تبیان، دستیار زندگی
دشمنان ایران اسلامی از دیرباز با استفاده از انواع روش ها و برنامه ها ، درصدد هستند تا از تشکیل بنیان خانواده جلوگیری نمایند تا . . .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصول خانواده در کلام رهبر انقلاب +فیلم/اینفوگرافی

دشمنان ایران اسلامی از دیرباز با استفاده از انواع روش ها و برنامه ها ، درصدد هستند تا از تشکیل بنیان خانواده جلوگیری نمایند تا . . .

آزاده مرنی - بخش اجتماعی تبیان

رهبر، رهبر انقلاب، خانواده، خانواده در کلام رهبر، زندگی ساده، سیاست های کلی خانواده، ازدواج آسان

"خانواده" ، ستون اصلی یک جامعه و از الزامات اولیه آن محسوب می شود و در دین مبین اسلام نیز بر این اصل حیاتی به کرات تاکید شده و تشکیل این نهاد را مقدس برشمرده است ، در قرآن نیز آیات فراوانی با مضمون خانواده یافت می شود که خود دلیلی بر اثبات این مدعاست.
خانواده در تمام کشورها و فرهنگ ها ؛ از جایگاه ویژه ای برخوردار است در در میان مسلمانان و در کشور ما ، ایران اسلامی این جایگاه ، خاص تر می باشد. باید توجه داشت که کم رنگ شده نهاد خانواده به معنای نابودی تدریجی "جامعه" است.
"خانواده اسلامی" ؛ خانواده ای است که از برترین به حساب می آید و زوایا و ابعاد خاصی دارد و به نسبت خانواده در دیگر کشورها ، به ویژه در کشورهای غربی ، از استحکام و دوام بیشتری برخوار است.

خانواده ای که بر منبای مسائل اقتصادی افراط گرایانه و تجملگرایی شکل گیرد بی تردید با بروز کوچک ترین مشکلات اقتصادی به لرزه درآمده و به تدریج از بین خواهد رفت.

حضرت علی (علیه السلام) : "خوش اخلاقى در سه چیز است ؛ دورى جستن از حرام ، طلب حلال و ایجاد آسایش و رفاهِ خانواده."
رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره با رهنمون های خاص ، بر تشکیل خانواده و ایجاد زمینه ی استحکام و بقای آن تاکید دارند. ایشان اخیرا نیز در پیامی "سیاست های کلی خانواده" را ابلاغ نمودند ، که این مهم نشانگر ضرورت حیات خانواده اسلامی است. اشره ای اجمالی بر "سیاست های کلی خانواده" در کلام رهبر انقلاب می پردازیم (اصل متن سیاست های کلی خانواده در پیام آیت الله خامنه ای "مدظله العالی") :
- ایجاد جامعه  ای خانواده  محور و تقویت و تحکیم خانواده
- محور قرار گرفتن خانواده در قوانین و مقررات
- برجسته کردن کارکردهای ارتباط خانواده و مسجد برای حفظ و ارتقاء هویت اسلامی
- ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق
- تحکیم خانواده و ارتقاء سرمایه اجتماعی آن بر پایه رضایت و انصاف
- ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی
- بازنگری ، اصلاح و تکمیل نظام حقوقی و رویه  های قضایی در حوزه خانواده
- ایجاد فضای سالم و رعایت روابط اسلامی زن و مرد در جامعه
- ارتقاء معیشت و اقتصاد خانواده  ها با توانمندسازی آنان
- ساماندهی نظام مشاوره  ای و آموزش قبل ، حین و پس از تشکیل خانواده
- حمایت از عزت و کرامت همسری ، نقش مادری و خانه داری زنان و نقش پدری و اقتصادی مردان
- پیشگیری از آسیب های اجتماعی و عوامل تزلزل نهاد خانواده
- حمایت حقوقی ، اقتصادی و فرهنگی از خانواده
- اتخاذ روش  های حمایتی و تشویقی مناسب برای تکریم سالمندان در خانواده
- ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقاء سلامت همه  جانبه خانواده
پیش از هر چیز باید به یکی از بزرگترین عوامل عدم شکل گیری خانواده اشاره کنیم. طی دو دهه ی اخیر آمار ثبت ازدواج سیر نزولی به خود گرفته و علت اصلی آن مشکلات اقتصادی بیان شده است. مشکلی که گاه رنگ و بوی جدایی و طلاق را نیز به کانون خانواده ها برده و باعث تزلزل و منقطع شدن پیوندهای زناشویی گشته است.
این مهم (مسائل اقتصادی و معیشتی) باید با بررسی های دقیق و موشکافانه و همچنین برنامه ریزی دقیق و کاربردی حل شده تا از بروز مشکلات خانوادگی جلوگیری شده و این کانون گرم را به قوت خود پایدار نگه داشت.

  • خانواده سادهخانواده ساده

  • فیلم خانواده ساده در کلام رهبر معظم انقلاب

    بنا بر فرهنگ اسلامی و نیز ضرورت تقویت و اشاعه ی خانواده ی اسلامی ؛ الگوهای اصلی این بنیان را تدوین و در میان اقشار مختلف جامعه با روش های مختلف منتشر و زمینه ی فرهنگ سازی آن را فراهم نماییم تا در بلند مدت شاهد تشکیل همه جانبه ای جامعه ای خانواده محور ، بر اساس اصول اسلامی باشیم که تشکیل چنین جامعه ای به سانِ مدینه ی فاضله ای است که متزلزل سازی پایه های آن غیر ممکن و یا به سختی ممکن است.
    برای ایجاد جامعه ای بر این مبنا ، ضروریست برنامه های اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و ... ، همگی محور اصلی امور خود را بر مبنای خانواده و اصول آن برنامه ریزی نموده و در تمامی ابعاد خود "بنیان خانواده" را در نظر گرفته و با رعایت چارچوب آن و استحکام و بقای آن برنامه ریزی نمایند.
    یکی دیگر از اموری که در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است ؛ ایجاد زمینه ی "ازدواج آسان" می باشد. باید سیاست های کلی جامعه را به سمت و سویی سوق دهیم که محیط برای یک ازدواج آسان و متعالی مهیا گردد تا پایه های خانواده از استحکام بیشتری برخوردار گردد زیرا خانواده ای که بر منبای مسائل اقتصادی افراط گرایانه و تجملگرایی شکل گیرد بی تردید با بروز کوچک ترین مشکلات اقتصادی به لرزه درآمده و به تدریج از بین خواهد رفت.

    آموزش ، فرهنگ سازی و اشاعه اصول "خانواده اسلامی" و ترویج "سبک زندگی اسلامی" است تا جامعه را به سمت جامعه ای خانواده محور برده و با این روند کشورمان را از گزند دشمنان دور نگه داریم.

    رهبر معظم انقلاب نیز در این باره می فرمایند : "اساس ازدواج در اسلام بر سادگی است. در اوایل انقلاب نیز همین طور بود ، منتها متأسفانه این فرهنگ تکاثر و تفاخر و سرمایه داری ، یک خرده کار را مشکل کرد. متأسفانه بعضی از مسئولان هم با ازدواج های کذاییِ خانواده هایشان ، مشکلاتی را درست کردند."
    حائز اهمیت آن که نباید از برنامه های دشمنان و اهداف شوم آنها در راستای عدم تشکیل خانواده ، بالاخص خانواده ی اسلامی غافل بمانیم. دشمنان ایران اسلامی از دیرباز با استفاده از انواع روش ها و برنامه ها ، درصدد هستند تا از تشکیل بنیان خانواده جلوگیری نمایند. آنها با راه اندازی صدها شبکه ماهواره و انشار میلیون ها فیلم و کلیپ در فضای مجازی به کم رنگ سازی این اصل اساسی پرداخته اند و با اشاعه روابط مثلثی ، ازدواج سفید و دیگر موارد در تلاشند تا در درجه اول از شکل گیری خانواده جلوگیری و در درجه دوم خانواده های شکل گرفته را متزلزل سازند. که متاسفانه در این مسیر به پیروزی هایی نیز نائل آمده اند.

    رهبر، رهبر انقلاب، خانواده، خانواده در کلام رهبر، زندگی ساده، سیاست های کلی خانواده، ازدواج آسان

    اینفوگرافی سیاست های کلی خانواده در کلام رهبر انقلاب

    پس با توجه به "جنگ نرم خانواده ستیزی" (Anti-war family) ، باید موج گسترده ای برای مقابله ی همه جانبه با این فرهنگ غربی و همچنین اشاعه فرهنگ خانواده اسلامی و سبک زندگی اسلامی را راه اندازی و از مخاطرات احتمالی جلوگیری نماییم.
    از دیگر مواردی که از اهمیت زیادی برخوردار است ، اصلاح روابط زن و مرد در جامعه و تبیین و ترویج روابط اسلامی است. اسلام ؛ همواره بر چارچوب های خاص حاکم بر روابط زن و مرد (همسرداری) ، چه در سطح جامعه و چه در سطح جامعه تاکیدات وافری داشته است و به تمامی ابعادِ آشکار و نهان آن پرداخته و جای کوچکترین خلایی را نگذاشته ، پس باید توان حداکثری خود را در جهت استفاده کاربردی از این رهنمون ها و نهادینه کردن آنها در سطح جامعه به کار بندیم. ضمن این که بر وظایف زن و مرد در قبال یکدیگر و در قبال فرزندان نیز پرداخته و بر رعایت حقوق بین همسران با دقت نظر خاصی ، تاکید کرده است.

    به هر حال آنچه که حائز اهمیت است ؛ آموزش ، فرهنگ سازی و اشاعه اصول "خانواده اسلامی" و ترویج "سبک زندگی اسلامی" است تا جامعه را به سمت جامعه ای خانواده محور برده و با این روند کشورمان را از گزند دشمنان دور نگه داریم. زیرا زمانی که بنیان های محکم خانواده در خاک کشوری ریشه دوانده باشد ؛ شبیخون های دشمن بی اثر خواهد بود و به آسانی می توان برنامه ها و اهداف آنان را برای متزلزل سازی پایه های یک نظام راه اندازی شده ، خنثی کرد.