تبیان، دستیار زندگی
سرخابی ها در حالی هشتاد و سومین جدال خود را برگزار می کنند که دو تیم وضعیت متفاوتی را نسبت به یکدیگر تجربه می کنند .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وضعیت سرخابی ها قبل از داربی

سرخابی ها در حالی هشتاد و سومین جدال خود را برگزار می کنند که دو تیم وضعیت متفاوتی را نسبت به یکدیگر تجربه می کنند .

بهمن اسدی- بخش ورزشی تبیان
فوتبال

پرسپولیس و استقلال تاکنون هشتاد و دوبار با هم مصاف داشته اند. در این هشتاد و دو بار این دو رقیب دیرینه ضمن این که گرمابخش فوتبال ایران بوده اند حال و هوایی متفاوت را تجربه کرده اند. گاهی قرمزها تیم برتر زمین بوده اند و گاه آبی ها گوی سبقت را از رقیب ربوده اند.

جالب این که اغلب نتیجه پایانی با آنچه از قبل پیش بینی می شد تفاوت های فراوان داشته است.  جدای از نتایجی که در تاریخچه ملاقات های این دو تیم رقم خورده آنچه سخت به چشم می آید این که این دیدار با همه دیدارهای لیگ کاملا متفاوت است. برای همین هم هست که حتی در زمان قرعه کشی هردوره از لیگ هفته برگزاری شهرآورد برجسته می شود و طرفداران دو تیم خود را برای آن روز آماده می کنند و کرکری سراسر هفته های قبل را در بر می گیرد.

با این مقدمه و با این فرض که همه از دلایل حساسیت این بازی آگاه هستند با هم نگاهی گذرا به شرایط این دوتیم قبل از مصاف هشتاد و سوم می اندازیم. برای بررسی وضعیت این روزهای استقلال و پرسپولیس اگر به کمی قبل نظر کنیم باید تعجب را چاشنی کار خود نماییم. آبی ها که در دوره ای درخشان با چند پیروزی پی در پی در ابرها سیر می کردند هرگز باور نمی کردند خیلی زود قافیه را به قرمزها ببازند.

آنها که با لقب سوبله و چوبله در آستانه بردهای شیرین دیگری بودند ناگهان آسمان را ابری ابری دیدند. قرمزها بعد از برد عجیب با سه گل ... و کمی فراز و نشیب اکنون تیم برتر داربی های اخیر هستند. آخرین مصاف سرخابی ها با نتیجه 4-2 به سود پرسپولیس تمام شده تا آنها حتی عدد چهار را از آبی ها پس بگیرند. اوضاع وقتی برای منصوریان و استقلال بدتر می شود که بدانیم برخلاف روند چند ساله اخیر آبی در بدترین روزهای خود در انتهای جدول قرار دارند و پس از پنج هفته مزه پیروزی را هم نچشیده اند.

به عبارتی استقلال تاکنون در چنین شرایطی برابر پرسپولیس نبوده و باید دید تا تیم فعلی با هدایت منصوریان توان عبور از این بحران را دارد یا نیمکت آبی برای منصوریان داغ تر از حد تحمل خواهد بود. استقلال مشکل بزرگ دیگری هم دارد. تیم فعلی پرسپولیس یکی از بهترین نمایش ها در سالهای اخیر را به تصویر می کشد. تیم برانکو علاوه بر بازی زیبا و تماشاگر پسند در حفظ نتیجه و دروازه هم تبحر دارد. خط دفاع و دروازه بان تقویت شده قرمز تاکنون تنها با قبول یک گل نشان از ثبات و قدرت می دهد.

پرسپولیس امسال در یارگیری هم بسیار بهتر از یک دهه اخیر اقدام کرده و با اشغال صدرجدول روی ابرها سیر می کند. داربی هشتاد وسوم ملاقات تیم های صدر و ته جدول است و شاید روی کاغذ و بر اساس برآوردهای اولیه همه چیز حکایت از برتری بی چون چرای پرسپولیس دارد اما...

اما فراموش نکنیم این بازی حکایت دیگری دارد و همان طور که ذکر شد در بسیاری از اوقات نتایج غیرقابل باور در آن رقم خورده است. این دیدار می تواند پلی برای عبور از جاده شکست به مسیر پیروزی باشد. اگر پرسپولیس براساس شرایط موجود تیم برتر میدان است باید در میدان عمل از آن بهره ببرد و در باد برد قطعی نخوابد. قرمزها برای ادامه روند موفقیت خود راهی جز جدیت و هوشیاری ندارند. اگر آنها در خواب و خیال نتایج رقم خورده و شرایط جدول باشند پس از نود دقیقه اوضاع را سخت و دشوار خواهند دید.

فراموش نکنیم استقلال اگرچه در انتهای جدول است اما این جایگاهی واقعی برای آبی ها نیست. شاگردان منصوریان علاوه بر ضعف های که داشته اند با بد اقبالی هم مواجه بوده اند. آنها این دیدار را به عنوان فرصتی بزرگ برای فرار از بحران می دانند و قطعا هرچه در توان دارند در این ملاقات به کار می بندند. این اتفاقی بود که پیش از این بارها رخ داده و هیچ بعید نیست بازهم روی دهد. منصوریان که محبوبیتی خاص نزد هواداران دارد و تاکنون با آرامش آنها مواجه بود خوب می داند با پیروزی احتمالی در این بازی جایگاهش را حفظ می کند و اگر غیر از این باشد باید رفته رفته غزل خداحافظی بخواند. آبی ها برای فراموشی بحران پنج هفته ای چاره ای جز بردن ندارند.اما...

استقلال و پرسپولیس دو سرمایه بزرگ فوتبال ایران هستند که سالها گرمابخش این رشته بوده اند. قدرت این دو تیم بدون تردید باعث تقویت فوتبال و تیم ملی خواهد بود. ما نیز مثل همه دلسوزان فوتبال چشم انتظار یک فوتبال خوب تماشاگرپسند هستیم. پیروز میدان هر تیمی بود مبارکش باشد. یادمان نرود که این فراز و نشیب ها جزیی از فوتبال است.

اما فراموش نکنیم پرسپولیس برانکو که دوره پیشرفت را طی چندماه سپری کرده این روزها لقمه ای گلوگیر برای همه تیم هاست. از سوی دیگر برخی یاران قرمز اکنون راه غلبه بر استقلال و رسیدن به دروازه این تیم را خوب بلدند و تبحرو آرامش خاصی در این زمینه دارند. قرمزها علاوه بر این نقش جدی برانکو را در تیم حس می کنندو مربی که اگر لازم بداند بهترین های تیمش را نیمکت و سکونشین می کند. ملاقات هشتاد وسوم سرخابی ها اگرچه تعادل لازم را ندارد اما چون همیشه حساس و سخت خواهد بود. هیچ تیم و بازیکنی نه کم فروشی می کند و نه حق پاپس کشیدن را دارد. قطعا در این دیدار هم حفظ دروازه با یاران پرتعداد و حمله با حداقل نفرات، دلبستن به حوادث و اشتباهات حریف حرف اول و آخر را خواهد زد. اما ...

اما فراموش نکنیم این آیینه تمام نمای فوتبال ایران است. همه انتظار دارند دو تیم بزرگ و باسابقه فوتبال ایران نمایش زیبایی از توانایی های خود را بروز دهند. دو تیم با این همه سرمایه تماشاگر و طرفدار و بودجه هنگفت از جیب مردم باید فوتبال قشنگ ارائه دهند. خوشبختانه چند صباحی است که از صفر-صفرهای کسالت بار فاصله گرفته ایم. این امر میسر نمی شود مگر این که طرفداران پس از شکست احتمالی تعادل را در انجام انتقاد بروز دهند. واکنش های احساسی کنترل نشده سابقه ذهنی بدی ایجاد می کند تا بازیکنان در آینده بازهم با احتیاط فراوان زیبایی فوتبال را به فنا بکشند.

استقلال و پرسپولیس دو سرمایه بزرگ فوتبال ایران هستند که سالها گرمابخش این رشته بوده اند. قدرت این دو تیم بدون تردید باعث تقویت فوتبال و تیم ملی خواهد بود. ما نیز مثل همه دلسوزان فوتبال چشم انتظار یک فوتبال خوب تماشاگرپسند هستیم. پیروز میدان هر تیمی بود مبارکش باشد. یادمان نرود که این فراز و نشیب ها جزیی از فوتبال است. امروز اگر این رنگ برد به سرعت زمان بردن رنگ دیگر فرا خواهد رسید. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که نتیجه این دیدار اگرچه مهم است اما آخر لیگ نیست. هفته ششم به پایان می رسد و دو تیم بیست وچهار هفته دیگر در پیش دارند. مدت زمانی که در آن می توان اتفاقاتی را رقم زد که نتیجه این ملاقات کاملا به فراموشی سپرده شود.