تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر ساخت حشره کش برای از بین بردن سفید بالک ها بود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنترل و مبارزه با پشه های سفید تهران

کنترل و مبارزه با پشه های سفید تهران

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: کنترل و مبارزه با پشه های سفید تهران
نام ارائه دهنده/دهندگان: ثنا دهقانی – نرگس خبازی
زمینه و نوع پروژه: شیمی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان 8 تهران (دوره اول)

چکیده

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر ساخت حشره کش برای از بین بردن سفید بالک ها بود.

مقدمه

سفید بالک ‌ها از آفات مهم برای طیف وسیعی از محصولات کشاورزی مهم در بسیاری از نقاط جهان به ویژه در مناطق گرمسیری هستند. سفید بالک ‌ها در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و به ویژه در شرایط گلخانه ‌ای بر روی گیاهان زینتی و محصولات گلخانه ‌ای در جمعیت‌ های خیلی بالا دیده می ‌شوند. هر حشره میزبانی دارد یعنی یک گیاه میزبانی اش را می کند. کرم درخت نارون تنها بر روی این درخت می تواند زندگی کند. مگس سفید نیز در داخل جالیزها و گلخانه ها و اطراف آن زندگی می کنند اما به دلیل تغییرات اقلیمی به دنبال میزبان های جدیدی هستند. به دلیل کم آب و خشکسالی های اخیر این مگس ها به داخل شهر هجوم آورده اند اما مدیریت شهری با یکسری اقدامات مانند نصب برچسب های زرد بر دور درختان مانع ورود تخم های آن ها به بدنه درختان شده و بیشتر تخم گذاری ها بر روی زمین انجام می شود.

سفید بالک ها حشرات کوچکی هستند که سطح بدن و بال‌ های آن ها به وسیله پودر سفید رنگی پوشیده شده است و در ظاهر شباهت بسیاری به پروانه ها دارند. در واقع انسان آن ها را در آسمان شبیه به ریزگردهای کمی درشت مشاهده می کند نه مانند مگس و حتی می توان گفت پشه ها نیز کمی از سفید بالک ها بزرگترند

این حشرات در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و به ویژه در شرایط گلخانه‌ ای روی گیاهان زینتی و محصولات گلخانه‌ ای در جمعیت‌ های بالا دیده می ‌شوند.

مهم ترین علت افزایش حشرات مذکور در طبیعت و شهرها را می توان تغییر اکوسیستم موجود دانست. حشرات شکارچی که خوراکشان سفید بالک است، در اثر استفاده بیش از حد و نامناسب از سم های شیمیایی و همچنین آلودگی های به وجود آمده در محیط زیست از بین می روند و نتیجه آن افزایش تعداد مگس های سفید می شود.

کنترل و مبارزه با پشه های سفید تهران

هدف پژوهش

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر ساخت حشره کش برای از بین بردن سفید بالک ها بود بود.

روش

در این پژوهش دانش آموزان اقدام به ساخت حشره کش به دو شیوه 1. با استفاده از پودر فلفل سیاه و سیر و پیاز و 2. با استفاده از پودر پرتقال، کردند.

1. حشره کش تهیه شده با پودر فلفل سیاه و سیر و پیاز

دانش آموزان در یک مخلوط کن ۲ عدد فلفل سیاه، یک پیاز بزرگ و یک سیر " کلیه حبه های یک سیرکامل مورد نیاز است" را با مقداری آب ریختند. سپس ۱ گالن آب روی مواد به دست آمده ریخته و 24 ساعت در همین حالت نگه داشتند و سپس از صافی عبور دادند.

2. اسپری با پوست پرتقال

دانش آموزان ابتدا یک فنجان آب جوش بر روی پوست کنده شده یک پرتقال ریختند. بعد از گذشت 24 ساعت آن را از صافی عبور دادند و در ظرف شیشه ای ریختند. به مایع صاف شده در شیشه چند قطره صابون مایع اضافه کرده و روی حشره اسپری نمودند. پرتقال و مرکبات دارای ترکیبات حشره کش طبیعی هستند که لیمونن «هیدرو کربن شیرینیو لینالول» نوعی الکل اشباع نشده در جه سوم نامیده می شوند.

مواد و وسایل مورد نیاز:

1. چند ظرف برای جمع آوری پشه های سفید (این ظرف های باید در دار باشند.)
2. تعداد قابل توجهی پشه سفید
3. آب
4. پوست پرتغال
5. مایع صابون
6. 2 تا 3 حبه سیر تازه
7. 1 عدد پیاز
8. فلفل قرمز
9. فلفل سیاه

مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله
6. آشنایی با موارد استاندارد پروژه
7. آشنایی با انواع حشرات سفید
8. آشنایی با ساخت حشره کش با استفاده از مواد مختلف

بخش پروژ های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه:مهدی رحمانی،تنظیم:نیلوفر یاقوتی