تبیان، دستیار زندگی
ند  احیای جاده ولایت جاذبه‌های گردشگری و زیارتی شهر مشهد را بیش از گذشته خواهد كرد. به گزارش خبرگزاری تبیان به نقل از  ستاد خبری جشنواره فرهنگی ـ هنری امام رضا (ع)، مهندس «سالاری» مدیر پژوهشكده جاده ولایت در ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احیای جاده ولایت سفر به مشهد را لذت بخش می‌كند


 احیای جاده ولایت جاذبه‌های گردشگری و زیارتی شهر مشهد را بیش از گذشته خواهد كرد.

به گزارش خبرگزاری تبیان به نقل از  ستاد خبری جشنواره فرهنگی ـ هنری امام رضا (ع)، مهندس «سالاری» مدیر پژوهشكده جاده ولایت در دومین نشست علمی ـ پژوهشی احیای جاده ولایت ضمن بیان مطلب فوق افزود: در احیای مسیر حركت امام رضا (ع) از ابتدای منطقه ورود امام رضا (ع) یعنی شلمچه تا رسیدن به خراسان به ده‌ها كاروانسرا، بقعه متبركه و شهرهای باستانی می‌رسیم كه احیای این مسیر می‌تواند علاوه بر افزایش سفرهای زیارتی سبب جذب گردشگری و تقویت این صنعت شود.
وی در مورد مسیر حركت امام رضا (ع) از شلمچه تا خراسان اظهار كرد: امام رضا (ع) پس از هجرت از مدینه و گذر از مسیرشلمچه وارد ایران شدند و سپس توقف كاروان در اهواز و در ساحل شرقی رود كاروان بوده است.
وی افزود: پس از آن كاروان امام (ع) وارد منطقه زاگرس شده و در ارجان كه شمال بهبهان است و در آن زمان منطقه‌ای پررونق بوده‌است كنار پل ساسانی توقف كوتاهی می‌كند.
سالاری با اشاره به اینكه پس از عبور از ارجان شیراز و معبر تنگ تكاب دو راهی بوده است كه كاروان امكان عبور از آن را برای رسیدن به منطقه خراسان داشته است، تصریح كرد: معبر تنگ تكاب بهترین راه برای رسیدن به خراسان است و كاروان امام رضا (ع) نیز با انتخاب این مسیر و گذر از یزد وارد منطقه طبس می‌شود و پس از اطراق در منطقه جوخواه كه محل اطراق كاروانیان بوده است منطقه ترشیز میزبان امام علی (ع) و همراهان‌شان بوده است.
وی افزود: امام (ع) پس از سكونت كوتاه در منزل فضل دربلاش‌آباد و دیدار با علمای شهر به سمت طوس حركت می‌كنند.
مدیر پژوهشكده ولایت در ادامه پس از تبیین مسیر حركت امام رضا (ع) اظهار كرد: این مسیر وجود شهر نوظهور، تخریب شهرهای قدیمی، تغییر نام شهرها و منطقه‌ها، جنگ‌ها، قیام‌ها، آشوب‌ها و ركود و رونق اقتصادی و تغییر حكومت همه از موانعی بودند كه راه را برای ما مشكل و حتی گاهی غیرممكن می‌كرد، اما گروه تحقیق ما با مدد از امام رضا (ع) سعی كرد تا ضریب خطا در شناخت این مسیرها را به حداقل برساند.

نكته:
"احیاء مسیر حركت امام رضا (ع) به لحاظ مسائل تاریخی و معنوی و آشنایی نسل نوجوان و جوان و حتی نسل‌های آینده با این موضوع و ارتباط بیشتر آنها با زندگی وشخصیت امام هشتم (ع) بسیار موثر است و توجه مسئولان به این موضوع جای تقدیر دارد ولی به شرطی كه پرداختن به این مسئله صرفا به دلیل كسب سود و درآمدهای بیشتر از راه جذب گردشگر و سوء استفاده برخی از افراد نباشد.
زیرا تجربه نشان داده است بعضی از افراد در ابتدای كار با شعارهای گوناگون مسائل دینی و قر آنی را سرلوحه كار خود قرار می‌دهند ولی پس از مدت زمان اندكی آن شعارها رافراموش كرده و در عمل تنها به سود و زیان خود فكر می‌كنند.