تبیان، دستیار زندگی
مراسم تشییع زنده یاد فرهنگ شریف روز 20 شهریورماه برگزار و پیکر وی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده می شود. همچنین با خبر درگذشت وی، پیام های تسلیت از جانب مسئولین و خانه موسیقی و... در فضای مجازی اطلاع رسانی شد، در حالی که این چهره ماندگار موسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جزئیات تشییع فرهنگ شریف و مسئولینی که دیر آمدند!

مراسم تشییع زنده یاد فرهنگ شریف روز 20 شهریورماه برگزار و پیکر وی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده می شود. همچنین با خبر درگذشت وی، پیام های تسلیت از جانب مسئولین و خانه موسیقی و... در فضای مجازی اطلاع رسانی شد، در حالی که این چهره ماندگار موسیقی حتی از داشتن بیمه محروم بود و بارها در خبرگزاری به آن اشاره کرده بود.

فراوری: یاسمن پیشوایی-بخش هنری تبیان

فرهنگ شریف

مراسم تشییع پیکر زنده یاد فرهنگ شریف نوازنده و آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایرانی ساعت 9 صبح روز 20 شهریور به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار خواهد شد.

مقرر شده است که مراسم تشییع از تالار وحدت باشد.

مراسم ترحیم زنده یاد فرهنگ شریف نیز روز سه شنبه 23 شهریور ماه ساعت 18  در مسجد جامع شهرک غرب تهران برگزار می شود.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درپی درگذشت استاد فرهنگ شریف - نوازنده پیشکسوت تار - پیام تسلیتی منتشر کرد.

در پیام تسلیت علی مرادخانی - معاون امور هنری وزارت ارشاد - آمده است:

«انالله و انا الیه راجعون

با کمال تاسف و تاثر، خبر درگذشت هنرمند فرهیخته و والامقام استاد فرهنگ شریف دریافت گردید. آثار ارزشمند، شاگردان هنرمند و فعالیت های گسترده فرهنگی و هنری ایشان، نام فرهنگ شریف را در صدر فهرست نام آوران هنر موسیقی ایران قرار داده و یاد او را در حافظه مردم هنردوست ماندگار ساخته است.

دانش گسترده، بینش عمیق و منش انسانی در کنار پنجه توانا و نوای دلنشین تار فرهنگ شریف، جمع دلداگان به استاد را در طول یک عمر فعالیت هنری افزود و فقدان وی، همه دوستان، شاگردان و ارادتمندان وی را به سوگ نشاند.

اینجانب این ضایعه بزرگ را به جامعه هنری کشور، بویژه بازماندگان معزز آن هنرمند فقید تسلیت می گویم و برای روح آن مرحوم علو درجات، آمرزش و آرامش مسالت دارم.»

مدیرکل دفتر موسیقی فرزاد طالبی در پیامی چنین تسلیت گفت:
"بسمه تعالی
سرو قامتان باغ، چقدر رفتنی اند...
خبر رسید که "استاد فرهنگ شریف"، آن جان زلال تکنوازی و بداهه نوازی تار ایرانی، پس از ماه ها همراهی صبورانه با بیماری، سحرگاه امروز -هفدهم شهریورماه-به خلوت جاودان نغمه ها پیوست.
شخصیت ممتازی که با سیر در گستره ای روشن از توانمندی و خلاقیت و گواهی آثاری شگفت و وزین، "پیوند مهر" در بین "عاشقانه ها"ی هنر این سرزمین می زد و با پنجه ی شیرین و صدای متفاوت و ابریشمین تارش، آثاری ماندگار در عرصه ی همنوازی با نام آوران آواز ایرانی، به دوستداران فرهنگ این دیار، ارزانی می داشت.
برای آن روح گرامی و آسمانی، آرامش و آمرزش الهی و برای خانواده ی محترم و همسر همیشه همراهش و نیز جامعه ی شریف موسیقی، صبر و شکیبایی  آرزومندیم."

فرهنگ شریف

پیام مدیرعامل خانه هنرمندان ایران مجید رجبی معمار نیز بدین شرح منتشر شد:

«درگذشت استاد مسلم موسیقی، نوازنده و آهنگساز پیشکسوت تار «فرهنگ شریف» را که در طی دوران فعالیت های هنری، باشرافت در جهت اعتلای فرهنگ موسیقی کشور تلاش کرد، به خانواده محترم ایشان و اهالی موسیقی و دوستداران هنر ایران زمین صمیمانه تسلیت می گویم.

برای بازماندگان این هنرمند عزیز، از درگاه خداوند متعال صبر و شکیبایی مسئلت می نمایم."

حمیدرضا نوربخش، مدیر عامل خانه موسیقی نیز، درپی درگذشت فرهنگ شریف گفت: شخصیت کم نظیری را از دست دادیم که در دهه های متوالی در عرصه موسیقی درخشید و آثار ماندگاری را باقی گذاشت. او از جوانی درخشید و از جوان ترین نوازندگانی بود که به برنامه  گل های  رادیو جذب شد. او توانست شیوه نوینی را در نوازندگی تار پایه گذاری کند که تا امروز، جوانان این شیوه را دنبال می کنند.

اما نکته جالب آن است که پیام های تسلیت برای درگذشت فرهنگ شریف درحالی از سوی مسولین ارسال می شود که بنابر گفته خانواده اش، به وضعیت این استاد در طول مراحل درمانش کوچکترین توجهی نشد و این استاد حتی تحت پوشش بیمه درمانی هم نبود.

نوربخش  فرهنگ شریف را یکی از استوانه های ارزشمند موسیقی دانست و افزود: شریف در عرصه آهنگسازی نیز آثار ارزشمندی را از خود باقی گذاشته است. او از چهره های ارزشمند موسیقی بود که برایش جایگزینی نداریم. نوربخش درگذشت این هنرمند را به جامعه هنری، خانواده اش و مردم هنردوست تسلیت گفت.

هوشنگ کامکار سرپرست گروه موسیقی کامکارها ، نیز درپی درگذشت این نوازنده پیشکسوت تار  گفت: موسیقی ایران اگر چیزی دارد، از افرادی مانند فرهنگ شریف است که سکوی پرش موسیقی بودند. افرادی مانند او، خورشید موسیقی ملی ما هستند.

وی با بیان این که ضایعه خیلی اسف بار و دردناکی برای جامعه موسیقی اتفاق افتاده است، اظهار کرد: یکی از خصوصیات بارز فرهنگ شریف، صاحب سبک بودن او بود. ما نوازنده ی تار زیاد داریم، اما سبک شریف مشخص بود. فعالیت هایی که او در زمینه موسیقی ملی ایرانی داشت، بر هیچ کسی پوشیده نیست.

او با یادآوری این که تمام اعضای گروه کامکارها با سازهای این اساتید بزرگ شده اند، ادامه داد: افرادی مانند فرهنگ شریف در گوش و قلب تمام موزیسین های ایرانی جا دارند. نام او در موسیقی و قلب ایرانیان هنردوست تا ابد جاودانه خواهد ماند و هیچ چیزی نمی تواند ارزش آن را کم کند.

کامکار با گلایه از این که دست اندرکاران به موزیسین های سالخورده و پیشکسوت توجه نمی کنند، گفت: این موضوع بسیار باعث تأسف گروه کامکارها و شخص من است. ما اکنون اساتید زنده ای مانند استاد دهلوی داریم که خبری از آن ها به گوش نمی رسد و کسی نمی داند چگونه روزگار را سپری می کنند.

اما نکته جالب آن است که پیام های تسلیت برای درگذشت فرهنگ شریف درحالی از سوی مسولین ارسال می شود که بنابر گفته خانواده اش، به وضعیت این استاد در طول مراحل درمانش کوچکترین توجهی نشد و این استاد حتی تحت پوشش بیمه درمانی هم نبود.

فرهنگ شریف استاد مطرح و از نوابغ موسیقی ایران درحالی دوران بیماری را سپری می کرد که بارها او و خانواده اش نسبت به وضعیت درمانی و هزینه های بالای آن سخن گفته  بودند. اما هیچ یک از مسولین قدمی برای تسریع و تسهیل درمان این استاد موسیقی برنداشتند.

منصوره رضایی (همسر مرحوم فرهنگ شریف) در روزهای آخر بیماری این استاد موسیقی گفته بود: «موسسه هنرمندان پیشکسوت تنها 3 در صد بودجه برای هزینه درمانی هنرمندان اختصاص داده که تقریباً می توان گفت مبلغ ناچیزی برای کمک هزینه درمانی است در نتیجه ترجیح دادیم منصرف شویم ، خانه موسیقی هم بودجه چندانی ندارد و بر این نظر بودند که تنها بیمه تکمیلی را اگر شرایطش موجود باشد انجام  خواهند داد.»

استاد شریف هم در یکی از آخرین گفت و گوهای خود درباره روند درمانی اش گفته بود: «در حال حاضر تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستم و منبع درآمدم تنها مقدار پولی است که در بانک است اما تا به امروز هیچ شکایتی نکرده ام و همیشه می گویم پول و روزی را خدا می رساند.»

این نوزانده و آهنگساز برجسته موسیقی ایران همچنین وقتی بر اثر آلودگی هوا در بیمارستان بستری شد، گفته بود: «در پرداخت هزینه ها با مشکل روبه رو بودم؛ چون آن زمان بازخرید شدم و اکنون نه بیمه دارم و نه حقوق می گیرم. البته آقای مرادخانی درباره بیمه با من صحبت کرده و از طرف صندوق حمایت از هنرمندان برای بیمه ما اقداماتی صورت گرفته است. اما تا به حال جوابی دریافت نکرده ام.


منابع:
مهر
فارس
ایسنا
ایلنا