تبیان، دستیار زندگی
این موضوع که هر اقلیمی آداب و رسوم مخصوص به خود را در کوچکترین و بزرگترین اتفاقات زندگی دارد، بسیار جالب است، از مراسم خواستگاری گرفته تا عروسی و تولد نوزاد و حتی عزاداری. دانستن این رسوم در شناخت فرهنگ هر منطقه به ما کمک میکند. در این بخش آداب و رسوم از
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آداب و رسوم  ازدواج در کشور ترکیه

این موضوع که هر اقلیمی آداب و رسوم مخصوص به خود را در کوچکترین و بزرگترین اتفاقات زندگی دارد، بسیار جالب است، از مراسم خواستگاری گرفته تا عروسی و تولد نوزاد و حتی عزاداری. دانستن این رسوم در شناخت فرهنگ هر منطقه به ما کمک میکند. در این بخش آداب و رسوم  ازدواج در کشور ترکیه را بررسی میکنیم. امیدواریم که مورد توجه شما قرار بگیرد.

فرآوری: هانیه صهائیان - بخش کلوب ازدواج تبیان
ازدواج ترکیه

خواستگاری در ترکیه به این صورت است که دختر و پسر توافق قبلی را انجام می دهند، سپس خانواده ها با هم آشنا می شوند و در مورد مراسم تصمیم می گیرند. در بین مسلمانان مهریه به صورت طلا رایج است که دریافت می کنند. برای مراسم ازدواج مقداری طلا به عروس هدیه می دهند و بعد برای مادر عروس مقداری پول یا طلا هدیه می برند. مراسم عقد در دفترخانه و توسط قاضی انجام می شود. بعد مراسم نشان انجام می شود. این مراسم قبل از حنابندان است. به این صورت که همه فامیل ها به تالاری دعوت می شوند و در آنجا به شادی می پردازند، شیرینی های مختلف و غذاهای مخصوص برای پذیرایی از مهمان ها صرف می شود. سپس جهیزیه را نشان می دهند و فامیل ها هدیه های خود را که شامل طلا و وسیله خانه است به عروس و داماد می دهند. همان شب هم مراسم حنابندان انجام می شود که در آن تئاتر اجرا می شود. اگر خانواده مومن و مسلمان باشند بعد از انجام تئاتر طنز، مولودی می خوانند، اگر لائیک باشند ارکستر می آورند و به رقص و پایکوبی می پردازند. حنا اول توسط داماد بین خانم ها گردانده می شود، سپس توسط عروس به داماد حنا می دهند. عروس در همان هنگام از ساقدوش های داماد پول می گیرد و به آنها هم حنا می دهد.

دعوت به عروسی

در ترکیه قانونی وجود دارد که زن بعد از ازدواج با نام فامیل شوهرش صدا زده می شود و در محافل قانونی و رسمی نیز او را با نام خانوادگی شوهرش می شناسند.در ترکیه مردان نمی توانند چند همسر داشته باشند و این امر به عنوان جرم تلقی می گردد.همچنین باید حتما ازدواج ها کاملا رسمی و قانونی صورت پذیرد و به صرف اینکه به صورت شرعی انجام شود اما در جایی ثبت نشود غیر قانونی می باشد

در عروسی های ترک های جهان خصوصا آناتولی ، چند روز قبل از برگزاری مراسم، دعوتیه های عروسی در میان دوستان و فامیل پخش می گردد. نوع این دعوتیه ها و اینکه کدام طرف مسئول توزیع آنها می باشد، از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است. در برخی از مناطق هدایایی از قبیل روسری، حوله، صابون، قاشق چوبی، دستمال، لیوان و نظایر آن انتخاب شده و به عنوان دعوتیه عروسی برای مدعوین فرستاده می شود. فردی که مسئول پخش دعوتیه ها یمی باشد، به دم درب دوستان و فامیل رفته، سلام برگزارکننده مراسم عروسی را به آنها رسانده و بعنوان دعوتیه یکی از این هدایا را به آنها می دهد و بدین شکل دوستان، فامیل و یا همسایه ها به عروسی دعوت می کند.
در فرهنگ آناتولی، روز آغاز عروسی و اینکه این مراسم چند روز طول خواهد کشید، از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است. در زمانهای گذشته مراسم عروسی حداقل 3 و یا 4 روز ادامه پیدا می کرد و معمولا روزهای پنجشنبه و یا جمعه آغاز می شد و شنبه و یا یکشنبه به پایان می رسید.
در بسیاری از مناطق آناتولی، مراسم عروسی تنها در خانه داماد و با برگزاری مراسم "نصب پرچم" آغاز می گردد. مراسم نصب پرچم ریشه در فرهنگ آسیای میانه دارد و این امر را می توان در بسیاری از مراسم و مناطق مشاهده کرد.
صبح روز حنابندان مراسم عروسی آغاز می شود. اوّل عروس را که از آرایشگاه آمده در شهر می گردانند و بعد برای ناهار برمی گردند و به شادی و پایکوبی می پردازند و تا شب به شادی ادامه می دهند؛ پس از غروب مراسم تمام می شود و عروس و داماد زندگی خود را رسما آغاز می کنند.

تهیه جهیزیه

معمولاً وسایل اتاق خواب و کمی از وسایل دیگر را خانواده عروس می دهند ولی بقیه را مانند اجاق گاز، یخچال و ... داماد تهیه می کند و در منزلی که تهیه کرده و یا منزل پدرش آماده می کند تا پس از عروسی با عروس در آنجا زندگی کنند.

لباس عروس و غذا در مراسم عروسی

عروس لباسی به تن دارد شبیه به لباس عروس که معمول است اما در رنگ هایی مثل صورتی، سبز یا آبی، در مراسم دیگر لباسی با همان فرم اما با رنگ دیگر استفاده می شود. غذای مرسوم بین مردم کباب ترکی است که به زبان محلی به آن «دونَر» می گویند.

قوانین ازدواج در ترکیه

در بسیاری از مناطق آناتولی، مراسم عروسی تنها در خانه داماد و با برگزاری مراسم "نصب پرچم" آغاز می گردد. مراسم نصب پرچم ریشه در فرهنگ آسیای میانه دارد و این امر را می توان در بسیاری از مراسم و مناطق مشاهده کرد

در ترکیه قانونی وجود دارد که زن بعد از ازدواج با نام فامیل شوهرش صدا زده می شود و در محافل قانونی و رسمی نیز او را با نام خانوادگی شوهرش می شناسند.در ترکیه مردان نمی توانند چند همسر داشته باشند و این امر به عنوان جرم تلقی می گردد.همچنین باید حتما ازدواج ها کاملا رسمی و قانونی صورت پذیرد و به صرف اینکه به صورت شرعی انجام شود اما در جایی ثبت نشود غیر قانونی می باشد.
در ترکیه نیز به مانند ایران مراسم ازدواج دارای رسم و رسومات خاص خود است.یکی از رسوم جالب این سرزمین در هنگام عروسی این است که دوستان عروس نام خود را در درون کفش عروس می نویسند و بعد از پایان عروسی کفش را در آورده و اگر نام کسی پاک شده باشد یعنی به زودی او نیز عروس خواهد شد.

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید


منابع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه، سایت توریسم تور و http://guneyebakan.blogfa.com/

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.