تبیان، دستیار زندگی
بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو با حضور ایران افتتاح شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افتتاح نمایشگاه کتاب مسکو با حضور ایران

بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو با حضور ایران افتتاح شد.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان

افتتاح نمایشگاه کتاب مسکو با حضور ایران

مراسم افتتاح نمایشگاه کتاب مسکو چهارشنبه 17 شهریور باحضور رئیس دومای روسیه، ناشران، نویسندگان و نمایندگان کشورهای مختلف برگزار شد.

غرفه موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران نیز که به نمایندگی از نشر کشورمان در این دوره از نمایشگاه حضور پیدا کرده با حضور ملکی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو، شهرام نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، خاتمی، رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه شهید بهشتی، محمد سلگی مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتاب خوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعادت نژاد معاون رایزن فرهنگی ایران و مظفری مسئول بخش فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو افتتاح شد.

بیش از 200 عنوان کتاب در حوزه ایران شناسی، ادبیات، کودک و نوجوان، کتاب های فارسی ترجمه شده به زبان روسی، کتاب های شعر و داستان های معاصر فارسی دوزبانه در غرفه ایران به نمایش گذاشته شده است. حضور سارا خرامان تصویرگری که آثارش در سال 2016 به کاتالوگ نمایشگاه بین المللی کتاب بلونیا راه یافته در غرفه ایران  از دیگر برنامه های حضور ایران در نمایشگاه کتاب مسکو است.

یونان مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه کتاب مسکو است. رونمایی از کتاب «ایران ما» به زبان روسی اثر دکتر احمد خاتمی، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی، معرفی صنعت نشر ایران در قالب کتابچه به زبان روسی که مشتمل بر معرفی مراکز اطلاع رسانی کتاب در ایران مانند خانه کتاب و کتابخانه ملی است، معرفی جوایز کتاب، معرفی طرح های حمایتی کتاب در عرصه بین المللی نظیر تاپ، معرفی اتحادیه ها و تشکل های نشر و آژانس های ادبی از دیگر برنامه های غرفه ایران است. همچنین معرفی و نمایش جدیدترین کتاب های ترجمه شده فارسی به زبان روسی، معرفی طرح تاپ به منظور تشویق، ترجمه و نشر آثار فارسی به زبان های دیگر و عرضه 60 عنوان کتاب کودک ایرانی چاپ شده در کشورهایی همچون فرانسه، انگلستان، مالزی، ایتالیا، کره جنوبی، ژاپن، چین، نروژ،هنگ کنگ، لهستان، تایلند، تایوان، ترکیه، دانمارک، فلسطین و هند، رایزنی با ناشران روسی برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران با توجه به مهمان ویژه شدن دو کشور و گسترش روابط در حوزه نشر، معرفی نمایشگاه کتاب تهران در قالب بروشور به زبان روسی و پیگیری تفاهم های انجام شده دو طرفه حضور ایران در نمایشگاه مسکو و حضور روسیه در نمایشگاه کتاب تهران از دیگر فعالیت های غرفه ایران است.

رونمایی از کتاب داستان های جنگی، طنز فارسی در سه دهه اخیر در ایران، مروری بر ادبیات ایران و روسیه، برگزاری روز ایران، رونمایی از ترجمه فارسی کتاب آرامگاه لنین، مروری بر ترجمه آثار ادبیات روسی به زبان فارسی، مثنوی معنوی و ادبیات عرفانی، معرفی انجمن ادبی، معرفی مرکز زبان فارسی و معرفی بنیاد ایران شناسی از جمله برنامه هایی است که برای حضور در این دوره از نمایشگاه با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو تدارک دیده شده است.

نمایشگاه کتاب مسکو از تاریخ 17 تا 21 شهریورماه در محل پارک ودن خا برپاست.


منبع: ایسنا