تبیان، دستیار زندگی
کتاب «تودرتویی شگردها» نوشته حسین سناپور شامل 8 مطلب و یادداشت درباره داستان نویسی منتشر و راهی بازار نشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشت جستار حسین سناپور درباره داستان نویسی کتاب شد

کتاب «تودرتویی شگردها» نوشته حسین سناپور شامل 8 مطلب و یادداشت درباره داستان نویسی منتشر و راهی بازار نشر شد.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان

هشت جستار حسین سناپور درباره داستان نویسی کتاب شد

کتاب «تو در تویی شگردها» نوشته حسین سناپور شامل 8 نوشته یا مقاله درباره داستان نویسی به تازگی منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب هشتاد و چهارمین عنوان مجموعه «درباره ادبیات» است که توسط این ناشر چاپ می شود.

«ده جستار داستان نویسی» و «جادوهای داستان» (چهار جستار داستان نویسی) دو اثر دیگر از این داستان نویس هستند که پیش از این در قالب مجموعه مقالاتی درباره داستان نویسی به چاپ رسیده اند.

«داستان کابوسی»، «داستان جنایی: انگاره ماز»، «نظرگاه: کارکردهای نامتعارف»، «راوی همچون نقاب»، «کارکردهای دوم شخص»، «داستان یعنی مواجهه»، «قصه یی که نباید گفت» و «سختی جذاب، آسانی دل کندنی» عناوین 8 جستاری هستند که در این کتاب به چاپ رسیده اند. ابتدای این مطالب هم بخش کوتاهی به نام ورودیه درج شده که سناپور در آن، توضیحات لازم درباره کتاب و مطالب درج شده در این اثر را توضیح داده است.

سناپور معتقد است این کتابش به دلیل داشتن مقالات و مسائل نظری، شبیه دیگر آثار معمول آموزشی نیست که متمرکز بر یک موضوع مشخص و معین هستند. این نویسنده می گوید اگر مخاطبی، دو کتاب «ده جستار داستان نویسی» و «جادوهای داستان» او را خوانده باشد، می تواند ادامه مطالب آن ها را در این کتاب جستجو کند. با این حال مقالات این کتاب، ذاتی مستقل از نوشته های پیشین سناپور دارند و می توان مبنای واکاوی داستان های مختلف از جمله کابوسی و جنایی را در آن ها جستجو کرد.

او درباره این کتاب و دو کتاب پژوهشی دیگرش می گوید: هرچه هست، چه در این کتاب و چه در دو مجموعه جستار قبلی، سعی من ابتدا عمیق تر کردن نگاه مان به داستان بوده است و سپس، از همان طریق، آموزش بعضی جنبه های داستان نویسی. موفق یا ناموفق، ارزیابی اش با خوانندگان.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

حال برای بازتر شدن موضوع سراغ کوندرا برویم که کاری که در رمان هاش می کند (بار هستی، هویت و رمان های دیگرش) همین کنار گذاشتن دانای کل همه چیزدان است، یعنی همان کاری که یوسا یا وولف می کنند، اما با تفاوتی مهم. در کار کوندرا چون اعمال معمولا غریبی از شخصیت ها سر می زند و پیچیده گی های نامتعارفی در رفتار آن ها نشان داده می شود، طبعا این انتظار ایجاد می شود که راوی داستان آن پیچیده گی ها و غرابت ها را توضیح بدهد، اما برخلاف نویسنده هایی مثل بالزاک و تولستوی، راوی رمان کوندرا این ها را توضیح نمی دهد و ناگفته می گذارد. دلیلش هم چیزی جیز این نیست که بگوید درون آدم ها و رفتارهاشان عجیب و غریب تر از آن است که کاملا قابل توضیح باشد. در واقع رمان کوندرا نوشته شده تا همین غیرقابل توضیح بودن را نشان بدهد. در این صورت است که می فهمیم از نظرگاه دانای کل کارکردی نامتعارف گرفته شده و خلاف انتظار پیشینی از این نظرگاه، با آن رفتار شده است.

این کتاب با 126 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 100 هزار ریال منتشر شده است.


منبع: مهر