تبیان، دستیار زندگی
مقدمه : ماکت های معماری مدل های فیزیکی ارائه دهنده پروژه های معماری هستند که به منظور ارائه مفاهیم پروژه به متخصصین و یا ارائه آن به کارفرما و عموم به روشی ساده و قابل فهم باشند ساخته می شوند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگه داری از سالمندان، دستاورد برتر متوسطه دوره اول حنان

نگه داری از سالمندان، دستاورد برتر متوسطه دوره اول حنان

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 105 گروه به عنوان گروه های برتر در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های برتر برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

  
مقطع: متوسطه دوره اول
موضوع: نگهداری از سالمندان بصورت شبانه روزی
نام مدرسه: مجتمع حنان دخترانه
نام استاد: خانم امامی و آقای رحیمی
دانش آموزان: آذین آریانی، هستی حاجیان، روژین سررشته داری، دنیا خبیری، مبینا میرمحمدی

چکیده:

ماکت های معماری مدل های فیزیکی ارائه دهنده پروژه های معماری هستند که به منظور ارائه مفاهیم پروژه به متخصصین و یا ارائه آن به کارفرما و عموم به روشی ساده و قابل فهم باشند ساخته می شوند. ماکت های معماری ابزاری است که برای نمایش، ارائه، جلب سرمایه گذاری، اخذ مجوز، و بازاریابی و فروش به کار می رود.

مواد و ابزار: مقوا 400 گرم – مقوا کارتن – ابزار رنگی و مبلمان شهری ماکت و ...
 مقیاس ماکت: 100/1

اهداف و ضرورت های طرح:
سالمندان از گروه های آسیب پذیر جامعه هستند که به مراقبت های ویژه نیاز دارند. مراقبت از سالمندان به آگاهی های فنی و پیچیده نیاز ندارد. اگر اطرافیان، اعضای خانواده و فرد سالمند بعضی از نکات را بدانند و رعایت کنند، از بسیاری حوادث ناگوار  که برای سالمندان رخ می دهد  پیشگیری خواهد شد و شرایطی فراهم می شود که سالمند خود را در خانواده نکند. به طور کلی سالمندان در دوران سالمندی ارزیابی کلی از زندگی خود انجام» سرباری« فرد مفیدی بداند و احساس می دهند. درصورتی که احساس موفقیت را در گذشته خود احساس نکنند دچار افسردگی و یاس نسبت به گذشته خود می شوند با افزایش سن، آسیب پذیری افراد نیز بیشتر می شود. علاوه بر آن، شرایط زندگی سالمندان، آنان را بیشتر در معرفی خطر عواملی که اثر منفی برتندرستی آنان دارد، قرار می دهد. مانند انزوای اجتماعی و وقوع حوادث که تا حد زیادی می توان آنها را کنترل کرد. بسیاری از مشکلات روحی سالمندان مربوط به کنار گذاشتن آنان از خانواده و فعالیتهای اجتماعی است که ایجاد زمینه های مشارکت سالمندان در اجتماع، تقویت و اجرای قوانین حمایت کننده از گام های موثر در رفع این مشکل است.

با توجه به اهداف برپایی و تشکیل چنین مرکزی و اینکه مراجعین به این مراکز دارای ویژگی های خاصی می باشند تشکیلات و سازمان های خاصی را خواهان می باشد.

گروه سنی که سالمندان در آن قرار می گیرند دارای نیاز های خاصی می باشند من جمله نیاز رسیدگی های جسمی و روحی نیاز های جسمی آنان در قالب رسیدگی های پزشکی، نیاز های تغذیه ای و همینطور آمادگی های بدنی که می تواند در چارچوب ورزش های مناسب برای این گروه قرار گیرد. فعالیت های بدنی مناسب می تواند باعث سلامت جسم و روح این عزیزان شود. به علاوه در زمینه خدمات اجتماعی نیاز های مکرر به مشاوره های حقوقی پیش می آید که قابل تعمق و رسیدگی می باشد.

تمام مقولاتی که در بالا ذکر شد می تواند در مکانی مناسب فراهم و ارایه خدمات شود. این مکان می تواند علاوه بر خلاف مراکزی که تا به حال به این منظور آماده خدمات رسانی بوده اند. به صورت روزانه پذیرایی مراجعین باشد تا بدین ترتیب اساس تعلق خاطر به خانواده و خانه برای آنها باقی بماند و همین که در این مراکز خدماتی از قبیل گرد همایی هایی دوستان، صرف غذا و بر آوردن نیاز های درمانی و راهنمایی های قانونی و حقوقی این مراجعین می باشد.

ایده طراحی:
ایده کلی طرح با توجه به محل قرارگیری، گسترش فضاها به داخل فضای سایت و پخش کردن بخش اقامتی در دل طبیعت سایت بوده است و با توجه به حضور مخاطبین اصلی مجموعه یعنی همان سالمندان از گسترش فضاها در ارتفاع جلوگیری به عمل آمد تا آن ها بتوانند به راحتی از خدمات مجموعه به نحوی استفاده کنند که مشکلات ترددی از قبیل حرکت بر روی پله ها وجود نداشته باشد. از همین روی با توجه به قرار گرفتن مجموعه در سایتی با توپوگرافی و شیب های متنوع از سطوح شیبداری استفاده شده تا هم عبور و مرور آسان گردد و هم اینکه کلیت مجموعه با کلیت سایت و شیب آن هم خوانی داشته باشد.
 
دسترسی ویژه ای که به طبقه دوم قسمت اقامتی می رسد از میان حیاط مرکزی مجموعه حرکت کرد تا عبور افراد سالمند برای دسترسی به فضاهای استراحتشان در دل طبیعت باشد و حس یکنواختی را در حین تردد از بین ببرد.


نگه داری از سالمندان، دستاورد برتر متوسطه دوره اول حنان
عکس از طراحی


  
بخش پژوهش های دانش آموزری تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی