تبیان، دستیار زندگی
کتاب «گفتگو با نوه هایم درباره عالم» نوشته اوبِر ریو با ترجمه مهدی ضرغامیان توسط انتشارات آفرینگان منتشر و راهی بازار نشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگوهای اخترشناس کانادایی با نوه اش کتاب شد

کتاب «گفتگو با نوه هایم درباره عالم» نوشته اوبِر ریو با ترجمه مهدی ضرغامیان توسط انتشارات آفرینگان منتشر و راهی بازار نشر شد.

بخش کتاب وکتاب خوانی تبیان
title

کتاب «گفتگو با نوه هایم درباره عالم» نوشته اوبِر ریو به تازگی با ترجمه مهدی ضرغامیان توسط انتشارات آفرینگان منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب در قالب مجموعه «گفتگو با...» چاپ شده که مجموعه ای برای یادگیری و اندیشیدن نوجوانان است و قرار است عناوین دیگرش هم توسط این ناشر به چاپ برسند.

اوبر ریو، اخترفیزیکدان شناخته شده کانادایی که به ایزاک آسیموف دنیای فرانسوی زبان شهرت دارد، در آستانه ۸۰ سالگی با نوه هایش به گفتگو نشسته و این کتاب حاصل گفتگوهای مذکور است. ریو از خلال این گفتگوها کوشیده به سوال های نوه هایش درباره عالم و آغاز و انجام آن پاسخ دهد. به همین دلیل او این کتاب را وصیت نامه فکری خودش می داند. نسخه اصلی «گفتگو با نوه هایم درباره عالم» در سال ۲۰۱۱ چاپ شده است.

ویو می گوید: من ۸ نوه دارم که بین ۶ ماه تا ۲۱ سال سن دارند و این کتاب را به آن ها هدیه می کنم. وقتی می خواستم نگارش این کتاب را شروع کنم، حس کردم که خوب است به آن ارزشی نمادین بدهم و آن را وصیتنامه ذهنی خودم تلقی کنم.

این فیزیکدان در بخش «سرآغاز» این کتاب می گوید: بنا را بر این گذاشتم که با بچه های حدودا ۱۴ ساله صحبت کنم. به علاوه روی سخن من در این کتاب با تمام کسانی است که دوست دارند درباره جهانمان و سرگذشتش اطلاعاتی داشته باشند. این کتاب حاصل گفتگوی من با یکی از نوه هایم در شب های تابستان است. ما زیر آسمانی پرستاره گفتگو می کردیم. روی صندلی های راحتی مان ولو می شدیم و آسمان را تماشا می کردیم.

عناوین بخش های مختلف کتاب که گفتگوهای مختلفی در آن ها درج شده، به این ترتیب است: تماشای آسمان، ستاره ها چقدر با ما فاصله دارند؟، ستاره ها از چه ساخته شده اند؟، گرمای خورشید از کجا می آید؟، چگونه عمر خورشید را تخمین می زنیم؟، ما گرد و غبار ستاره ها هستیم، کندوها و کهکشان ها، عالم در حال گسترش، تاریخ مختصر عالم، عمر عالم چقدر است؟، آیا ما در عالم تنها هستیم؟، طبیعت همچون نوشتن ساختار دارد، پله های طبیعت، پاسکال و بالای نردبان، لوح های سنگی، جهان های موازی، ساعت و ساعت ساز، سیاه چاله چیست؟، ماده تاریک، انرژی تاریک و آینده عالم، تامل بیشتر

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

* آهان، فهمیدم. با این حرف ها کلمه روباه را ساختید.

بله. باید همه حروف را پشت سر هم بگذارم تا در ذهن تو تصویری از کلمه روباه شکل بگیرد. به این وضعیت می گوییم ویژگی «تجلی یافتن». معنای این کلمه موقعی در ذهن تو شکل گرفت که من همه این حروف را به طور منظم چیدم. بعد تو توانستی معنایی از این مجموعه به دست آوری. فرهنگ های لغت به این منظور تهیه می شوند که این معانی را مشخص کنند. همه زبان های دنیا چنین نظم و ساختاری دارند. حالا این بازی را با کلمات می کنیم. مثلا من می نویسم: «روباه مرغ را خورد.»

*یعنی جمله می سازید؟

بله، جمله ای که معنی دارد...

این کتاب با ۱۴۳ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۸۰ هزار ریال منتشر شده است.


منبع:خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .