تبیان، دستیار زندگی
مطلب حاضر نوشته خانم ASHA PANDEY در 15 آگوست 2016 است. پیش از آن که طرح برون سپاری خود را آغاز کنید، نیاز است تا به عوامل متعددی که در میزان موفقیت شما در کسب و کار تاثیرگذار هستند نگاهی بیندازید....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برون سپاری محتوا و توسعه آموزش الکترونیک (1)


مطلب حاضر نوشته خانم ASHA PANDEY در 15 آگوست 2016 است. پیش از آن که طرح برون سپاری خود را آغاز کنید، نیاز است تا به عوامل متعددی که در میزان موفقیت شما در کسب و کار تاثیرگذار هستند نگاهی بیندازید. در این مطلب نکاتی عنوان می شود که در طول 14 سال تجربه کسب شده و به کارگیری آن ها در زمینه برون سپاری محتوا و ارائه خدمات در جهت توسعه آموزش الکترونیک در سراسر جهان بسیار ارزشمند بوده است.

راهنمای  قدم به قدم برون سپاری

پیش زمینه: آن چه در ادامه ارائه می شود در قالب یک فایل راهنما عنوان شده تا شما بتوانید با استفاده از آن جهت برون سپاری محتوای آموزش الکترونیک به صورت گام به گام استفاده کنید تمامی آنچه آورده شده نتیجه تجربیات نویسنده این مقاله در طول 14 سال است.

برون سپاری محتوا و توسعه آموزش الکترونیک (1)

نویسنده متن بیان می کند که :" کمپانی من با نام EI Design، خدمات محتوای آموزش الکترونیک را به مشتریانی ارائه می دهد که در سراسر جهان حضور دارند و صرفا افراد هم ملیتی من نیستند."
اگر شما بخواهید در راهی قدم بردارید که هیچ شناختی از آن ندارید مطمئنا به دنبال نقشه ای کامل خواهید بود که دچار سردرگمی نشوید حال اگر بخواهید از برون سپاری در جهت توسعه محتوای آموزش الکترونیک استفاده کنید می بایست با آگاهی کامل دست به استفاده از آن بزنید

که به صورت کلی می توان آن را به 4 قدم اصلی تقسیم کرد:

گام اول : نقطه شروع
در حالی که مشغول تکمیل تیم خود هستید بهتر است تاملی بر 4 سوال زیر نیز داشته باشید و سعی کنید بر روی آن ها اشراف کامل پیدا کنید.

• چرا می خواهید از برون سپاری استفاده کنید؟
• چه انتظاراتی از برون سپاری دارید؟ و چه بازه زمانی را مناسب برای رسیدن به نتیجه مورد نظر خود می دانید؟
• گزینه هایی که برای برون سپاری در نظر دارید، چیست؟
• استراتژی شما برای برون سپاری چیست؟

نتایج: در این مرحله باید توانایی تشخیص موارد زیر را داشته باشید:

 چرا می خواهید برون سپاری را اجرایی کنید؟ 
 انتظارات و نیازهای شما چیست؟
 به دنبال کسب چه مواردی هستید؟

این تمرین به شما کمک خواهد کرد که نقش یک محرک را بازی کرده تا بتوانید به صورت کمی به ارزیابی محتوای برون سپاری شده خود بپردازید. پاسخ به این سوال می تواند به صورت لایه لایه ارائه شود. به عنوان مثال می خواهید محدوده سوددهی بالا رود و یا نمونه کارهای جدیدی به ارائه ها و دوره های قبلی خود اضافه کنید یا شاید قصد دارید به جمع بزرگی از استعدادهای خاص (افراد خبره حوزه محتوا) دسترسی داشته باشید تا بتوانید از ایده ها و تفکرات آن ها استفاده کنید!

در نظر گرفتن این نکات به شما کمک می کند تا با دید وسیعی فرد مورد نظر خود که قصد شراکت با او را دارید انتخاب کنید. فردی که می خواهید همکاری با او را آغاز کنید می بایست دارای چه خصوصیات و ویژگی هایی باشد و چه تخصص هایی در اختیار داشته باشد؟ معیارهای هم گروهی خود را چه چیزهایی می دانید؟ فراموش نکنید که اگر با همکار خود تفاهم کاری نداشته باشید و انتظارات یکدیگر را برآورده نکنید مطمئنا به نتیجه ای که منتظر آن هستید دست نخواهید یافت.

برون سپاری محتوا و توسعه آموزش الکترونیک (1)

 استراتژی برون سپاری

زمانی که دلیل برون سپاری برای شما واضح شد، می بایست تمرکز خود را در جهت ارزیابی گزینه های برون سپاری خود قرار دهید.

تولید داخل در برابر برون سپاری

زمانی که شما به انتخاب یک شریک داخلی هستید (قصد دارید فردی را برای محتوا استخدام کنید) در حقیقت می بایست متحمل هزینه های جانبی شوید و این موضوع سود شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اما در کنار آن یک سری مزیت ها وجود دارد و از جمله آن ها در دسترس بودن نیروی کار شماست. همچنین می توانید نمونه کارهای خود را افزایش دهید و ...

از جمله خطرات برون سپاری محتوا بازه زمانی است که کار را از شریک تحویل می گیرید و به مخاطب تحویل می دهید. همچنین خطراتی در حوزه ارتباطات و تفاوت های فرهنگی نیز به چشم می خورد چرا که ممکن است برون سپاری توسط شرکتی انجام شود که با فرهنگ مصرف کننده هیچ تطابقی نداشته باشد.

از سوی دیگر اگر برای برون سپاری از یک شریک خارجی تقاضای همکاری کنید مطمئنا این روش نیز مزیت های متعددی به دنبال خواهد داشت، اما خطرات احتمالی نیز شما را تهدید خواهند کرد. داشتن یک برنامه ریزی مدون شما را در برابر این خطرات حفظ خواهد کرد. منظور از این خطرات چیست؟ از جمله این خطرات بازه زمانی است که کار را از شریک خود تحویل می گیرید و به مخاطب خود تحویل می دهید. همچنین خطراتی در حوزه ارتباطات و تفاوت های فرهنگی نیز به چشم می خورد چرا که ممکن است برون سپاری توسط شرکتی انجام شود که با فرهنگ مصرف کننده هیچ تطابقی نداشته باشد.

تک شریکی در مقابل شرکای متعدد

تجربه نشان داده که بسیاری از شرکت ها ترجیح می دهند تا با شرکای متعدد همکاری داشته باشند و این را روشی برای کاهش خطرات می دانند یا به قول قدیمی ها " تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد نمی گذارند"

به هر حال بهترین روش آن است که یک فرایند ارزیابی شده برای خود در نظر بگیرید و با انتخاب یک سری پروژه های آزمایشی و ارائه آن به افراد مختلف بتوانید نگاهی همه جانبه از تعامل با افراد کسب کرده و یا به عبارت دیگر یک نمای 360 درجه برای خود ترسیم کنید با این کار می توانید یک دید کلی نسبت به شرکای خود داشته باشید. با در نظر گرفتن تمامی موارد عنوان شده پیشنهاد نویسنده متن این است که کار خود را با یک شریک آغاز کرده و ادامه دهید.
ادامه دارد...

    
مطالب مرتبط:

برون سپاری محتوا و توسعه آموزش الکترونیک (1)
برون سپاری محتوا و توسعه آموزش الکترونیک (2)

منابع
www.elearningindustry.com
A Step-By-Step Outsourcing Guide For eLearning Content Development” ASHA PANDEY”
Outsourcing For Training Success

بخش اموزش الکترونیک سایت تبیان
تهیه:فائزه خاموشی، تنظیم: نیلوفر یاقوتی