفرح و شادی بخش در مدارس می باشد، چرا که دانش آموزان چندین ساعت از روز را در مدرسه می گذرانند و اگر فضا سازی مناسبی در مدارس انجام شود، مسلماً به شاد زیستن دانش آموزان کمک بسیار مهمی خواهد شد.

 ابتدا شاداب کردن محیط مدرسه به ایجاد فضای مناسب و فضاسازی ظاهری منتج می شود. لیکن با نگاهی دقیق تر باید عنوان کرد که شاداب سازی فقط جنبه ظاهری ندارد چون داشتن بهداشت روانی سالم نیازمند رعایت اصولی است که هم جنبه مادی و هم جنبه معنوی دارد و در واقع شاداب سازی را باید در ابعاد ظاهری و ابعاد معنوی جست و جو کرد که هر یک از این موارد شامل بررسی موضوعات و مواردی مهم است که با در نظر گرفتن آنها مطمئناً می توانیم روح و روان و جسم و جان دانش آموزان را شاد کنیم.
زیبا سازی ظاهری مدارس و دیدن فضا و محیطی زیبا باعث ایجاد نشاط و انگیزه در دانش آموزان می گردد.

اولین مکانی که دانش آموزان هر روزه ابتدا به آن قدم می گذارند حیاط مدرسه می باشد و تایمی را در حیاط سپری می کنند تا زنگ کلاس به صدا درآمده و با صف وارد کلاس شوند، پس حیاط مدارس، با ایمن بودن و پاکیزگی دیوارها و سطح زمین، کاشت درخت و گل و گیاه، گذاشتن نیمکت های رنگی و زیبا می توان تزیین نمود.

ساختمان مدارس را از طریق داشتن کاشی و سرامیک های مناسب ورنگ آمیزی در و دیوارها می توان زیبا ساخت.


کلاس های درس نیز باید از مساحت، نور کافی و نیمکت های مناسب جهت راحت نشستن دانش آموزان برخوردار باشند و پنجره های کلاس را با پرده های زیبا می توان زیبا ساخت.
راه پله ها نیز باید ایمن باشند و راهروهای کلاس ها، دفتر معلمان، اتاق مشاوره و... را نیز می توان با رنگ مناسب تمیز و آراسته کرد.

بعد از اتمام کلاس در زنگ تفریح دانش آموزان برای بازی و خوردن تغذیه خود به حیاط مدرسه رفته و وارد محل آبخوری ها می شوند پس بهتر است که در آبخوری ها از سنگ های تمیز استفاده شود و بلندی سکوی آب خوری مناسب با قد دانش آموزان درست شده باشد.
برای سرویس های بهداشتی و دستشویی ها از کاشی های مناسب و در محل شستشوی دست ها از صابون مایع می توان استفاده کرد.

برای زیبا سازی راهروها و ورودی ها از گلدان های گل طبیعی و مصنوعی جهت ایجاد فضایی سبز می توان استفاده نمود.

مدرسه خوب

برای مطالعه دانش آموزان و آشنا کردن آنها با کتاب و فواید کتاب خوانی لازم است که در مدارس محلی به نام کتابخانه وجود داشته باشد و کتابخانه ها را از طریق کمدهای یکرنگ و یک مدل جهت نگهداری کتاب ها، استفاده از گلدان های طبیعی در فضای کتابخانه، میز و صندلی های یکرنگ و قفسه های زیبا جهت در دسترس قرار دادن مجلات و روزنامه ها می توان زیباتر نمود.

شکی نیست که یکی از وظایف مهم تربیتی مدیریت مدارس تشویق دانش آموزان به مشارکت و تعاون در همه امور است و آنان می توانند با تدوین برنامه های مناسب به جلب مشارکت دانش آموزان در امور مختلف اقدام کنند و این موضوع می تواند به احساس مفید بودن و دور شدن از انزوا و کسالت در دانش آموزان کمک کند و خود یکی از موارد شاد زیستن می باشد.

مدرسه خوب

به طور مثال خوب است دانش آموزان جهت چیدمان کتاب ها در کتاب خانه و طبقه بندی موضوعی کتاب ها مشارکت داشته باشند و نظر آنها را در مورد کتاب های مورد علاقه شان پرسیده تا کتاب هایی تهیه شود که مورد توجه آنها می باشد و در مواردی دیگر می توان آنها را به توجه و رسیدگی به گل و گیاهان طبیعی موجود در مدرسه تشویق کرد این امر موجب شادابی دانش آموزان و احساس مسئولیت آنها در مورد زیباسازی مدرسه شان می باشد.

استفاده از رنگ های شاد و روشن در پوشش ظاهری دانش آموزان و پوشش ظاهری معلمان، مدیر و معاونان با رعایت تمامی موازین شرعی در داشتن روحیه ای شاد تاثیر گذار می باشد.
با کمی تأمل به این نتیجه می رسیم که با انجام بسیاری از پیشنهادات ساده اما کارآمد می توانیم شادابی و طراوت را به دانش آموزان این مرز و بوم هدیه دهیم و در نهایت جامعه ای شاد داشته باشیم که این خود باعث رشد استعدادها و خلاقیت ها در دانش آموزان ما خواهد شد.

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان - مرجان سلیمانیان