تبیان، دستیار زندگی
هیچ راهی برای اینکه نظام مان بهترین نظام شود وجود ندارد به جز بازگشتن به قرآن و اندیشه های حضرت امام خمینی (ره). هدف ما از ترویج و توسعه قرآن اتصال مردم به خداست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هدف ما از ترویج و توسعه قرآن، اتصال مردم به خداست

ترویج و توسعه قرآن

تبیان به نقل از گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه ای پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت با حضور حجت الاسلام محمدرضا حشمتی، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام خسروی، رئیس پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت صبح امروز سه شنبه ۱۶ شهریور ماه در محل این معاونت برگزار شد.

حشمتی در ابتدا گفت: تشکر می کنم از ستاد برگزاری آزمون که جلسات خوبی داشتند. کم کم وارد عملیات اجرایی آزمون می شویم. از ۲۰ شهریور ثبت نام شروع می شود. سالهای گذشته آزمون در دو نوبت انجام می شد اما امسال آزمون در یک نوبت در ۲۰ آبان ماه برگزار می شود. بنابراین انتظار ما این است که افراد بیشتری در این آزمون شرکت کنند.

وی افزود: امسال کار جدیدی که شده، بخش نامه سازمان مدیریت است. اگر کسانی در آزمون کتبی قرآنی معاونت قرآن و عترت موفق شوند، برای آنها تسهیلاتی قانع می شوند و برای آنها آموزش در حین خدمت محسوب می شود. معمولاً آزمون ها نشانه این است که تعداد موسساتی که موفق شده اند مراحل آزمون را طی کنند در تربیت قرآن آموزان موفق عمل کردند و ما حق الزحمه ای بر اساس تعداد قبول شدگان به موسسان پرداخت می کنیم. همین امروز هم یک میلیون تومان معوقه پرداخت کرده ایم. تاخیرش هم برای این است که ما در ۶ ماهه اول سال نمایشگاه قرآن برگزار می کنیم که بخشی از اعتباراتمان را آنجا هزینه می کنیم.

حشمتی تصریح کرد: در این آزمون سازمان ها و نهادهای مختلفی مشارکت می کنند. از آموزش و پرورش گرفته تا خود سازمان تبلیغات اسلامی و موسسات قرآنی عهده دار برگزاری این آزمون هستند. سعی کرده ایم کارها را به خود مردم واگذار کنیم. ۸۰ درصد کارها توسط بخش مردمی مدیریت می شود و ما می خواهیم بیشتر به کار خودمان که سیاستگذاری است، بپردازیم.

در پایان سخنان حجت الاسلام حشمتی، از دو پوستر این آزمون و کتاب «به سوی فهم قرآن» نوشته مصطفی عباسی مقدم و محمد علی خسروی رونمایی شد.

از ویژگی پانزدهمین دوره آزمون این است که این آزمون در دو رشته به رشته های قبلی افزوده است؛ یکی آشنایی با صحیفه سجادیه و دیگری تدبر در نهج البلاغه.

حجت الاسلام محمدعلی خسروی رئیس پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت در این نشست گفت: در آیات صف خداوند سوال می کند آیا می خواهید شما را به راهی هدایت کنیم که از عذاب دردناک و سختی های دنیا و آخرت نجات دهیم. خود خداوند پاسخ میدهد رمز و راز نجات از عذاب، ایمان به خداست. یکی از معضلات بزرگ امروز جامعه ما مشکلات اجتماعی است. آمار هر سه دقیقه طلاق ثبت می شود. اختلافات خانوادگی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی در جامعه به حدی است که قابل کتمان نیست. این مسئله برای جامعه ای که قرآنی است، قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه راه نجات از این گرفتاری ها ایمان به خدا است، گفت: هیچ راهی برای اینکه نظام مان بهترین نظام شود وجود ندارد به جز بازگشتن به قرآن و اندیشه های حضرت امام خمینی (ره). هدف ما از ترویج و توسعه قرآن اتصال مردم به خداست. اولین هدف ما از آزمون فراهم ساختن بستر مشارکت و حضور همگانی مردم است. همینجاست که آزمون با مسابقات تفاوت پیدا می کند. از خانم خانه دار تا کسانی که در موسسات قرآنی آموزش دیده اند یا آموزش ندیده اند می توانند در این آزمون شرکت کنند. دوم ماهیت آموزشی بودن آزمون است که زمینه را برای شرکت در کلاس های قرآنی فراهم می کند. سوم، تنوع آزمون و رشته های قرآنی است. هم حفظ قرآن هم تدبر در قرآن هم تدبر در نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و عقاید قرآنی را داریم.

وی افزود: این آزمون را در ۱۸ رشته برگزار می کنیم. ما جهت دهنده و هدایت دهنده برنامه موسسات قرآنی هستیم. وقتی ۴ هزار موسسه قرآنی متوجه شوند آزمون ما از همین منابع و صحیفه سجادیه و نهج البلاغه و تدبر در قرآن است، آموزششان را به این سمت و سو سوق می دهند. از ویژگی پانزدهمین دوره آزمون این است که این آزمون در دو رشته به رشته های قبلی افزوده است؛ یکی آشنایی با صحیفه سجادیه و دیگری تدبر در نهج البلاغه.

وی در پایان گفت: صحیفه سجادیه در یک کلام کتاب خودسازی و اخلاق است. نهج البلاغه نماد عقاید است و صحیفه سجادیه نماد اخلاق است. در تفسیر سوره صف هم تفسیر حجت الاسلام قرائتی را استفاده می کنیم که به عنوان یک ماده آزمون در این کتاب آمده است. آزمون کارکنان دولت را هم امسال اضافه کرده ایم که به صورت اینترنتی در ۱۹ آبان برگزار می شود. یک آزمون شفاهی هم غیر از آزمون کتبی برای زیر مقطع ۱۲ سال داریم. ثبت نام همه گروه ها همزمان با هم از ۲۰ شهریورماه آغاز می شود و آزمون در ۴ گروه و ۱۸ رشته برگزار می شود. یک؛ گروه حفظ قرآن، دو؛ گروه ترجمه و مفاهیم قرآن، سه؛ تدبر در قرآن، چهارم؛ معارف قرآن و اهل بیت. جوایز نفیسی هم برای نفرات برتر در نظر گرفته ایم.


منبع:
خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .